خبرگزاری کار ایران

نامه وزیر حج عربستان برای کاهش بیست درصدی زائران ایرانی

asdasd
کد خبر : ۸۵۵۸۵

ضرورت دارد ضمن استحضار به واقعیت امر و اهمیت در نظر گرفتن شرایط کنونی با ما در قبال مسئولیت حفظ سلامتی و راحتی و امنیت حجاج مشارکت نموده و تمام تلاش خود را جهت تحقق موضوع کاهش ۲۰ درصد تعداد حجاج سال گذشته جمهوری اسلامی ایران، به خرج دهید.

ایلنا: وزیر حج عربستان در نامه‌ای به رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان، خواستار کاهش ۲۰ درصدی زائران ایرانی در حج تمتع شد.
به گزارش ایلنا، بندر بن محمد حجار، وزیر حج عربستان سعودی در نامه‌ای به حجت‌الاسلام سیداحمد موسوی رئیس سازمان حج و زیارت نوشت: ضرورت دارد ضمن استحضار به واقعیت امر و اهمیت در نظر گرفتن شرایط کنونی با ما در قبال مسئولیت حفظ سلامتی و راحتی و امنیت حجاج مشارکت نموده و تمام تلاش خود را جهت تحقق موضوع کاهش ۲۰ درصد تعداد حجاج سال گذشته جمهوری اسلامی ایران، به خرج دهید.

متن کامل نامه بدین شرح است:

مقام عالی ریاست محترم سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم

احتراما پیرو مذاکرات انجام شده در وزارت حج با جنابعالی در تاریخ ۲۷/۰۴/۱۴۳۴ ه. ق مطابق با ۰۹/۰۳/ ۲۰۱۳م در رابطه با اقدامات اساسی مربوط به حجاج شما که امسال به مشیت الهی برای ادای حج مشرف می‌شوند و به امضا صورتجلسه اقدامات مربوط به حجاج سال ۱۴۳۴ه ق شما منجر گردید.

نظر به اینکه دربند شماره یک صورتجلسه تعداد حجاج شما ۷۹۴۰۹ نفر درج گردیده است، با توجه به اینکه دولت عربستان سعودی برای اجرای بزرگ‌ترین طرح توسعه حرمین شریفین و دو شهر مقدس مکه مکرمه و مدینه منوره به منظور افزایش ظرفیت گنجایش این مکان‌ها متناسب با تمایل میلیون‌ها مسلمان مشتاق به انجام حج و عمره و امکان ورود تعداد بیشتری از این افراد به سرزمین مقدس مطالعه، بررسی و برنامه ریزی نموده است و در این راستا دولت عربستان سعودی به رهبری خادمین الحرمین الشریفین جهت اجرای طرحهای توسعه: حرمین شریفین، مکه مکرمه، مدینه منوره و مشاعر مقدسه (عرفات، منی و مزدلفه) و ایجاد شبکه‌هایی را بین شهری جهت تسهیل در جابجایی ضیوف الرحمن از مبادی ورودی: هوایی، زمینی و دریایی تا محل سکونتشان در مکه مکرمه و مدینه منوره و مشاعر مقدسه و… در سال‌های گذشته میلیارد‌ها ریال هزینه نموده است.

همچنین فرودگاه امیر محمد بن عبدالعزیز در مدینه منوره و فرودگاه الملک عبدالعزیز در جده شاهد توسعه بزرگی بوده است که به شکل عظیمی در راحتی و کاهش رنج و مشقت ایشان و تسریع در انجام اقدامات ورود و خروجشان و کاهش هزینه‌های حج از طریق اجرای طرح مسیر واحد برای حاجی در سفر حج، شده است ولی براساس مطالعات و بررسی‌های انجام شده توسط سازمان‌های پیگیری کننده اجرای این طرح‌ها و مخصوصا طرح توسعه مطاف در مکه مکرمه مشخص گردید، ظرفیت و گنجایش حرم مکی (مسجدالحرام) طبق تعداد حجاجی که سال گذشته از خارج از کشور می‌آمده‌اند در امسال، بسیار سخت می‌باشد چراکه گنجایش مطاف پیش از اجرای طرح (۴۸ هزار) طواف کننده در ساعت بوده و بعد از شروع طرح توسعه این عدد به (۲۲هزار) طواف کننده کاهش یافته است و این موضوع نشان دهنده این امر است مطاف برای تعداد زیاد طواف کنندگان طی موسم حج ۱۴۳۴ (ه، ق)، کشش و تحمل ندارد لذا به جهت رعایت سلامتی حجاج و عمره گزاران باید ۲۰ درصد از تعداد حجاج تمامی کشور‌های عربی و اسلامی که در موسم حج سال گذشته ۱۴۳۳ (ه، ق) آمده‌اند تا زمان اتمام و تکمیل طرح توسعه مطاف بصورت موقت کاهش یابد.

این موضوعی است که ضرورت دارد ضمن استحضار به واقعیت امر و اهمیت در نظر گرفتن شرایط کنونی با ما در قبال مسئولیت حفظ سلامتی و راحتی و امنیت حجاج مشارکت نموده و تمام تلاش خود را جهت تحقق موضوع کاهش ۲۰درصد تعداد حجاج سال گذشته جمهوری اسلامی ایران، به خرج دهید. همچنین وزارت حج بر روی تلاشهای پسندیده شما با تهیه یک برنامه اطلاع رسانی که شرایط کنونی طرح‌های توسعه مسجدالحرام و مکه مکرمه و مخصوصا مطاف را بطور مشروح بیان نماید، حساب باز می‌کند.

همچنین در این برنامه به تسهیلات و همکاری دولت عربستان سعودی در افزایش سهمیه حجاج جمهوری اسلامی ایران در موسم حج سال‌های گذشته که شرایط اجازه می‌داده است و اقدامات انجام شده توسط عربستان سعودی در انجام طرح‌ها و فراهم نمودن امکانات و خدماتی که میلیارد‌ها ریال جهت آن هزینه شده است و به فضل خداوند عزوجل نتایج مثبت آن در موفق ساختن موسم حج سال‌های گذشته بدون وقوع هرگونه حادثه‌ای برای ضیوف الرحمن مشخص شده است، اشاره شود.

این طرح‌ها برای همگان قابل مشاهده ملموس می‌باشد و با یاری خداوند به منظور افزایش ظرفیت گنجایش، جهت مشتاقان مناسک حج و عمره از کشورهای عربی و اسلامی و تمامی بخش‌های کره خاکی در سالهای آینده می‌باشد.

همکاری و درک دستاوردهای مذکور توسط شما به عربستان سعودی این امکان را می‌دهد تا بتواند این طرحهایی را که به مصلحت عمومی مسلمانان جهان می‌باشد به اجرا برساند و بدنبال آن افزایش ظرفیت حجاج و عمره گزاران در سالهای آینده تحقق خواهد یافت.

همچنین منظور از اجرای این طرح‌های بسیار بزرگ در حرمین شریفین و دو شهر مقدس مکه مکرمه و مدینه منوره و ارتقا سطح خدمات و به دنبال آن راحت‌تر و آرام‌تر و آسان‌تر شدن انجام مناسک برای تمامی ضیوف الرحمن می‌باشد.

بنابراین ضمن استحضار خواهشمند است در زمینه مقید بودن به کاهش سهمیه تعیین شده حاجیان برای حج امسال که باعث سلامتی و راحتی ضیوف الرحمن است کمال مساعدت و همکاری را مبذول فرمائید. تحیات صادقانه ما را پذیرا باشید.

وزیر حج -دکتر بندر بن محمد حجار

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز