خبرگزاری کار ایران

مشایی:

مکتب عالی اهل بیت به واسطه اندیشه ایرانیان جهانی شد

کد خبر : ۸۷۱۶۶

تحقق جهان واحد بر مبنای مکتب اهل بیت پایان مسیر اختلاف و تشتت است و در جهان واحد تزاحم سلطه و استکبار از بین می‌رود چرا که شکاف و اختلاف در سایه فاصله است که مجال بروز می‌یابد و جهان آینده جهانی است که به اعتبار بزرگ شدن وجود انسانها فاصله بین انسانها را از بین می‌برد.

رییس مرکز ملی مطالعات جهانی شدن با اشاره به این‌که هیچ مکتبی با صلابت‌تر و متعالی‌تر از مکتب اهل بیت درباره آینده بشریت سخن نگفته است، خاطرنشان کرد: ملت ایران چنانکه از گذشته پرچمدار مکتب اهل بیت بوده در آینده نیز این پرچمداری را بر عهده خواهد داشت.

به گزارش ایلنا، اسفندیار رحیم مشایی پیش از ظهر امروز (شنبه) در نخستین جشنواره تجلیل از آثار برتر حوزه جهانی شدن با بیان این‌که جهانی شدن یک واقعیت است، گفت: سیر تحول و تطور تاریخی بشر و نسبت او با جهان نشان می‌دهد که توسعه واقعی در عرصه حیات انسانی در حال وقوع است، لذا شاهد شکل‌گیری هویت‌های برتر و وسیع‌تری برای انسان هستیم.

رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد هویت جهانی انسان را بالاترین مرتبه هویت انسانی در زندگی دنیایی بشر دانست و افزود: این به عنوان یک واقعیت در حال وقوع است، اما جهانی شدن علاوه بر حتمی‌الوقوع بودن جنبه برتری نیز دارد و آن جنبه حقیقی جهانی شدن است.

رییس مرکز مطالعات جهانی شدن با اشاره به اینکه جنبه حقیقی و واقعی هر مفهوم و پدیده‌ای متفاوت از هم است، اظهار داشت: حقیقت نسبت به واقعیت این تفاوت را دارد که از جنبه ارزشی برخوردار است و هر امر واقعی لزوماً جنبه حقیقی نیز ندارد، اما جهانی شدن یک پدیده حقیقی است که زیبا و ارزشی بوده، برتر و متعالی است و عین ارتقاء، بالندگی، رشد، صعود و عین رسیدن به خداست.

وی تصریح کرد: جهانی شدن همه مقاصد الهی و ارزش‌های متعالی و معنوی را در کنار ارتقاء در سطح زندگی مادی و تسلط بر طبیعت و جهان در خود دارد.

مشایی با بیان این‌که جهانی شدن هم واقعیت دارد و هم حقیقت، خاطرنشان کرد: در دایره اندیشه توحیدی و در یک نگاه کلی در هستی، تفاوتی بین واقعیت و حقیقت نمی‌شناسیم و یک جریان کلی را می‌بینیم که اگرچه وقتی در جریان آن به مسئولیت‌هایمان عمل نکنیم ممکن است دچار پسرفت شویم اما جهت کلی حرکت صعودی است و این عین اقتضاء حکمت الهی در ارتقاء یافتن جهان می‌باشد.

رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد با بیان این‌که جهان آینده جهان متحد واحدی است که واقعیت دارد و نه تنها قابل انکار، انصراف یا رد کردن نیست بلکه هیچ‌کس هم نمی‌تواند مانع از تحقق آن شود، گفت: تحقق جهان متحد در آینده واقعیتی است که حقیقت نیز دارد.

رییس مرکز مطالعات جهانی شدن با اشاره به این‌که جهانی شدن از نظر فلسفی یک ضرورت و امری اجتناب ناپذیر است که غالب دیدگاه‌های فلسفی این نظر را تایید می‌کنند، افزود: از دیدگاه توحیدی و نگاه قرآن نیز تحقق جهان واحد و یکپارچه اساس و هدف خلقت است.

وی با بیان این‌که از منظر حکمت اسلامی رابطه انسان با جهان و خدا معنادار و دربردارنده جنبه‌های مادی و معنوی است، اظهار داشت: حکمت اسلامی در این زمینه از جنبه عقلی بنیاد مستحکمی ارائه می‌دهد و از جنبه قلبی نیز دستیابی به شهودی روشن امری پذیرفته است.

مشایی با طرح این سوال که حقیقت جهانی شدن چیست؟ تصریح کرد: می‌توان صورت‌ های متعددی از جهانی شدن ارائه داد، اما حقیقت جهانی شدن توسعه وجودی انسان است؛ انسانی که در رتبه‌های وجود تعالی پیدا می‌کند و به درجات عالی هستی می‌رسد.

رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد گفت: تسلط بشر بر طبیعت جزء مقدمات اولیه حقیقت توسعه وجودی بشر است و در این مسیر برخلاف تصور رایج این جهان نیست که کوچک می‌شود بلکه وجود انسان است که وسعت می‌یابد و در مسیر حرکت انسان به سوی خدا هر قدر فهم انسان از خودش ارتقاء می‌یابد بالطبع درک او از جهان پیرامونش نیز ارتقاء یافته و عمیق‌تر می‌شود و اینها به ارتقاء فهم و شناخت انسان از خدا نیز می‌انجامد.

رییس مرکز مطالعات جهانی شدن اضافه کرد: وسعت یافتن وجود انسان خود یک عظمت است که به درک ابعاد جدیدی از واقعیات و حقایق جهان نیز منجر می‌شود که عظمت جهان را روشن‌تر در منظر اندیشه انسان تصویر می‌کند و قرار گرفتن این دو عظمت یعنی عظمت وجودی انسان و عظمت جهان در کنار یکدیگر عظمت خدای متعال را برای انسان قابل فهم‌تر می‌کند؛ این انسان بزرگ است که ظرفیت شناخت خدای بزرگ را دارد.

وی اظهار داشت: اهمیت هستی به وجود انسان است چرا که اگر موجودی نباشد که آنچه را که خلق شده درک کرده و بشناسد، بود و نبود و بزرگی و کوچکی هستی بی‌معنا و علی‌السویه می‌شد و علی‌السویه تصور کردن خلقت امری غیرحکیمانه است که نمی‌شود آن را به خدا نسبت داد.

مشایی با بیان این‌که امروز باید مطالعه درباره انسان گسترش یافته و مکتبی که انسان را به درستی معرفی می‌کند به جهان ارائه شود، تصریح کرد: هر چه زمان بگذرد اهمیت انسان در جهان بیشتر شناخته می شود و امروز اگرچه شاهد تسلط استعمار و استکبار در جهان هستیم اما حرکتی متعالی در بطن تحولات جهان وجود دارد که به واسطه آن انسان در حال بازیابی اعتبار و جایگاه اصلی خود است و حتی نظام استکبار ناچار گشته مفاهیم و اندیشه‌های فریبنده خود را در قالب مفاهیم انسانی ارائه و معرفی کند.

رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد ادامه داد: اگرچه چماق‌ها وجود دارد و قلچماق‌ها میدان‌داری می‌کنند اما ادبیات حاکم بر امروز جهان تفاوت کرده و اندیشه‌های نظام استکباری نیز اگرچه ناقص و غلط اما در قالب مفاهیم انسانی به جهان ارائه می‌شود.

رییس مرکز مطالعات جهانی شدن با اشاره به این‌که امروز اندیشه اومانیسم در بخش بزرگی از جهان سلطه گسترانیده است، خاطرنشان کرد: شاید ناگزیر شدن مستکبرین از تشبث جستن به قالب‌های انسانی برای ارائه مبانی اندیشه‌ای آنان فی‌النفسه بد نباشد اما اندیشه اومانیسم تعریف غلطی از انسان ارائه می‌دهد که ممکن است عطش او را از چشمه‌ای که زلالش‌ طاهر نیست، سیراب کند و انسان را با این تعاریف غلط از تلاش برای رسیدن به حقایق متعالی بازدارد.

وی گفت: جهان آینده دانش‌مدار، متحد، یکپارچه، اندیشه‌مدار و نوآوری مدار است؛ جهان آینده حول منابع واحد انسان‌ها بر محور فطرت مشترک بشریت یکپارچه خواهد شد و تکلیف ایرانیان در این عرصه بسیار سنگین‌تر از دیگران است.

مشایی ادامه داد: اگر نگوییم ایرانیان به لحاظ ارزش دادن به انسان در تاریخ یگانه هستند باید بگوییم یکی از اصلی‌ترین مللی‌ بودند که در تاریخ انسان را ارج نهادند و به مدد برخورداری از استعداد و هوش ذاتی در بالاترین سطح از برترین مللی بودند که پایه‌های رشد علمی و نوآوری را در جهان مستحکم کرده‌اند.

رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد اظهار داشت: ایرانیان ملتی بودند که مکتب عالی اهل بیت به واسطه اندیشه آنان جهانی شد و اگر ایرانیان نبودند مکتب اهل بیت آنچنان که امروز گسترش یافته، توسعه نمی‌یافت؛ ایرانیان به اعتبار این ویژگیها در فرایند تحولات آینده و سرعت بخشیدن و ارتقاء کیفیت این تحولات نقشی موثرتر و سهمی بالاتر و سازنده‌تر نسبت به دیگر ملت‌های دنیا دارند.

رییس مرکز مطالعات جهانی شدن تصریح کرد: ایرانیان در قبال تحولات آینده جهان مسئول‌تر هستند چون دامنه داشته‌های آنان بیشتر است و البته اگر به این دامنه سنگین‌تر از مسئولیت‌ها توجه نکنیم در پیشگاه خدا مسئول‌تر خواهیم بود.

وی با اشاره به این‌که هیچ مکتبی با صلابت‌تر و متعالی‌تر از مکتب اهل بیت درباره آینده بشریت سخن نگفته است، خاطرنشان کرد: ملت ایران چنانکه از گذشته پرچمدار مکتب اهل بیت بوده در آینده نیز این پرچمداری را بر عهده خواهد داشت.

مشایی گفت: تحقق جهان واحد بر مبنای مکتب اهل بیت پایان مسیر اختلاف و تشتت است و در جهان واحد تزاحم سلطه و استکبار از بین می‌رود چرا که شکاف و اختلاف در سایه فاصله است که مجال بروز می‌یابد و جهان آینده جهانی است که به اعتبار بزرگ شدن وجود انسانها فاصله بین انسانها را از بین می‌برد.

رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد با بیان این‌که بهترین اندیشه برای اداره جهان آینده اندیشه مدیریت مشترک جهان بر پایه منافع مشترک بشر است، تصریح کرد: دکتر احمدی‌نژاد این اندیشه را در بالاترین و بزرگترین مجامع جهانی ارائه کرد و امیدوارم با فهم و شناخت دقیق و بیشتر نقش و مسئولیت تاریخی ایرانیان بر این عرصه بتوانیم این مسئولیت تاریخی را به بهترین نحو ایفا کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز