خبرگزاری کار ایران

معاون زیست محیطی شهردار تهران اعلام كرد:‌

احیای خرید زنبیلی در شهر تهران/ هشدار نسبت به توزیع مواد غذایی داغ در ظروف یكبار مصرف

asdasd
کد خبر : ۸۷۷۱۰

با سایر فروشگاه های زنجیزه ای از جمله اتکا، رفاه و هایپراستار جلسه ای به منظور استفاده از نایلون ها و ظروف یکبار مصرف تجزیه پذیر برگزار کرده ایم / در آستانه آغاز ماه رمضان هستیم از شهروندان می خواهیم از توزیع مواد غذایی داغ در ظروف یکبار مصرف پلاستیکی و نایلون و گذاشتن نان داغ در کیسه های پلاستیکی خودداری کنند.

ایلنا: معاون زیست محیطی شهردار تهران، گفت: به دنبال احیا سیستم خرید زنبیلی در شهر تهران هستیم اگر چه در یکی دو سال اخیر کیسه‌های پارچه‌ای و نایلون‌های تجزیه پذیر را جایگزین این موارد کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هادی حیدرزاده در نشست خبری که به مناسبت ۲۱ تیرماه روز بدون نایلکس با حضور خبرنگاران در معاونت خدمات شهری تهران برگزار شد با اشاره به اینکه براساس مصوبه شورای شهر استفاده از ظروف پلاستیکی و نایلکس در شهرداری تهران ممنوع شده است اظهار کرد: در یک سال گذشته در فروشگاه‌های خدماتی شهرداری تهران این اقلام ارائه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه با هماهنگی صورت گرفته با دبیرخانه کلان شهر‌ها یازده کلان شهر دیگر به این برنامه اجتماعی پیوستند تصریح کرد: با توجه به اینکه دبیرخانه دائمی اجلاس کلان شهرهای آسیایی در تهران است در مجمع کلان شهرهای بزرگ آسیایی که در سال ۹۳ برگزار می‌شود به دنبال آن هستیم تا شهرهای بزرگ کلان شهرهای آسیایی را نیز همراستا با این برنامه کنیم.

معاون زیست محیطی شهردار تهران با اشاره به اینکه ظروف یکبار مصرف و نایلون‌ها ۳۰۰ سال در طبیعت باقی می‌مانند، گفت: این مساله موجب آلودگی خاک و عوارض بهداشتی زیادی می‌شود از سویی توزیع مواد غذایی داغ در این ظروف بیماری‌زا است و با توجه به اینکه در آستانه آغاز ماه رمضان هستیم از شهروندان می‌خواهیم از توزیع مواد غذایی داغ در ظروف یکبار مصرف پلاستیکی و نایلون و گذاشتن نان داغ در کیسه‌های پلاستیکی خودداری کنند.

حیدرزاده با بیان اینکه با اصناف هماهنگ کرده‌ایم تا از این ظروف پلاستیکی که استفاده از آن موجب عوارض گوارشی می‌شود ممنوع شود، خاطر نشان کرد: به اصناف پیشنهاد داده‌ایم تا نظارت کافی به این مساله داشته باشند. همچنین به دنبال احیا سیستم خرید زنبیلی در شهر تهران هستیم اگر چه در یکی دو سال اخیر کیسه‌های پارچه‌ای و نایلون‌های تجزیه پذیر را جایگزین این موارد کرده‌ایم اما باید شرایط استفاده از این اقلام افزایش یابد.

وی با اشاره به برنامه آموزشی استفاده از نایلکس و ظروف یکبار مصرف تجزیه پذیر، افزود: در ۲۲ منطقه شهر تهران این برنامه آموزشی برگزار می‌شود اما قرار است روز چهارشنبه راس ساعت ۱۰ در میدان لواسانی واقع در منطقه یک برنامه ویژه‌ای در این زمینه داشته باشیم.

حیدرزاده با بیان اینکه با سایر فروشگاه‌های زنجیره‌ای از جمله اتکا، رفاه و هایپراستار نیز جلسه‌ای به منظور استفاده از نایلون‌ها و ظروف یکبار مصرف تجزیه پذیر برگزار کرده‌ایم خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشور‌ها از جمله کانادا، امارات و برزیل به دلیل قانونی کردن عدم استفاده از ظروف تجزیه ناپذیر در جامعه توفیقاتی حاصل شده است امیدواریم با اعمال سیاست‌های تشویقی و تنبیهی نیز شاهد کاهش استفاده از این اقلام که برای محیط زیست مضر است باشیم.

وی با اشاره به اینکه تولید کیسه‌های تجزیه پذیر گیاهی با هزینه معناداری همراه است، گفت: برای موفقیت در این زمینه باید حمایت دولت همراه باشد اگرچه متاسفانه سازمان محیط زیست در این حوزه کم کاری کرد تا نتوانیم حمایت مجلس و دولت را در این حیطه داشته باشیم، اما امیدوارم در دولت جدید شاهد حمایت‌های دولتی برای تولید ظروف یکبار مصرف و نایلون‌های تجزیه پذیر در محیط زیست باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز