خبرگزاری کار ایران

مدیر کل محیط زیست کردستان:

سرشماری تابستانه وحوش در کردستان آغاز شد

asdasd
کد خبر : ۸۷۱۲۵

در این سرشماری گونه‌های شاخص از جمله قوچ و میش ارمنی،کل و بز، گراز، کفتار و گرگ مورد سرشماری قرار می‌گیرند.

ایلنا: مدیر کل حفاظت و محیط زیست کردستان، از آغاز سرشماری تابستانه وحوش در استان و مناطق حفاظت شده بیجار، قروه، سقز و همچنین مناطق کوسالان و شاهو در شهرستان‌های مریوان و سروآباد خبر داد.

ناصح قادری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا از سنندج اظهار داشت: این سرشماری در مناطق حفاظت شده بیجار با وسعت ۳۱هزار و قروه با ۴۳ هزار هکتار وسعت، عبدالرزاق سقز با ۳۹ هزار هکتار و مناطق کوسالان و شاهو در شهرستان‌های مریوان و سروآباد با ۵۷ هزار هکتار وسعت توسط ۷۲ نفر از پرسنل اجرایی در قالب ۳۶ تیم انجام می‌شود.
وی تصریح کرد: در این سرشماری گونه‌های شاخص از جمله قوچ و میش ارمنی، کل و بز، گراز، کفتار و گرگ مورد سرشماری قرار می‌گیرند.
قادری با بیان اینکه این سرشماری با استفاده از روش مستقیم و بهره گیری از تجهیزاتی چون GPS، دوربین چشمی، دوربین تله‌ای و تلسکوپ انجام می‌شود، افزود: هدف از این کار دستیابی به میزان زادآوری وحوش، میزان جمعیت کلی آن‌ها، آگاهی از نحوه پراکنش گونه‌های شاخص، آگاهی از وضعیت زیستگاه‌ها و کمبود‌ها و نارسایی‌ها آن است.
مدیر کل محیط زیست کردستان، مقایسه میزان جمعیت و تنوع پستانداران در هریک از مناطق تحت مدیریت و تجزیه و تحلیل داده‌ها و ارائه روش‌های بهبود مدیریت با توجه به نتایج به دست آمده را از دیگر اهداف این سرشماری دانست.
قادری یادآور شد: تخریب زیستگاه و شکار غیرقانونی و بی‌رویه، خشکسالی و نداشتن منابع آبی مناسب و کافی از مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده پستانداران وحشی در استان کردستان محسوب می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: افزایش تعداد مامورین اجرایی، افزایش تعداد پاسگاه‌های محیط بانی در مناطق تحت مدیریت و ترمیم نقاطی از زیستگاه‌های آسیب دیده و ساخت آبشخور در زیستگاه حیات وحش از اقداماتی است که برای حفاظت بیشتر از حیات وحش کردستان توسط این اداره کل انجام شده یا در دست اقدام است.

مدیرکل محیط زیست کردستان در پایان سخنانش با بیان اینکه کردستان دارای پنج منطقه تحت مدیریت است، گفت: منطقه حفاظت شده بیجار با وسعت ۳۱ هزار هکتار، منطقه بدرو پریشان قروه با ۴۳ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان با وسعت ۵۷ هزار هکتار، منطقه عبدالرزاق سقز با وسعت ۳۹ هزار هکتار از مناطق تحت مدیریت استان است.

قادری افزود: همچنین پناهگاه حیات وحش زریوار با وسعت ۳ هزار هکتار و منطقه شکار ممنوع زرینه اوباتو با وسعت ۲۴ هزار هکتار نیز از دیگر مناطق تحت مدیریت کردستان است که این مناطق استان را جزو یکی از منحصر به فرد‌ترین نقاط کشور در تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی قرار داده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز