خبرگزاری کار ایران

پژوهشگر و نگارنده داستان‌های کهن عاشیقی:

موسیقی عاشیقی بخشی از فرهنگ مردم آذربایجان است

کد خبر : ۹۰۰۴۰

موسیقی عاشیقی به دلیل بهره گرفتن از بن مایه‌های فرهنگی و اخلاقی بسیار و همچنین نکات حکمت آموز، توانسته در دوران‌های مختلف در میان مردم به حیات خود استمرار بخشد و در گذر نسل‌ها، سینه به سینه منتقل شده و موجب حفظ مصادیق فرهنگی ما را فراهم آورد.

ایلنا: پژوهشگر و نگارنده داستان‌های کهن عاشیقی، نمودهای مختلف هنری از جمله اشعار و موسیقی عاشیقی را مایه گرفته از پیشینه‌ای کهن و راوی فرهنگ مردم آذربایجان دانست.
به گزارش خبرنگار ایلنا عاشیق حسین ساعی با بیان اینکه موسیقی عاشیقی به دلیل بهره گرفتن از بن مایه‌های فرهنگی و اخلاقی بسیار و همچنین نکات حکمت آموز، توانسته در دوران‌های مختلف در میان مردم به حیات خود استمرار بخشد و در گذر نسل‌ها، سینه به سینه منتقل شده و موجبات حفظ مصادیق فرهنگی ما را فراهم آورد گفت: داستان‌ها و حکایت‌های قدیمی آذربایجان و عاشیق‌ها، برگزاری جشنواره‌ای برای معرفی و رقابت عاشیق‌های منطقه که از بیشتر گروه سنی جوان نیز هستند را می‌تواند به مثابه جشنی برای فرهنگ در نظر گرفت که در آن آموزه‌های اخلاقی و حرفه‌ای نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.
مولف بیش از ۵۵ جلد کتاب در زمینه فرهنگ فولکلور و عاشیق‌های آذربایجان، ضمن قدردانی از شهرداری تبریز، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز و دست اندرکاران برگزاری دومین جشنواره منطقه‌ای موسیقی عاشیقلار، تاثیر فرهنگی بسیار عمیق اینگونه اقدامات را مورد تاکید قرا داد و افزود: اغراق نیست اگر بگویم اولین جشنواره عاشیقلار و یادواره عاشیق توفارقانلی حتی در آنسوی مرزهای کشورمان هم در محافل ادبی و هنری مورد بحث و صحبت قرار می‌گرفت و بر اهمیت آن در خصوص حفظ این فرهنگ غنی تاکید می‌شد.
عاشیق ساعی، انتخاب موضوع یادواره خسته قاسم تیکمه داشلی، عارف و شاعر بزرگ آذربایجان را گامی بسیار موثر و شایسته در جهت یادآوری نمودن اشعار حکمت آموز وی دانست و گفت: ترویج این کلمات و اشعار می‌تواند فضایی بسیار متفاوت و سازنده را در جمع هنرمندان موسیقی عاشیقی ایجاد کند زیرا کسی که اشعار خسته قاسم را می‌خواند، باید به لحاظ فکری و اخلاقی و رفتاری، نظیف و مبادی آداب باشد؛ خواندن اشعار خسته قاسم کار هر کسی نیست.
وی همچنین با اشاره به سختی کار داوران این جشنواره گفت: موسیقی عاشیقی در وجود تمام مردم آذربایجان ریشه دارد و آن را به خوبی درک می‌کنند، به همین جهت کار گروه داوری بسیار سخت است و آن‌ها باید با دقت و موشکافی ویژه‌ای بررسی کرد و نفرات بر‌تر را اعلام نمود؛ هرچند تمام شرکت کنندگان در چنین جشنواره‌هایی بر‌تر و شایسته تقدیر هستند.
گفتنی است عاشیق حسین ساعی با سال‌ها فعالیت در جایگاه پژوهشگر داستان‌ها و حکایت‌های قدیمی آذربایجان و عاشیق‌ها، ۵۵ عنوان کتاب در این زمینه را به چاپ رسانده که از جمله آن‌ها دو کتاب «عاشیق خسته قاسیم» و «من قاسیمام سینه‌م حاقین کلامی... (خسته قاسمین سفرلری)» هستند.
لازم به ذکر است دومین جشنواره منطقه‌ای موسیقی عاشیقلار، به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز