خبرگزاری کار ایران

سردار نقدی:

یكی از انتظارات مردم از دولت تامین غذای ارزان است

کد خبر : ۸۵۲۴۸

دولت ها بایستی از ظرفیت بسیج به صورت مطلوب بهره برداری كنند زیرا بسیج یك ظرفیت عظیم مردمی، سازمان یافته و متشكل از نیروهای دلسوز انقلاب و كشور است.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به خلق حماسه سیاسی در ۲۴ خرداد، این روز را برگ زرین دیگری در تاریخ انقلاب اسلامی عنوان كرد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بسیج، محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین ظهر امروز شنبه طی نشست خبری كه در مركز بسیج رسانه ملی برگزار شد، به تشریح رویكردهای این سازمان در قبال اقتصاد مقاومتی و حماسه اقتصادی پرداخت.

وی در بخش ابتدایی سخنان خود با اشاره به خلق حماسه سیاسی از سوی ملت ایران در 24 خرداد، این حماسه را برگ زرین دیگری در تاریخ توصیف كرد.

وی حماسه مردم در 24 خرداد را عاملی برای باطل شدن سحر دشمنان، طمع ورزان و اثبات حقانیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و صداقت مردم سالاری دینی دانست و ابراز امیدواری كرد كه حماسه سیاسی منشا روی آوردن ملت های دنیا به الگوی نظام اسلامی ایران شود.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با تاكید بر اینكه حماسه سیاسی به انتخابات محدود نمی شود و مردم در ادامه این راه گام های بلندتری برخواهند داشت، تصریح كرد: اكنون مردم منتظر تحقق حماسه اقتصادی هستند كه طبیعتا حماسه اقتصادی همچون حماسه سیاسی با مشاركت آحاد مردم محقق می شود.

نقدی با بیان اینكه نمی توان با یك تحول اداری یا یك تحول ساده حماسه اقتصادی را محقق كرد، اظهار داشت: تحقق این حماسه حضور آحاد مردم را می طلبد و در عین حال بایستی در این راستا برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.

نقدی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: اگر امروز به مردم مراجعه كرده و مشكلات شان را از آنها جویا شویم اغلب آنها بر روی گرانی و بیكاری انگشت می گذارند؛ خصوصیت این دو مشكل این است كه از لحاظ اقتصادی حل هر كدام شرایط متفاوتی را می طلبد، به همین دلیل اگر گرانی را اولویت قرار دهیم مشكل بیكاری افزایش پیدا می كند و اگر اولویت ما بیكاری باشد گرانی افزایش می یابد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینكه همزمان باید بیكاری و گرانی را در دستور كار قرار داده و برای رفع آنها راه حل هایی در نظر گرفت تصریح كرد: راه حل های رفع همزمان این دو مشكل زیاد نیست و به نظر می رسد بهترین راه حل، رونق تولید با سرمایه گذاری در فعالیت هایی با سرمایه های اندك است.

وی در این زمینه به حوزه غذایی اشاره كرد و افزود: تامین غذای ارزان برای مردم كه یكی از مهمترین انتظارات مردم است، از الزامات تحقق حماسه اقتصادی است.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین كاهش وابستگی به فروش نفت خام را یكی از الزامات تحقق حماسه اقتصادی عنوان كرد و گفت: بایستی برای كاهش وابستگی به فروش نفت خام بكوشیم.

نقدی با اشاره به اینكه بسیج برای تحقق حماسه اقتصادی برنامه هایی را در نظر دارد، یادآور شد:بیشتر از 12 سال بسیج سازندگی در حال فعالیت است و اقدامات گسترده ای در آبادسازی روستاها و كمك به مردم مناطق محروم انجام داده است.

وی با یادآوری اینكه سال گذشته اقدامات ارزشمندی در چارچوب بسیج سازندگی انجام شد، اعلام كرد كه در سال 91 یك میلیون و 600 هزار نفر بسیجی به مناطق محروم رفته و به حدود 2 میلیون نفر خدمات ارائه كردند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین بحث های آموزشی، درمانی، ترمیم مساجد و زیارتگاه های مذهبی، راه اندازی خانه های بهداشت و خانه های محرومین را از جمله اقدامات بسیجیان برشمرد و اظهار داشت: 62 فقره بیمارستان صحرایی و كامل كردن ظرفیت 40 بیمارستان ثابت غیرقابل بهره برداری و اعزام حدود 8 هزار تیم پزشكی به روستاها از دیگر اقدامات بسیج بوده است.

نقدی ابراز امیدواری كرد تمامی اقدامات برنامه های هجرت كه از هفته گذشته آغاز شده به صورت جدی انجام شود.

وی در ادامه سخنان خود با تاكید بر اینكه بسیج وظیفه خود دانسته كه برای كمك به دولت در تولید اقتصادی وارد عرصه شود، تصریح كرد: سازمان بسیج هیچ برنامه ای برای تصدی گری ندارد و صرفا با شناسایی استعدادهای مغفول آنها را فعال خواهد كرد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین اعلام كرد: رویكردهای اردوهای جهادی در سال 92 از خدمات صرف به سوی خدمات مولد سوق پیدا می كند.

نقدی به بیان بخشی از ظرفیت های مورد غفلت واقع شده كشور پرداخت و با بیان اینكه چاه های آب یكی از این ظرفیت ها به شمار می روند از برنامه های بسیج برای بهره برداری صحیح از این چاه های آب خبر داد.

وی با اشاره به برنامه های بسیج برای تحقق اقتصاد مقاومتی و حماسه اقتصادی ترویج پرورش مرغ خانگی و ماكیان را یكی از این برنامه ها برشمرد و ابراز امیدواری كرد تا پایان سال سه هزار و 500 واحد تكثیر مرغ و ماكیان در روستاها ایجاد شود.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین از راه اندازی 41 واحد تولید قارچ خبر داد و گفت: اكنون در حال راه اندازی واحدهای تولید كود در كشور هستیم كه راه اندازی این واحدها می تواند از واردات كودهای شیمیایی به كشور جلوگیری كند؛ تصمیم داریم تا پایان سال 10 هزار واحد تولید كود راه اندازی كنیم.

نقدی با بیان اینكه ارائه تسهیلات و وام های بانكی برای راه اندازی واحدهای مذكور در دستور كار است، اظهار داشت: روستائیان می توانند با مراجعه به بسیج سازندگی محل زندگی خود از این تسهیلات استفاده كنند.

وی تولید عسل، كارهای دستی خانگی، ترویج نگهداری دام و كشت زعفران را از دیگر برنامه های بسیج برای تحقق حماسه اقتصادی برشمرد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین در ادامه سخنان خود از ضرورت علمی كردن كشاورزی و دامپروری سخن گفت و افزود: همراهی دولت در این زمینه بسیار تعیین كننده است؛ دولت ها بایستی از ظرفیت بسیج به صورت مطلوب بهره برداری كنند زیرا بسیج یك ظرفیت عظیم مردمی، سازمان یافته و متشكل از نیروهای دلسوز انقلاب و كشور است.

نقدی همچنین یادآور شد: همانطور كه در زمان وزارت آقای مرندی برای ریشه كن كردن فلج اطفال از ظرفیت بسیج استفاده شد، بایستی امروز هم از این ظرفیت برای حل مشكلات بهره برد؛ تاكنون از ظرفیت بسیج غفلت شده است كه امیدواریم دولت جدید در این زمینه غفلت نكند.

وی با اشاره مجدد به ضرورت علمی كردن كشاورزی و دامپروری به تشریح روش های این اقدام پرداخت و توضیحاتی در این زمینه ارائه كرد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به تاسیس بسیج مهندسین كشاورزی اظهار داشت: دكتر جهانسوز استاد رشته كشاورزی مسئولیت بسیج را بر عهده دارد و ما در این زمینه برنامه های گسترده ای داریم؛ در تلاشیم از ظرفیت اساتید، دانشجویان و تمامی بسیجیان شاخه های مرتبط با كشاورزی بهره ببریم.

نقدی نقش رسانه را در زمینه اقتصاد مقاومتی و حماسه اقتصادی مهم دانست و با بیان اینكه رسانه ها باید در انتقال مفاهیم و عملیاتی كردن مباحث مطرح شده بكوشند، خواستار راه اندازی شبكه ای مختص به كشاورزان و دامداران برای علمی كردن كشاورزی و دامپروری شد.

وی در جمع بندی سخنان خود در این بخش از فعال كردن ظرفیت های مغفول مانده و كم كردن فاصله كشاورزان و دامداران با كشاورزان و دامداران نمونه سخن گفت و بر لزوم اجرایی كردن دو مبحث یاد شده تاكید كرد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینكه همكاری شما با دولت احمدی نژاد چگونه بوده است، همكاری بسیج با دولت ها را مطلوب ارزیابی كرد و گفت كه آغوش بسیج به روی همگان باز است.

نقدی اضافه كرد: از دولت احمدی نژاد به دلیل توجه ویژه به اردوهای هجرت و همكاری مطلوب با بسیج سازندگی قدردانی می كنم و به دلیل عدم اقدام عملی در زمینه طرح های مطلوب برای تحقق حماسه اقتصادی گله دارم.

وی با یادآوری اینكه اردوهای جهادی در دولت احمدی نژاد یك جهش را تجربه كرد، گفت: البته طرح های مطلوبی برای تحقق حماسه اقتصادی به احمدی نژاد ارائه كردیم كه مورد استقبال هم قرار گرفت اما در عمل برای عملیاتی كردن آن گامی برداشته نشد. به همین دلیل بنده هم از دولت تشكر می كنم و هم گلایه دارم.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین از دولت جدید خواست از طرح های بسیج برای تحقق حماسه اقتصادی استفاده كرده و ظرفیت بسیج را مدنظر قرار دهد.

نقدی با تاكید بر اینكه صحبت كردن از كابینه 70 میلیونی به معنی استفاده از ظرفیت آحاد مردم است، تصریح كرد: استفاده از ظرفیت ها نباید فقط به انتخابات محدود شود و باید در عرصه اقتصادی از آنها بهره برد؛ انتظار داریم نگاه دولت به بسیج همانند دوران دفاع مقدس باشد.

وی با اشاره به اینكه بسیج سازمان مردم و در خدمت دولت است، خاطرنشان كرد: اگر در زمینه مطالب بیان شده نیاز به دیداری با رئیس جمهور منتخب داشته باشیم، همانطور كه تاكنون این دیدارها صورت گرفته دیدارهای جدید نیز انجام خواهد شد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینكه تا كنون چه میزان تسهیلات برای طرح های بیان شده اختصاص یافته است، گفت: 550 میلیارد تومان تسهیلات در این زمینه در نظر گرفته شده كه به طرح ها اختصاص یافته است.

نقدی در پاسخ به این سؤال خبرنگار مبنی بر اینكه آیا اقدامات بسیج موازی كاری با وزارت جهاد كشاورزی نیست، اظهار داشت: اقدامات ما امتداد جهاد كشاورزی است و موازی كاری محسوب نمی شود؛ تمامی این اقدامات تحت كارشناسی وزارت كشاورزی انجام خواهد شد و طی جلسات مشترك ما با این وزارتخانه ترفندها و همكاری ها مشخص شده است.

وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگاری  مبنی بر اینكه برنامه های شما برای تحقق اقتصاد مقاومتی و حماسه اقتصادی در شهرها چگونه خواهد بود، خاطرنشان كرد: بسیج برای شهرها نیز برنامه دارد كه یكی از آنها توجه ویژه به تولیدات خانگی است كه از سوی جامعه بسیج زنان دنبال می شود.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینكه نظر شما درباره مباحث مطرح شده از جمله پرواز مستقیم ایران به آمریكا چیست و آیا چنین مباحثی می تواند به اقتصاد ما كمكی كند، اظهار داشت: اقتصاد باید به استعدادهای ملی متكی باشد زیرا هر گونه تغییرات مثبت و منفی در اقتصاد مبتنی بر روابط خارجی، اقتصاد كشور را به سادگی دستخوش تغییرات می كند.

نقدی افزود: البته ما برای محصولات خود نیاز به صادرات داریم كه بیشتر كشورهای بهره برداری كننده مشخص هستند.

وی ادامه داد: رئیس جمهور منتخب اعلام كرده كه سیاست های منطقه ای را در اولویت قرار می دهد كه در این بحث می توان تبادل با این كشورها را دنبال كرد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با تاكید بر اینكه بحث اصلی، استفاده از ظرفیت های بومی و شكوفا كردن آنها برای رونق اقتصادی است، خاطرنشان كرد: نباید ذهن ها را به این سمت برد كه چون در ماه های اخیر تحریم هایی علیه كشورمان اعمال شده است همه مشكلات با روابط خارجی قابل حل است زیرا بدین گونه نیست؛به طور مثال مشكل بیكاری با این مسائل حل نمی شود.

نقدی با بیان اینكه همه اقتصاددانان یك نقطه مشترك دارند، این نقطه مشترك را اینگونه بیان كرد كه شكوفایی اقتصادی در ایران با قطع وابستگی به نفت خام محقق می شود لذا بایستی در این زمینه گام برداشت.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر اینكه موضع این سازمان در قبال شهادت شیخ حسن شحاتح چیست و چرا در این زمینه بیانیه صادر نكردید، اظهار داشت: ما در همه مواردی كه اتفاقی بیافتد به دلیل پرداختن فراوان رسانه ها ممكن است به آن نپردازیم و بیانیه ای در خصوص آن صادر نكنیم.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین اضافه كرد: تصور ما این است كه در این موضوع تا حدی كه ظرفیت وجود داشته دستگاه ها وارد شده و اشخاص موضع گیری كردند و در واقع در همه موارد نبایستی وارد شده و مواضع را تكرار كرد.

نقدی تاكید كرد كه همه مواضع بیان شده در این زمینه مورد تائید بوده و عدم صدور بیانیه به دلیل بی تفاوتی نیست.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینكه از ظرفیت طلاب در اردوهای جهادی به چه میزان استفاده خواهد شد، گفت: توصیه ما به گروه های جهادی این است كه روحانی همراه خود داشته باشند؛ در همین زمینه 6 هزار طلبه در سال گذشته گروه های جهادی را همراهی كردند.

به گفته نقدی چندین گروه طلبه جهادی در كشور فعال هستند كه اغلب اعضای آنها را روحانیون تشكیل می دهند و حتی برخی طلاب خارجی نیز در اردوهای جهادی شركت می كنند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین در سخنان خود از دولت خواست كه نظارت جدی بر بازار داشته باشد و سهم تولید كننده در سود محصول را افزایش دهد.

نقدی از افزایش بی رویه واحدهای توزیعی انتقاد كرد و گفت كه همین افزایش دلیلی برای گرانی هاست و باید جلوی آن را گرفت كه دولت در این زمینه نقش مهمی دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز