خبرگزاری کار ایران

پیام پروفسور نصر برای جشن هشتاد سالگی رضا داوری اردکانی

کد خبر : ۸۶۹۷۸

نکوداشت دکتر رضا داوری، با رویکرد متفاوتی به دکتر داوری از نظر ابعاد فرهنگی و علمی به این فیلسوف فرهنگ و با پیام اندیشمند برجسته» دکترحسین نصر «و با همکاری و هماهنگی ۹ نهاد علمی و فلسفی کشور برگزار می‌شود.

ایلنا: جشن هشتاد سالگی فیلسوف فرهنگ؛ دکتر رضا داوری با عنوان «پرسشگر دردمند روزگار ما»، یکشنبه ۱۶ تیر ماه ساعت ۱۷ با پیام پروفسور ««حسین نصر» و با حضور شخصیت‌های برجسته علمی و فلسفی در تالار فرهنگسرای ابن سینا برگزار می‌شود.
به گزارش ایلنا به نقل از ستاد خبری جشن هشتاد سالگی فیلسوف فرهنگ، محمدرضا اسدزاده، دبیر مراسم نکوداشت هشتاد سالگی رضا داوری گفت: نکوداشت دکتر رضا داوری، با رویکرد متفاوتی به دکتر داوری از نظر ابعاد فرهنگی و علمی به این فیلسوف فرهنگ و با پیام اندیشمند برجسته» دکترحسین نصر «و با همکاری و هماهنگی ۹ نهاد علمی و فلسفی کشور برگزار می‌شود.
وی گفت: گذشته از فرخندگی و میمنت ۸۰ سالگی فیلسوف ایرانی که این مراسم به بهانه آن برپاست، تاکنون نکوداشت‌هایی که برای دکتر داوری گرفته شده، به برخی ابعاد فلسفی و نظری ایشان تاکید داشته است، با وجودی که دکتر داوری فیلسوف زندگی و فرهنگ است و فقط درکلیات فلسفه باقی نمانده است و طراح پرسش‌هایی موشکافانه یا پاسخ گوینده به جزئی‌ترین مسائل فرهنگی روزگار ما بوده است و شورای علمی این همایش نیز با نظر به این مهم، در برنامه ریزی محتوایی مراسم و انتخاب سخنرانان برای تبیین ابعاد ناگفته از اندیشه‌های این فیلسوف فرهنگ تلاش کرده‌اند.
دبیر مراسم نکوداشت هشتاد سالگی دکتر رضا داوری ادامه داد: متاسفانه این روز‌ها برخی جاهلان با رفتارهای غیر علمی و خود، حرف‌های نادرستی در برخی رسانه‌ها درباره این شخصیت علمی و فیلسوف برجسته ایرانی زدند که نشانگر بغض‌های شخصی بوده وپرداختن به آن‌ها معطل کردن ظرفیت‌های فرهنگی کشور است و از ساحت علم و فرهنگ به دوراست.
اسدزاده تاکید کرد: آثار دکتر داوری، خود بیانگر شخصیت علمی اوست و با نقل‌های جاهلانه ژورنالیستی و فضاسازی‌های رسانه‌ای، از ساحت علمی و سلوک فلسفی دکتر رضا داوری اندکی کاسته نمی‌شود و تنها این تاسف باقی خواهد ماند که چرا عده‌ای با وجود ادعای ادب و آزادی و معرفت، باید از سر جهل و کینه، با ظرفیت‌های فرهنگی و علمی این مملکت برخورد‌های کینه توزانه و بغض آلوده داشته باشند.
در این مراسم که با اهداء جوائز ویژه از سوی نهادهای فلسفی، فرهنگی و علمی به دکتر داوری برگزار می‌شود، شخصیت‌های همچون دکتر محمدرضا عارف (از سوی فرهنگستان علوم ایران)، دکتر علی اکبر ولایتی (از سوی فرهنگستان علوم پزشکی ایران)، دکتر محمد رجبی (رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی)، دکتر سعید آبادی (رئیس کمیسیون فرهنگی یونسکو) جوایز و هدایای خود را به این فیلسوف هشتاد ساله تقدیم خواهند کرد.
دبیر مراسم نکوداشت هشتاد سالگی دکتر رضا داوری برخی سخنرانان و موضوعات مطرح در این همایش را به شرح زیر اعلام کرد:
دکتر علی اکبر ولایتی/ فیلسوفان اسلامی، تاریخ، تمدن و فرهنگ ایرانی
دکتر محقق داماد/ نقش دکتر داوری در فرهنگستان علوم ایران
دکتر محمد رجبی/ وحدت کلام و متکلم در شخصیت دکتر داوری
دکتر صادق خرازی/ دکتر داوری، فیلسوف کبیر
دکتر احمد مسجد جامعی/ چرا دکتر داوری را فیلسوف فرهنگ و زندگی می‌نامیم؟
دکتر علی اصغر مصلح/ دکتر داوری و فرهنگ ایرانی
دکتر شهرام پازوکی/ بررسی نقش و آثار فرهنگی دکتر داوری
دکتر خسروپناه، دکتر دینانی، دکتر عبدالکریمی، دکتر سعید آبادی و همچنین یکی از اعضاء خانواده دکتر داوری نیز در این همایش سخنرانی خواهندکرد. قرار است استاد بهاء الدین خرمشاهی (شاعر، مترجم و محقق) و سیدعبدالجواد موسوی (نویسنده و شاعر) نیز درباره دکتر داوری اشعاری را قرائت کنند.
۶ کلیپ ویژه از زندگی فیلسوف فرهنگ تهیه شده است که با موضوعات مختلف همچون: چگونه دکتر داوری به فلسفه علاقه‌مند شد؟ / آیا یک بدبینی تاریخی در نگاه دکتر داوری به زندگی وجود دارد؟ / چرا دکتر داوری از بین شعرای معاصر اخوان ثالث را می‌پسندد؟ و... پخش خواهد شد.
همچنین برپایی نمایشگاه آثار منتشر شده دکتر داوری، نمایشگاه عکس‌هایی از این فیلسوف و برپایی نمایشگاه عکس‌هایی از تاریخ تمدن جهان در لبنان با گلچین نظرات دکتر داوری اردکانی درباره زندگی، فرهنگ و فلسفه از دیگر برنامه‌های جنبی این مراسم نکوداشت است.
جشن هشتاد سالگی فیلسوف فرهنگ روز یکشنبه (۱۶ تیر) از ساعت ۱۷ تا ۲۱ با مشارکت کتابخانه مجلس شورای اسلامی، کمیسیون ملی یونسکو، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران (منطقه ۲)، دانشگاه تهران، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه، موسسه کتابشهر ایران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (نمایندگی تهران) در تالار اجتماعات فرهنگسرای ابن سینا برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز