خبرگزاری کار ایران

دکتر عارف پس از تماشای اپرای «رستم و سهراب»:

امیدوارم در فضای جدید؛ نگاه فرهنگی و هنری حاکم باشد

asdasd
کد خبر : ۸۶۴۰۸

دکتر عارف: در این سال‌ها فضای امنیتی – سیاسی بر عرصه فرهنگ حاکم شد. امیدوارم در فضای جدید نگاه فرهنگی حاکم شود تا هنرمندان آثار ارزنده خود را نه تنها برای ایران بلکه در جهان عرضه کنند/غریب‌پور: در سال‌های ابتدایی احیای اپرا در کشور؛ سیدمحمد خاتمی به همراه دکتر عارف از مهم‌ترین حامیان ما بودند.

ایلنا: محمدرضا عارف، معاون اول دولت اصلاحات؛ شب گذشته، سه شنبه (۱۱ تیرماه) به تماشای اپرای «رستم و سهراب» به کارگردانی بهروز غریب‌پور نشست و در پایان به سوالاتی در ارتباط با دشورای‌های هنرمندان تئاتر طی سال‌های گذشته و پذیرفتن پست وزارت فرهنگ و راشاد اسلامی پاسخ داد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگردان نمایش رستم و سهراب پیش از آغاز اجرای اثر خود دربرابر حاضران قرار گرفت و با ارائه توضیحاتی در رابطه با سال‌های احیای این هنر در کشور گفت: ۱۲سال قبل که تصمیم به خلق اپرای رستم و سهراب در کشور گرفتیم هرگز باور نمی‌کردیم اپرای ایران بتواند شان و منزلتی که امروز در جهان کسب کرده را پیدا کند و خوشحال هستم اعلام کنم به‌رغم تمام ناملایمات و سختگیری‌ها شما؛ امشب در بزرگ‌ترین سالن اوپرای عروسکی جهان نشته‌اید که حتی در نیویورک هم وجود ندارد.
وی ادامه داد: زمانی که این گفته را مطرح می‌کردیم عده‌ای گمان می‌کردند مبالغه در کار است اما پس از سفر به کشورهای آسیایی و اروپایی متوجه شدیم همانند این سالن در کشور دیگری وجود ندارد.
این هنرمند پیشکسوت تئا‌تر عروسکی کشور سپس با اشاره به تلاش‌های خود برای احیای اوپرا طی سال‌های ابتدایی پس از انقلاب اظهار کرد: در آن سال‌ها اجرای اپرا زیاد میسر نبود به دلیل اینکه هنرمندان این رشته هنری یا از دنیا رفته بودند یا از کشور مهاجرت کرده بودند و یا دست به خود تبعیدی زدند چراکه احساس می‌کردند باتوجه به تغییرات صورت گرفته در کشور اپرا هرگز زنده نخواهد شد.
وی با بیان این مطلب که البته عده‌ای گمان می‌کردند اپرا در ایران هرگز زنده نخواهد شد، افزود: ‌ این گروه از طرفی حق داشتند چراکه پیش از انقلاب اگر چیزی هم به عنوان هنر اپرا در کشور به صحنه می‌رفت به این دلیل بود که بگوییم ما هم اوپرا داریم، آن هم برای عده‌ای خاص روی صحنه می‌رفت و عامه مردم اصلا خبری از این اجرا‌ها نداشتند. به نوعی می‌توان گفت در جزیره اجرا می‌شد، بنابراین وقتی این هنر به دلیل شرایط سیاسی و اجتماعی کشور متوقف شد هیچ‌کس متوجه آن نشد چون مردم اصلا خبر نداشتند.
غریب‌پور با اشاره به دشواری‌های کار باتوجه به تصور عامه مردم مبنی بر غربی بودن هنر اپرا اضافه کرد: تصمیم داشتیم علاوه بر احیای مجدد اپرا مخاطب‌سازی هم اتفاق بیفتد، مسئولان هم ابتدا قول همکاری می‌دادند اما وقتی خیالشان آسوده می‌شد مساله را‌‌ رها می‌کردند و برنامه‌ریزی مدونی در این زمینه صورت نمی‌گرفت. از طرف دیگر ما در آغاز کار با یک پدیده بسیار مهم مواجه بودیم که اصولا خواننده‌های اوپرای ما در کشور حضور نداشتند.
وی همچنین به خلق اپرای رستم و سهراب اشاره کرد و افزود: هنگامی که تصمیم گرفتیم خواننده‌های ایرانی را برای خلق اپرای «رستم و سهراب» جمع کنیم هیچ یک از آن‌ها در دسترس ما قرار نداشتند، بنابراین تصمیم گرفتیم موسیقی اثر را در کشور دیگری ضبط کنیم و تنها کشوری که هم خواننده‌های فارسی زبان داشت و هم اسقبال زیادی از ما کرد ارمنستان بود. بنابراین موسیقی که امشب خواهید شنید با لهجه هنرمندان ارمنی همراه است.
کارگردان نمایش اوپرای حافظ با اشاره به حضور محمدرضا عارف در سالن اجرا ضمن خیرمقدم به کاندیدای یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری اظهار کرد: در سال‌های ابتدایی احیای اپرا در کشور جناب آقای سیدمحمد خاتمی به همراه دکتر عارف از مهم‌ترین حامیان ما برای به ثمر رساندن این هدف بودند. ایشان در انتخابات اخیر کاری کردند که آرزوی فردوسی، سعدی و همه بزرگان ما در طول تاریخ کشور محسوب می‌شود که همانا به خرج دادن خرد و توجه به خردجمعی بود.

وی در پایان به سخنی از حکیم فردوسی اشاره کرد و گفت: فردوسی می‌گوید به نام خداوند جان و خرد و کتاب خود را با این مصرع شروع می‌کند که نشان می‌دهد توجه به خرد تا چه اندازه نزد بزرگان کشور ما اهمیت داشت. توانمندی آقای عارف در کنارکشیدن از انتخابات بسیار مهم‌تر از بالارفتن در جریانات سیاسی بود که ماندگار خواهد شد. آقای عارف با رفتار خود سلوک عارفانه را به ما و ملت ایران نشان داد.
پس از اتمام صحبت‌های بهروز غریب‌پور، دکتر محمدرضا عارف با تشویق ممتد حاضران در سالن مواجه شد و به ابراز احساسات مردم واکنش نشان داد. معاون اول رئیس‌جمهور دوران اصلاحات پس از اتمام اجرای نمایش عروسکی اپرای رستم و سهراب برای دیدار با گروه عروسک‌ گردانی به پشت صحنه این اثر نمایشی رفت و با هنرمندان و اعضای گروه هنری «آران» به گفتگو پرداخت.
عارف سپس طی گفتگو با خبرنگار خبرگزاری ایلنا؛ از علاقه خود به تماشای آثار نمایشی به ویژه آثار خلق شده توسط بهروز غریب‌پوراشاره کرد و اظهار داشت: آثار خلق شده توسط آقای غریب‌پور بسیار ارزنده هستند این هنرمند جزو بهترین‌های ما در رشته تئا‌تر محسوب می‌شود و اپرای رستم و سهراب هم یکی از بهترین‌های ایشان است، به‌خصوص که موسیقی اثر توسط یکی از بهترین‌ موسیقیدانان ما یعنی استان لوریس چکناواریان ساخته شده است. بسیار افتخار می‌کنم هر دو در یک دوره وارد دانشگاه تهران شدیم، ایشان رشته تئا‌تر بودند و من در رشته برق تحصیل می‌کردم.
معاون اول رئیس‌جمهور دوران اصلاحات در پاسخ به اینکه به نظر آیا هنرمندان تئا‌تر پس از پشت سر گذاشتن دورانی بسیار سخت می‌توانند انتظار ایجاد گشایش در خلق آثار نمایشی را داشته باشند یا خیر بیان کرد: در مناظره‌های انتخاباتی هم عنوان کردم که طی این سال‌ها فضایی امنیتی – سیاسی بر عرصه هنر و فرهنگ کشور حاکم شده بود که امیدوار هستم در این فضای جدید نگاه هنری و فرهنگی حاکم باشد تا به امید خداوند هنرمندان ما بتوانند آثار ارزنده خود را نه تنهای برای ایران بلکه به منطقه و دیگر کشورهای جهان نیز عرضه کنند.
عارف در پایان ضمن پاسخ به این سوال که باتوجه به علاقه هنرمندان برای حضور چهره‌ای فرهنگی در تصمیم‌سازی‌ عرصه فرهنگ و هنر کشور، در صورت مطرح شدن پیشنهاد آیا پست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را می‌پذیرد، گفت: من عضو کوچکی از این جامعه و در خدمت مردم هستم، اگر کاری از من بربیاید؛ در خدمت مردم خواهم بود.

عکاس: آوا کیایی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز