خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از وضعیت صنعت لرستان؛

سهم کمتر از نیم درصدی لرستان در صادرات کشور

asdasd
کد خبر : ۸۹۲۱۲

واحدهای صنعتی لرستان این روز‌ها تعطیل یا نیمه فعال شده است که تعطیلی و نیمه فعال شدن ۵۰ درصد واحدهای تولیدی و صنعتی لرستان از سوی معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان اعلام شده است

ایلنا: بسیاری از واحدهای صنعتی لرستان این روز‌ها تعطیل یا نیمه تعطیل هستند و طبق گفته‌های معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان، نزدیک به ۵۰ درصد واحدهای تولیدی و صنعتی لرستان دچار چنین وضعیتی هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خرم آباد، لرستان در بخش صنعت در حال توسعه است و از جمله این صنایع رو به رشد می‌توان به صنایع ساختمانی، سیمان، فلزی، سرامیک، غذایی، پوشاک، صنایع دستی و شیمیایی این استان اشاره کرد. معادن این استان شامل سنگ تراورتن، مرمریت، فلدسپات، تالک، سنگ آهک، سرب و روی است، اما حرکت این توسعه طی سال‌های اخیر بسیار کند و برخی مواقع حتی رو به عقب بوده است.
۴۳ هزار تن کالای غیر نفتی از گمرک خرم‌آباد از ابتدای سال‌جاری صادر شده است که به‌طور کلی سهم لرستان از صادرات کشور کمتر از نیم درصد است و این رقم شایسته استانی مانند لرستان با توجه به توانایی‌های آن نیست.
چندی پیش «مسعود رضا» معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان با اشاره به اینکه از ۲۵ واحد تولیدی نمونه این استان تجلیل شده است، گفت: برای تقدیر از واحدهای نمونه مواردی مانند میزان اشتغال، خدمات پس از فروش، رعایت استانداردهای لازم، کیفیت محصول، سرمایه ثابت و... مدنظر قرار گرفته شده است و همچنین از واحدهای فنی و مهندسی، تشکل صنفی نمونه، پیشکسوت نمونه و پژوهشگر نمونه در حوزه صنعت استان تقدیر شد.
معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان با بیان اینکه این واحدهای نمونه بر اساس امتیازبندی‌هایی که وزارت‌خانه تعیین کرده انتخاب شده‌اند، افزود: در ‌‌‌نهایت نیز یک واحد نمونه استانی به مرحله کشوری راه پیدا خواهد کرد.
سخنان وی در حالی است که شاید بهتر باشد به جای چنین برنامه‌های تشریفاتی که همواره انتقاداتی نیز به آن‌ها وارد است از واحدهای صنعتی و تولیدی تعطیل شده یا واحدهایی که با تعدیل نیرو مواجه بوده‌اند، برای بررسی و طرح مشکلشان دعوت به عمل‌ آید تا بتوانند این واحد‌ها درد دلشان و مشکلات را در روزی که به نامشان ثبت شده است بازگو کنند.

 

تعطیلی ۲۰ درصد از واحدهای تولیدی استان لرستان

معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان با اشاره به اینکه لرستان دارای یک هزار و ۵۷۴ واحد صنعتی است، می‌گوید: تاکنون ۲۰ درصد واحدهای صنعتی استان تعطیل شده‌اند، علاوه بر این هم‌اکنون ۳۰ درصد واحدهای تولیدی و صنعتی لرستان به حالت نیمه تعطیل درآمده است.
«مسعود رضا» با اشاره به حجم سرمایه‌گذاری این واحدهای صنعتی در استان لرستان، می‌افزاید: میزان سرمایه‌گذاری این واحد‌ها هزار و ۴۰ میلیارد تومان است، میزان اشتغال این واحدهای صنعتی ۲۹ هزار و ۳۴۱ شغل بوده است.
وی با اشاره به مشکلات واحدهای صنعتی در استان لرستان، ادامه می‌دهد: متاسفانه در حال حاضر مشکلات فروانی در این واحد‌ها وجود دارد که باید زمینه رفع این مشکلات توسط مسئولان ملی، نمایندگان، استاندار و سایر دستگاه‌های اجرایی استان فراهم آید.
وی با تاکید بر اینکه این مشکلات منجر شده که ما سهم قابل ملاحظه‌ای در صنعت کشور نداشته باشیم، تصریح می‌کند: برای رفع مشکلات واحدهای صنعتی لرستان عزم جدی مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی را می‌طلبد تا مقداری از مشکلات صنعتگران و واحدهای تولیدی حل شود.

معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان با بیان اینکه ۹۲.۵ درصد اعتبارات در وزارت‌خانه‌ها متمرکز است، می‌گوید: نقش نمایندگان برای جذب این اعتبارات بسیار مهم و بسزاست.
رضا با بیان اینکه تنها ۷.۵ درصد اعتبارات به استان‌ها ابلاغ می‌شود، می‌افزاید: این میزان اعتبار نیز نمی‌تواند شکاف موجود میان استان‌های کم برخوردار مانند لرستان را با استان‌های برخوردار پر کند. وی با اشاره به روند فعالیت واحدهای صنعتی استان لرستان، ادامه می‌دهد: با همکاری سازمان بازرسی استان پرسشنامه‌ای برای مشخص شدن وضعیت واحدهای صنعتی استان تدوین شده است.

 

لرستانی‌ها چشم به راه دولت جدید هستند

معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان با بیان اینکه با استفاده از این روش کل واحدهای صنعتی و تولیدی لرستان بازنگری خواهند شد، تصریح می‌کند: نتیجه این اقدام تا پایان سال‌جاری مشخص خواهد شد.
با این وجود بر اساس برآوردهای صورت گرفته حداقل ۲۰ درصد از واحدهای صنعتی لرستان تعطیل هستند و همچنین حدود ۳۰ درصد از واحدهای صنعتی لرستان نیز نیمه فعال هستند.

 

سهم کمتر از نیم درصدی لرستان در صادرات کشور

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان نیز با بیان اینکه ۴۳ هزار تن کالا غیر نفتی از گمرک خرم‌آباد از ابتدای سال‌جاری صادر شده است، می‌گوید: در حال حاضر سهم لرستان از صادرات کشور کمتر از نیم درصد است.

«فریبرز حسامی» با اشاره به ارزش سرمایه‌ای این میزان صادرات غیر نفتی از استان لرستان، می‌افزاید: در مجموع در مدت زمان یاد شده ۷. ۲ میلیون دلار انواع کالای غیر نفتی از استان لرستان صادر شده است.
معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان با اشاره به سهم صادرات غیر نفتی استان لرستان در کل کشور، ادامه می‌دهد: سهم لرستان در این زمینه کمتر از نیم درصد است.

حسامی با اشاره به مهم‌ترین بازارهای هدف استان لرستان برای صادرات کالاهای غیرنفتی، می‌گوید: بازارهای کشورهای عراق، افغانستان و ترکیه مهم‌ترین بازارهای هدف برای صادرات کالاهای غیر نفتی لرستان محسوب می‌شوند.
وی با اشاره به تعداد کالاهای غیر نفتی صادراتی استان لرستان گفت: در حال حاضر ۲۹ قلم کالا از استان لرستان صادر می‌شود.
معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان در مجموع تعداد بازارهای هدف برای صادرات کالاهای غیر نفتی لرستان را ۳۰ بازار عنوان کرد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان هم در مورد فراهم کردن زیرساخت‌ها شهرک‌های صنعتی برای حمایت از صنعتگر و سرمایه‌گذار، می‌گوید: در کارگروه توسعه عمرانی لرستان ۱۰۰میلیارد ریال اعتبار برای توسعه زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی لرستان اختصاص یافت.
«علی شیخ مرادی» همچنین از اختصاص ۴۰۰ میلیارد ریال برای ایجاد زیرساخت‌های معدنی این استان خبر می‌دهد و می‌افزاید: همچنین اعتبار لازم برای ایجاد ۴۰ طرح بزرگ صنعتی به استان در قالب این کارگروه به استان اختصاص یافت.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان با بیان اینکه در این راستا در هر شهرستان بین سه تا چهار طرح صنعتی ایجاد می‌شود، ادامه می‌دهد: همچنین در کارگروه توسعه عمران اختصاص اعتبار لازم برای ۵۶ طرح صنعتی نیمه تمام لرستان به تصویب رسید.

شیخ مرادی با بیان اینکه این طرح‌های نیمه تمام دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد هستند، تصریح می‌کند: برای این طرح‌ها نیز ۴۰۰میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.
وی همچنین از تصویب ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تامین نقدینگی واحدهای تولیدی استان در قالب این کارگروه خبر داد.

به این ترتیب، با همه مشکلاتی که در بخش‌های مختلف از جمله صنعت لرستان وجود دارد، ‌اکنون همه چشم به راه دولت جدید هستند. در دولت جدید و در سال جدید انتظار می‌رود که مشکلات صنعتگران استان لرستان با همت مدیران توانمند، خلاق و مبتکر حل شده و سهم لرستان از صادرات افزایش یابد. در این میان مسئولان استان لرستان نیز با حمایت‌های خود باید از کوچ صنعتگران، تعطیلی یا تعدیل نیرو در واحدهای صنعتی و تولیدی استان لرستان جلوگیری کنند و اجازه ندهند این واحد‌ها زیر سنگینی مشکلات از حرکت بایستند.


گزارش از: محمود داودی‌نژاد

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز