خبرگزاری کار ایران

نشست هم اندیشی «تدبیر و امید در نظام سلامت» برگزار شد

کد خبر : ۸۷۰۵۶

در سال جاری کل بودجه درمان ۲۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که ۱۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه جاری بوده و ۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان درآمد اختصاصی است که ۲۰۰۰ میلیارد تومان نیز برای پزشک خانواده در نظرگرفته شده است.

ایلنا: با حضور۱۲۰ نفر از روسا و نمایندگان انجمن‌های علمی و صنفی، اعضای شورایعالی نظام پزشکی و برخی از صاحب نظران اجرایی؛ نشست «هم اندیشی تدبیر و امید در نظام سلامت» در سالن همایشهای بیمارستان میلاد برگزار شد.

به گزارش ایلنا، کامیابی رئیس انجمن پزشکان عمومی در افتتاح این مراسم با اشاره به اینکه فرصتی فراهم شده تا مجموعه‌ای ازنخبگان علمی و اجرایی به بیان دیدگاههای خود بپردازند اظهارداشت: آشنایی انجمن‌ها با یکدیگر و اتحاد بین آن‌ها از جمله مهم‌ترین اهداف برگزاری این نشست است که امیدواریم با استمرار برگزاری این نوع گردهمایی‌ها وفاق و اتحاد بیشتری را بین انجمن‌های علمی و تخصصی جامعه پزشکی شاهد باشیم.

وی با اشاره به اینکه با بررسی مشکلات سلامتی و سپس ارائه راهکار‌ها به این نتیجه خواهیم رسید که در آینده نزدیک وزرای بهداشت و درمان و رفاه و تامین اجتماعی چه افقی را باید دنبال کنند تا مشکلات نظام سلامت مرتفع شود. در دولت جدید باید افرادی تصدی امور را عهده دار شوند که توانایی حل مشکلات را داشته و ازنظرات تخصصی انجمن‌ها برای رفع چالش‌ها بهره‌مند شوند و نقش انجمن‌ها در این حوزه پررنگ‌تر شود.

درادامه اکرمی استادیار ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه رئیس جمهور منتخب حدود ۱۴ شاخص را در انتخاب وزرای خود مد نظر دارد اذعان داشت: اعتدال حرف اول را در میان شاخص‌های مدنظر ایشان دارا بوده و توانایی، سابقه، کارنامه مناسب و به روز بودن نیز از جمله مولفه‌هایی است که برای تصدی امور نظام سلامت و برگزیدن افراد شایسته برای تولیت بخشهای مختلف حوزه بهداشت و درمان در نظر گرفته خواهد شد.

وی با بیان اینکه باید به انجمن‌های علمی اعتبار و امکانات کافی داده شود تا از خمودی خارج شوند افزود: تا کی باید مشکلاتی همچون تعرفه‌ها، مشکلات سازمان نظام پزشکی و واگذاری تعرفه بین وزارتخانه‌های رفاه و بهداشت و درمان را نظاره گر باشیم؟

در ادامه نشست شریف زادگان، وزیر اسبق رفاه و تامین اجتماعی اظهار داشت: نگاه اقتصادی و اجتماعی به حوزه بهداشت و درمان شامل عرضه و تقاضا است و متاسفانه نه ارائه دهندگان و نه گیرندگان خدمات ازوضعیت موجود راضی نیستند.

وی ادامه داد: شرایط کشور از نظر موقعیت‌ها و مسائل مختلف، خاص بوده و قدرت دولت نیز برای مانور کم است لذا باید کاری کنیم که هر دوگروه ارائه دهنده خدمت و هم گیرنده آن راضی باشند.

وی هم چنین به هزینه‌های بالای دندانپزشکی به عنوان یک نمونه، اشاره کرد و گفت: اکثر مردم درمان‌های دندانپزشکی را‌‌ رها می‌کنند زیرا امکان پرداخت وجود ندارد و در چنین شرایطی باید راهکارهای مناسب را به دولت ارائه داد تا در انتخاب وزرا و سازمانهای مرتبط با امر سلامت، حساسیت و دقت بیشتری صورت گیرد.

شریف زادگان با بیان اینکه وزارتخانه‌های رفاه و بهداشت و درمان باید هماهنگ با یکدیگر عمل کنند تصریح کرد: سلامت را نمی‌توان با جیب مردم پیش برد لذا هم نگاه اقتصادی و رفاهی به آن حاکم است و هم نگاه بخش خودش؛ که طی هشت سال گذشته علمی نبوده و از تجارب متخصصان این حوزه برای اداره امور استفاده نشده است.

وی با اشاره به اینکه باید از همه امکانات موجود به ویژه انجمن‌ها در نظام سلامت استفاده شود اذعان داشت: نقش انجمن‌ها در سیاستگذاری مهم بوده و باید خودشان فعالانه به سراغ دولت بروند تا استراتژی‌ها درست انتخاب شود.

غلامرضا انصاری عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز اظهار داشت: چالشهای عظیمی در بخشهای مختلف داریم که با نگاهی گذرا متوجه می‌شویم سیاستهای غلط اقتصادی در بخشهای مختلف معضلاتی را ایجاد کرده است.

وی افزود: متولی واحدی برای بخش اجتماعی نداشتیم تا در چارچوب قوانین و اهداف تعیین شده چالش‌ها مدیریت شده و به حداقل برسد بطوری که در بخش سلامت فردی و اجتماعی بطور جدی دچار مشکل هستیم و اکثر صندوقهای بیمه از نقطه سربه سر گذشته‌اند و زیان ده هستند.

وی تصریح کرد: درسه بخش زیستی، بهزیستی و فرا زیستی باید فعالیتهای اجتماعی را سازماندهی کنیم و برنامه ریزی‌ها به سمت نهادهای عمومی و سازمانهای مردم نهاد هدایت شود.

نوربخش رئیس انجمن ارتوپدی ایران نیز در ادامه این نشست بیان داشت: در سال جاری کل بودجه درمان ۲۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که ۱۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه جاری بوده و ۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان درآمد اختصاصی است که ۲۰۰۰ میلیارد تومان نیز برای پزشک خانواده در نظرگرفته شده است.

وی با بیان اینکه بودجه سال ۹۲ دربخش درمان ۵ درصد کمتر از سال گذشته است افزود: سطح تعهدات درست بالا نرفته و بحث تغییر نرخ ارز از مرجع به مبادله‌ای مشکلاتی را در بخشهای مختلف ایجاد کرده است.

رئیس انجمن ارتوپدی ایران با تاکید بر اینکه بار اصلی درآمد‌ها در نظام بهداشتی و درمانی کشور بر دوش مردم و دهکهای پایین است اظهار داشت: در بودجه منهای ۵ درصد رشد داشتیم و درحوزه دارو ۲ برابر شدن نقدینگی را به خاطر تبدیل نرخ ارز مرجع به مبادله‌ای شاهد هستیم.

وی با اشاره به اینکه برای واردات دارو ۲۵ برابر نقدینگی نیاز است گفت: به دلیل سیاستهای نادرست ارزی معضلاتی در حوزه دارو وجود دارد که ریشه یابی آن ساده است.

به گفته نوربخش اصلاح تعرفه‌ها، ارائه درست خدمات سطح پایه و تشکیل شورایعالی بیمه سلامت می‌تواند راهگشای بسیاری از معضلات بهداشت و درمان کشور باشد.

در ادامه نشست هم اندیشی تدبیر و امید در نظام سلامت، نوبخت دبیر مجمع انجمن‌های علمی ایران گفت: بخش خصوصی حسابش از بخش دولتی جداست و افرادی که بضاعت مالی دارند خود با انتخاب این بخش برای دریافت خدمات به آن مراجعه می‌کنند اما در بخش دولتی باید بستر ارائه خدمات مطلوب به بیماران فراهم باشد.

وی تصریح کرد: پول این ملت در خزانه دولت است و اگر به سلامت نرسد کجا خرج شود؟ و ما به عنوان متولیان سلامت آحاد جامعه موظف هستیم حافظ سلامت ملت ایران باشیم.

زالی رئیس کل منتخب سازمان نظام پزشکی ایران نیز با بیان اینکه سلامت به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است اظهار داشت: باید از ظرفیت سرشار اجتماعی برای مطالبات نظام سلامت استفاده شود.

وی افزود: حضور و نظرات ۱۶۴ انجمن علمی تخصصی به عنوان پیوست وزین نظام سلامت و استفاده از ظرفیتهای کار‌شناسی موجود می‌تواند راهگشا باشد و با توجه به مدیریت دانش و متانت اجرایی باید عدالت در سلامت را مدنظر قرار داده و محقق کنیم.

در ادامه حسینی رییس انجمن علمی اورولوژی ایران با بیان اینکه انجمن‌ها توان بسیار بالایی دارند گفت: با وجود توان بالای انجمنهای علمی تخصصی کسی توجه به آن‌ها نکرده و وزارت بهداشت در خصوص استفاده از تجربه و ظرفیت انجمن‌ها دچار نوعی ترس است و از واگذاری اعتبارات به آن‌ها خودداری می‌کند و یا در برنامه‌های آموزشی و پژوهشی خود از آن‌ها بهره‌مند نمی‌شود.

وی تاکید کرد: باید به انجمن‌ها به عنوان نهاد مدنی اعتبار داده شود

در ادامه این نشست تعدای از حاضرین به بیان دیدگاه‌ها در خصوص مشکلات نظام سلامت و همچنین راهبردهای حل مشکلات پرداختند. سپس از تمامی حاضرین برای تعیین شاخصهای پیشنهادی وزرای بهداشت و رفاه نظر سنجی صورت گرفت و مقرر گردید که جمع بندی این نظرات به صورت مکتوب به محضر رییس جمهور منتخب تقدیم شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز