خبرگزاری کار ایران

حسن رحیم پورازغدی:

رسانه ملی مهمترین نقش را در جنگ نرم برعهده دارد

کد خبر : ۸۵۴۳۹

رسانه صالح رسانه‌ای است که مصلح است و اگر در اصلاح تغییر اجتماعی ناکارآمد باشد نه تنها مصلح نیست بلکه صالح هم نیست.

ایلنا: حسن رحیم پورازغدی استاد حوزه و دانشگاه در جمع سرگروه‌های حلقه‌های صالحین بسیج رسانه ملی با برشمردن ویژگی‌های رسانه صالح گفت: رسانه صالح رسانه‌ای است که مصلح است و اگر در اصلاح تغییر اجتماعی ناکارآمد باشد نه تنها مصلح نیست بلکه صالح هم نیست.

به گزارش ایلنا، وی با اشاره به اینکه جنگ نرم تنها مربوط به مسائل سیاسی نمی‌شود، افزود: مسائل سیاسی یا براندازی نظام سیاسی وجه حاد جنگ نرم است. جنگ نرم در حال حاضر تغییر سبک زندگی، فرهنگ و رفتار افراد در سطح جامعه را نشانه گرفته و این در حالیست که جنگ نرم در حوزه فرهنگ و جامعه خطرناکتر از حوزه سیاسی است.

وی ضمن تاکید بر اینکه رسانه ملی مهمترین نقش را در جنگ نرم دارد، بیان داشت: برنامه سازان صداوسیما و هنرمندان باید با شناخت دقیق اسلام ناب محمدی (ص) آثار مخاطب پسند و جذابی را به تصویر بکشند.

وی با انتقاد از نمایش بعضا نامناسب نمادهای مذهبی در فیلم‌ها و سریال‌های مناسبتی تصریح کرد: آثار باید به گونه‌ای تولید شوند که افکار و معارف اسلامی و ارزشی در همه ابعاد زندگی هنرمندانه نمایش داده شود.

وی خطاب به برنامه‌سازان گفت: همیشه برنامه‌ساز باید خودش را جای مخاطب قرار بدهد و ببیند با اثری که ساخته است چه احساس یا تغییر جدیدی در مخاطبش به وجود آورده است.

این استاد حوزه و دانشگاه به تفاوت‌های هنرمندان غیرمسلمان و مسلمانان غیرهنرمند اشاره کرد و ابراز داشت: هنرمند مسلمان باید با استفاده از ابعاد مختلف هنر آثار جدی و تاثیرگذاری را در حوزه دین تولید کند تا بتواند در سطح افکار عمومی جامعه تاثیرگذار باشد نه اینکه اثری را صرفا برای بدست آوردن پول یا نیت‌های دیگر تولید کند. اگر اثری را هنرمند غیرمسلمان تولید می‌کند و اثرگذار می‌شود نشان از زمان کافی و لازم برای تولید آن اثر است مطمئنا رسانه‌های دیگر نگاه سطحی به تولیداتشان ندارند و ایدئولوژی خودشان را برای هر اثری که تولید می‌کنند درنظر دارند تا بتوانند بر افکار جامعه تسلط پیدا کنند.

وی اظهار داشت: با یک بررسی ساده می‌توان در بسیاری از فیلم‌ها و حتی بازی‌ها این نگاه ایدئولوژی رسانه‌های غرب را درک کرد به گونه‌ای که آنها از هر ابزاری برای تسلط بر فرهنگ، افکار، سبک زندگی و... جوامع دیگر استفاده می‌کنند.

رحیم پور ازغدی اضافه کرد: سواد اسلامی باید در همه سطوح تقویت شود تا رسانه‌های بیگانه نتوانند تاثیرگذار باشند و نگاه‌ها را تغییر بدهند. مطمئنا اشغال ذهن‌ها پیچیده‌تر اما بسیار مفدیرتر از اشغال سرزمین هاست چراکه با بدست آوردن افکار می‌توان بر فرد فرد آن جامعه تسلط پیدا کرد.

وی با اشاره به قدرت کلمه خاطر نشان کرد: جملات که از کلمه‌ها شکل می‌گیرد در سطح فرهنگ جامعه بسیار تاثیرگذار است همانطور که می‌بینید بسیاری از کلمه‌ها از طریق رسانه در سطح جوامع رواج پیدا کرده و حتی باعث ایجاد تغییر فرهنگ نیز شده است. رسانه به خصوص صداوسیما باید به گونه‌ای عمل کند که ارتباطات را کنترل کند و ارزش‌های صحیح را در جامعه رواج دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز