خبرگزاری کار ایران

نجفی در دیدار با اعضای تشکل‌های صنفی معلمان:

حاجی بابایی، مدنظر روحانی نیست

asdasd
کد خبر : ۸۸۵۴۴

تا جایی که می‌دانم آقای حاجی بابایی، مد نظر آقای روحانی نیست/ عده‌ای آموزش و پرورش را صرفا ایدئولوژیک می‌پندارند در حالی که بخش اعظمی از آن غیرایدئولوژیک است/آقای روحانی به دنبال انتخاب افرادی است که اصطحکاک کمتری با مجلس داشته باشند.

ایلنا: رسیدگی به نحوه جذب نیرو، ایجاد زمینه‌های مناسب برای مشارکت موثر معلمان در تصمیم گیری‌ها، نظارت بر نهادهای اقتصادی آموزش و پرورش مثل صندوق، انتقاد از اعضای کمیته انتخاب شده برای آموزش و پرورش و همچنین عنوان شدن مبحث افزایش حقوق معلمان نزدیک انتخاب کابینه، لزوم پایبندی وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم به اصول قانون اساسی و قوانین مصوب مجلس، انتقاد از نزول تعلیم و تربیت و نگاه به معلم در سالهای اخیر و قبول وزرات آموزش و پرورش توسط دکتر نجفی از مهم‌ترین مباحثی بود که ۴ تشکل صنفی معلمان در دیدار با وی مطرح کردند اما او در این باره گفت: روحانی به دنبال انتخاب افرادی است که اصطحکاک کمتری با مجلس داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست نمایندگان تشکل‌های معلمی سراسر کشور با حضور "محمد علی نجفی"، مشاور "حسن روحانی" در حوزه آموزش و پرورش و همچنین رئیس کمیته فرهنگیان برگزار شد. یکی از اعضای انجمن اسلامی معلمان از نجفی به دلیل تشکیل کمیته و نیز جلسه حاضر تشکر کرد و گفت: دوستانی از کانون صنفی معلمان، سازمان معلمان و مجمع، متحمل هزینه‌ها و رنج‌های بسیاری در این مدت شدند. موقعی که ما در انجمن با دوستان جلسه می‌گذاشتیم از ابتدا تا انتهای جلسه، دچار ترس و لرز بودیم و البته اکنون وضعیت خیلی بهتر شده است؛ اولویت، با بزرگواران این تشکل‌هاست که به خاطر نقد وضعیت موجود و اعتراض، مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند.

وی افزود: چهار تشکل سازمان معلمان، کانون صنفی معلمان، انجمن اسلامی معلمان و مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، رسما از آقای روحانی حمایت کردند. ستادهای روحانی در سراسر کشور را معلمان تشکیل می‌دادند و کمیته‌های فعال در ستاد‌ها هم، همین کمیته‌های آموزش و پرورش بودند. در این سال‌ها، به مسائل اساسی آموزش و پرورش رسیدگی نشد، مشکلات عدیده‌ای خارج از آموزش و پرورش به آن تحمیل شد؛ حتی خود مدیریت‌های اجرایی آموزش و پرورش مشکل ایجاد می‌کردند. حرکت‌های کلان در سطح آموزش و پرورش غیرکار‌شناسی بود. فعالیت‌های انجام شده در آموزش و پرورش، از معیار‌ها و استانداردهای جهانی به دور بود. ما به مدیری احتیاج داریم که این وضعیت را بشناسد و آن را اجرایی کند.

عضو مجمع فرهنگیان ایران اسلامی نیز گفت: ترکیبی که شما برای کمیته خود انتخاب کرده‌اید جالب نیست و افکار عمومی معلمان را نمایندگی نمی‌کند. برنامه‌هایی که وزیران مختلف ارائه می‌کنند، خیلی با هم فرق نمی‌کند و مهم نوع عملکرد است. چند موضوع اساسی باید اول مطرح شوند؛ یکی اینکه معلمان و دانش آموزان، از حقوق انسانی برخوردارند و نباید به چشم سیاهی لشکر به آن‌ها نگاه شده و از آن‌ها استفاده ابزاری شود. دیگر اینکه، آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه، دو نهاد مستقل از هم هستند و نباید یکی زیرمجموعه دیگری باشد. باید نفوذ نهادهای دیگر را در آموزش و پرورش به حداقل رساند و نباید فضای آموزش و پرورش امنیتی باشد. چرا کسی دربرابر حوادث به وجود آمده برای دانش آموزان پاسخگو نیست و اصلا چرا حق انتخاب از دانش آموزان گرفته شده است؟ آیا دانش آموزان حق انتخاب در مورد بازدید از آثار ملی مثل تخت جشمید را هم دارند؟

وی افزود: وزیری که انتخاب می‌شود باید بتواتند «تغییر» ایجاد کند. فردی انتخاب نشود که تحت عنوان «فراجناحی» و... دوباره همین اشکالات موجود پابرجا باشد. چرخ آموزش و پرورش باید توسط کسانی بچرخد که بابت آن هزینه داده‌اند. کارهایی که وزیر آینده باید انجام دهد یکی نحوه جذب نیرو در آموزش و پرورش است. دیگر اینکه باید به دنبال راهکارهای مناسب برای مشارکت موثر معلمان در تصمیم گیری‌ها و مثلا از طریق تغییر برخی قوانین بود. کار مهم دیگر، باید نظارت بر نهادهای اقتصادی آموزش و پرورش مثل صندوق ذخیره فرهنگیان باشد.

یکی از اعضای سازمان معلمان ایران نیز خطاب به نجفی گفت: می‌گویند، گذشته‌ها، گذشته است؛ مگر می‌شود گذشته را فراموش کرد. کمیته‌ای که شما انتخاب کرده‌اید محل اشکال است. مثلا یکی از اعضای کمیته شما، معلمی است که در مصاحبه‌ای گفته "... ما دختری داشتیم که دوّم راهنمایی ازدواج کرد. ما باید از این‌ها حمایت کنیم. این کار، کار قشنگی است و این پسر و دختر جذب خیلی مسائل در جامعه نمی‌شوند... دختر‌ها باید رشته‌هایی بروند که در زندگی‌شان مفید باشد مثلاٌ یک دختر مهندس مکانیک می‌خواهد چه کار کند؟"

وی ادامه داد: یا مثلا آموزش و پرورش، رتبه‌بندی معلمان را به مجلس واگذار کرد. این یک طرح چند صفحه‌ای است که بدون کار‌شناسی و تصویب مجلس، به استان‌ها فرستادند و گفته شده آقای وزیر می‌خواهد حقوق معلمان را افزایش دهد! نزدیک انتخاب کابینه، این‌ها سخنان چه معنی می‌دهد. باید دید کسانی که در کمیته انتخاب حضور دارند چه کسانی هستند و با چه معیاری انتخاب شده‌اند؟!

همچنین عضو کانون صنفی معلمان در مورد مشکلات آموزش و پرورش گفت: مقوله آموزش و پرورش بسیار مهم است. با این آمار واقعی، اگر آموزش و پرورش وارد این جریان نشود، سقوط می‌کند ضرورت تغییر در آموزش و پرورش، واقعا احساس می‌شود. وزیری که انتخاب می‌شود باید واقعا بتواند اصول قانون اساسی را اجرا کند. بتواند قوانین مصوب مجلس را عمل کند. به انجمن‌ها و تشکل‌های معلمان احترام بگذارد. وزیر باید به قوانین و موافقت نامه‌های جهانی احترام بگذارد. وزیر آموزش و پرورش باید بتواند کسب وجهه کند و اهل تعامل باشد.

در ادامه یکی از اعضای سازمان معلمان تصریح کرد: وزیری که انتخاب می‌شود باید نگاه علمی و اصلاح طلبانه داشته باشد. باید این وضعیت را غنیمت شمرده و بهترین استفاده را از آن ببریم.

عضو کانون صنفی معلمان همدان گفت: ۴۲ تشکل در سراسر کشور، روی شما حساب کرده‌اند. ما شنیده‌ایم که وزیر تلاش دارد همچنان وزیر باقی بماند. حال آنکه ایشان به نظر ما، عملکرد خوبی در آموزش و پرورش نداشته است، در این دوره استخدام‌های فامیلی زیادی انجام شده حتی از میان کسانی که در آزمون استخدامی شرکت نکرده بودند. متاسفانه، تعلیم و تربیت در حوز‌های مختلف سقوط کرده و نگاه نازل به معلم در کشور نهادینه شده است.

وی افزود: در شاخص‌های آموزشی افت شدیدی داشته‌ایم و که سعی شده با مهندسی آمار این افت به چشم نیاید.

در ادامه، عضو دیگر کانون معلمان اصفهان تاکید کرد که آموزش و پرورش از نیروهای علمی تهی شده است. او ضرورت تغییر در محتوای کتب درسی را برشمرد.

یکی از اعضای کانون صنفی معلمان تبریز نیز گفت: در حال حاضر معلمان، از محیط کار انزجار دارند و البته این ناشی از نگاه غلط به آموزش و پرورش است. در آموزش و پرورش، نگاه متحجرانه حاکم بوده حال آنکه شاهراه توسعه فقط از طریق آموزش و پرورش است.

نجفی هم پس از شنیدن سخنان اعضای کانون‌های صنفی گفت: ۸۰ درصد مطالب و انتقادات دوستان را قبول می‌کنم و بیست درصد بقیه هم جدید هستند. من در این مدت کوتاه باید از نظرات دوستانی آگاه می‌شدم که درگیر کارهای اجرایی بودند. می‌خواستم بدانم که در آموزش و پرورش چه اتفاقاتی رخ می‌دهد. چالش‌های وزیر بعدی چیست؟ از نظر بودجه‌بندی، درحال حاضر چه مشکلی دارد؟ من حتی با برخی از مدیران اجرایی آقای حاجی بابایی هم جلسه داشته‌ام.

مشاور رئیس جمهور منتخب در حوزه آموزش و پرورش افزود: تا جایی که می‌دانم آقای حاجی بابایی، مدنظر آقای روحانی نیست. من شخصا دوست ندارم کار اجرایی بپذیرم. برخی آموزش و پرورش را قسمتی از حاکمیت می‌دانند. در حالی که آموزش و پرورش بخشی از جامعه است. عده‌ای آموزش و پرورش را صرفا ایدئولوژیک می‌پندارند در حالی که بخش اعظمی از آن غیرایدئولوژیک است. من برای خودم نگرانی ندارم و از این هم نمی‌ترسم که مجلس احتمالا به من رای ندهد. اما در مجموع، آقای روحانی به دنبال انتخاب افرادی است که اصطحکاک کمتری با مجلس داشته باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز