خبرگزاری کار ایران

رئیس هیات مدیره خانه سینما اعلام کرد:

مفاد نامه شمقدری با تفاهم نامه امضا شده در ریاست جمهوری تناقض دارد

asdasd
کد خبر : ۸۷۲۰۱

از اینکه آقای شمقدری در نامه خود از واژه قانون صحبت می‌کند خوشحالیم اما بهتر است که این امر فقط با استفاده زبانی نباشد بلکه باید قانون را در مقام عمل پیاده کنیم. متاسفانه در اینجا از حسن نیت رئیس جمهور سوءاستفاده شده است.

ایلنا: فرهاد توحیدی (رئیس هیات مدیره خانه سینما) می‌گوید: نامه‌ای که امروز (۱۵ ترماه) جواد شمقدری بعداز برگزاری جلسه نمایندگان خانه سینما و سازمان سینمایی با رئیس جمهور درباره خانه سینما منتشر کرده است؛ با مفاد تفاهم نامه این جلسه تناقضات آشکاری دارد.

فرهاد توحیدی در نشست خبری امشب (۱۵ تیرماه) با اشاره به برگزاری جلسه مشترک با حضور جواد شمقدری و نمایندگان سازمان سینمایی به همراه نمایندگان خانه سینما در حضور رئیس جمهور گفت: بعد از دیدار روز پنجشنبه قرار بود تا روز یکشنبه که آقای شمقدری تفاهم نامه را ابلاغ کند هیچ گفتگو و مصاحبه‌ای صورت نگیرد اما امروز با مصاحبه‌های متعدد آقای شمقدری و مسائلی که به وجود آمده، ما نیز جلسه اعضا هیات مدیره خانه سینما را برگزار کردیم.

توحیدی با تشکر از محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور گفت: آقای احمدی‌نژاد با صبر و حوصله وقت گذاشته‌اند و با دعوت از طرفین جلسه‌ای را روز پنجشنبه برگزار کردند و این جلسه که از طرف رئیس جمهوری برگزار شد؛ گامی به جلو بود. هدف اصلی این جلسه رفع مشکلات خانه سینما بود که متاسفانه از بهمن ماه تا امروز طول کشیده بود و امیدوار بودیم در پایان روزهای کاری دولت دهم مشکلات حل شود و خانه سینما بازگشایی شود.

توحیدی با اشاره به نامه‌ای که امروز شمقدری بعداز برگزاری این جلسه منتشر کرده است، افزود: روح کلی تفاهم نامه‌ای که در دفتر رئیس جمهور امضا شد با نامه‌ای که امروز آقای شمقدری منتشر کرده؛ متفاوت است.

وی ادامه داد: از اینکه آقای شمقدری در نامه خود از واژه قانون صحبت می‌کند خوشحالیم اما بهتر است که این امر فقط در راستای استفاده زبانی نباشد بلکه باید قانون را در مقام عمل پیاده کنیم اما متاسفانه در اینجا از حسن نیت رئیس جمهور سوءاستفاده شده است البته امیدوارم که این امر سهوی بوده باشد.

توحیدی ادامه داد: گام اول این تفاهم نامه این بود که سازمان سینمایی نسخه اصلاح شده اساسنامه را به خانه سینما ابلاغ کند اما اساسنامه‌ای که امروز به دفتر وکیل خانه سینما رسیده است‌‌ همان اساسنامه امضا شده هیات ۷ نفره نیست از طرف دیگر مهر اساسنامه کپی است و بعضی از مفاد آن نیز تغییر کرده است. این اساسنامه باید بی‌کم و کاست در مجمع تصویب می‌شد اما نسخه‌ای که امروز آمده است در بسیاری بند‌ها تفاوت اساسی با نسخه امضا شده توسط هیات ۷ نفره دارد و حتی خارج از چهارچوب موارد مورد توافق مشاوره حقوقی خانه سینما و سازمان سینمایی است و در بسیاری بندهای تکلیفی خارج از روح قوانین کشور وجود دارد که طبیعتا پاسخ حقوقی به آن‌ها در اولین فرصت داده می‌شود.

وی ادامه داد: این پاسخ حقوقی از طرف مشاور حقوقی جمال خندان کوچکی در دست تهیه است و به دفتر سازمان سینمایی ارسال می‌شود.

توحیدی با اشاره به تناقضات آشکار نامه شمقدری با تفاهم نامه مذکور گفت: در نامه آقای شمقدری بر طی فرایند قانونی تاکید شده اما گفته شده اصناف عضو خانه سینما مکلف هستند تا مجامع خود را قبل از برگزاری مجمع عمومی خانه سینما تشکیل دهند و یک ضرب العجل ده روزه برای آن‌ها تعیین شده که خارج از قوانین رایج کشوری است زیرا مجامع عمومی موسسات و تشکل‌ها حداقل باید ۱۵ روز قبل از برگزاری از طریق جرایم به آگاهی اعضا برسد.

وی ادامه داد: اصنافی که هم عضو خانه سینما هستند و هم ثبت قانونی شده‌اند و این ثبت را به گونه‌ای انجام داده‌اند که انجمن یا کانون دوباره نشده مشکلی ندارند اما دو تشکل کانون فیلم نامه نویسان و دستیاران فیلمبردار و یکپارچه شدنشان از طریق مجمع عمومی تاکید شده است.

وی ادامه داد: برخی از اصناف تازه تاسیس که در دوران تعطیلی خانه سینما تشکیل و در وزارت ارشاد ثبت شده‌اند اما عضو خانه سینما نیستند پیشنهاد به این گونه بود که پیشنهاد عضویت آن‌ها در خانه سینما در مجمع عمومی آینده خانه سینما بررسی شود. اصنافی مانند مدیران آموزشگاه‌های سینمایی و جلوه‌های ویژه‌های بصری است یعنی هر تشکلی ابتدا باید در خانه سینما عضویت پیدا کند و بعد به عنوان عضو مجمع عمومی در مجامع اصلی شرکت کند.

توحیدی ادامه داد: یکی از تناقضات در ابلاغیه آقای شمقدری مربوط به تعداد اصنافی است که قانونی شده‌اند. ایشان بحث ۱۴ صنف را مطرح می‌کنند در حالی که بعضی از اصناف باید ابتدا عضو شوند و بعد مراحل قانونی را طی کنند.

وی اد امه داد: تفاهم درباره تشکیل صنف تهیه کنندگان درحالی به خود صنف واگذار شده است که آقای شمقدری از برگزاری مجمعی حرف می‌زند که باید ظرف ۵ روز تشکیل شود و تهیه کنندگان را یکپارچه کند درحالی که حل موضوعی که از ۴ سال قبل تا امروز لاینحل مانده مطلقا و عقلا ظرف ۵ روز قابل حل نیست.

وی ادامه داد: ظاهرا این موضوع به این دلیل مطرح می‌شود تا با یک دستور پادگانی نظر آن‌ها مشروعیت پیدا کند و‌‌ همان صنف مورد نظر عضو خانه سینما شود درحالیکه ما علاقمندیم مساله تهیه کنندگان سینمایی در شرایط مسالمت آمیز و عقلانی حل و فصل شود.

توحیدی در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه این تفاهم نامه را آقایان عباس بابویهی، جمال شورجه، مسعود جعفری جوزانی، ابراهیم مختاری و فرهاد توحیدی امضا کرده‌اند، گفت: آقای بابویهی در هنگام امضا از آنجا که فردی شوخ طبع است و تصور می‌کرد که با امضای این تفاهم نامه همه چیز از بین رفته است بالای امضای خود کلمه انا لله و انا الیه راجعون را نوشت.

توحیدی ادامه داد: به نظر ما تعطیلی خانه سینما برای همه زیان وار است و سودی برای کسی ندارد اما آقای شمقدری گره‌ای را می‌توان با انگشت باز کرد را نهایتا قرار است با دندان باز کند.

توحیدی با انتقاد از شمقدری افزود: آقای شمقدری عمل به این بند‌ها در حکم یک آزمون می‌داند انگار ما باید آزمون بدهیم در حالی که اگر ملاک این نباشد در گام اول آزمون شمقدری رد شده است زیرا اساسنامه‌ای که در مجمع عمومی مطرح شده است، اساسنامه هیات ۷ نفره نیست و بندهای مهمی تغییر کرده که مورد تایید خانه سینما نیست و حتی نسخه‌ای که فرستاده شده فاقد امضای هیات ۷ نفره است.

وی درباره بند حضور هیات نظارت در مجمع عمومی گفت: ما به این نظر سازمان سینمایی احترام می‌گذاریم و نمی‌توان تعیین و تکلیف کنیم که چه کسانی از طرف سازمان سینمایی به عنوان ناظر حضور داشته باشند اما به نظر ما در مفهوم نظارت مقایسه‌ای شکل گرفته و معنی نظارت دخالت نیست.

وی با اشاره به اینکه قطعا گزارش دیگری از این وضعیت موجود را برای آقای احمدی‌نژاد ارسال می‌کنیم هرچند معتقدیم که تفاهمات روشن بود وتا به اینجا نیز بیش از حد لازم وقت رئیس جمهور برای این مساله گرفته شده است.

توحیدی با اشاره به اینکه در مساله خانه سینما از نظر کارگروه‌های فرهنگی رئیس جمهور استفاده شده است، گفت: براساس اطلاعی که ما داریم بحث خانه سینما در کارگروه‌های فرهنگی دکتر حسن روحانی مطرح شده و همچنین مسائل دیگر سینما نیز در آنجا مطرح شده است.

توحیدی ادامه داد: ما دوست داشتیم که خانه سینما در دولت دهم باز شود و حتی این امر را به آقای احمدی‌نژاد گفتیم. به ایشان گفتیم همانطور که شما با قبول نکردن لایحه کانون وکلا استقرار این کانون را حفظ کردید و نام نیکی از خود باقی گذاشتید در امر خانه سینما نیز با باز شدن آن نام نیکی از شما باقی بماند.

وی ادامه داد: امیدواریم که هر چه زود‌تر بازگشایی خانه سینما رخ دهد و در دولت آینده؛ خانه سینمایی با یک هیات مدیره جدید درحل مشکلات خانه سینمای ایران بکوشد زیرا به گمان ما امروز مسائل بزرگتری همچون تشکیل سازمان نظام سینمایی، اهمیت دادن به بخش خصوصی، فراهم کردن زیرساخت‌ها و تامین امنیت شغلی وجود دارد که باید این کار‌ها از طریق استقرار سازمان نظام سینمایی انجام شود و امروز سینما باید از دعواهای حوزه خانوادگی و تفرقه‌هایی که از خارج از اصناف سینمایی به آن‌ها تحمیل می‌شود، دوری کند تا جایگاه سینمای ایران را در فضای بین الملل تثبیت کنیم.

وی ادامه داد: سبک زندگی ایرانی باید از طریق سینما به سراسر جهان نمایش داده شود همچنین با اکران سینمای ایران اقتصاد سینمای ایران با اقتصاد بین الملل گره بخورد.

توحیدی ادامه داد: هیات مدیره خانه سینما بنای انتقام گیری از فردی ندارد و اگر برخی بر ضدصنف یا خانه سینما رفتار کردند به نظر ما باید بخشیده شوند اما کارشان فراموش نشود و در موارد خاص شواری صیانت خانه سینما تصمیم گیری می‌کند.

توحیدی ادامه داد: به نظر ما آقای شمقدری گروگان تصمیم‌های تند دیگران شد و با این تفاهم می‌توانست از یک بن بست نجات پیدا کند. پیشنهاد ما این است که بن بست تازه‌ای ایجاد نشود و ما با همه قوا آماده مذاکره هستیم و برای رفع موارد موجود و اشکالات نامه آقای شمقدری به صنف برگزاری مجمع عمومی حرکت کنیم.

توحیدی همچنین از مسعود جعفری جوزانی که نقش سازنده‌ای در حل و فصل مسائل خانه سینما داشت، تشکر کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز