خبرگزاری کار ایران

پژوهشگر هندی در سمینار بازار تئا‌تر کودک و نوجوان مطرح کرد؛

قدیمی‌ترین نمونه تئاتر خیابانی و کودک در هنرهای پارسی پدید آمده است

asdasd
کد خبر : ۸۵۲۰۵

بی‌شک قدیمی‌ترین نمونه‌های نمایش‌ خیابانی و کودک و نوجوانان را باید در کلمه‌های موزون و آهنگین و بازی‌های عامیانه پی‌گیری کرد که به صورت مظاهری از سروده‌ها، رقص‌ها، بازی‌ها، مناظرات و نمایش‌ها در ادبیات و هنرهای نمایشی پارسی پدید آمده است.

ایلنا: مقاله «آشیش کومار گاش» با عنوان «استفاده از نمایش در فضاهای نامتعارف برای کودکان و نوجوانان» در دومین سمینار بازار تئا‌تر کودک و نوجوان با استقبال مخاطبان مواجه شد.

به گزارش ایلنا به نقل از ستادخبری «بازار تئا‌تر کودک و نوجوان»، دومین سمینار «نگاهی به تئا‌تر کودک و نوجوان امروز» با ارایه مقاله نیایش پورحسن با عنوان «فرازهایی از تاثیرات مظاهر عامیانه فلکوریک کودک و نوجوان ایرانی در پیدایش ایده و اندیشه خلاق نقاد» آغاز شد.

پورحسن در این مقاله گوشه‌هایی از جنبه‌های عامیانه و در عین حال تاریخی کودک و نوجوان‌های ایرانی را که تاثیر بسزایی در رشد و بهره‌مندی سازی ذهن نقاد ایجاد کرده است را مطرح و نقش کودکان در پیدایش و شکل‌گیری مسایل بزرگی در جامعه به صورت کامل جدی و مهم معرفی کرد.

وی با بیان اینکه زمانی که سخن از نمایش‌های خیابانی کودک و نوجوانان ایرانی به میان می‌آید نباید از تاثیرات مهم بازی، سرودهای عامیانه، تصنیف‌ها و مباحث نمایش‌های فولکلور که ریشه در تاریخ، فرهنگ و تمدن کهن ایرانی دارد غفلت ورزید، اظهار داشت: بی‌شک قدیمی‌ترین نمونه‌های اولیه نمایش‌های خیابانی و کودک و نوجوانان را بایستی در کلمه‌های موزون و آهنگین و بازی‌های عامیانه پی گیری کرد که به صورت مظاهری از سروده‌ها، رقص‌ها، بازی‌ها، مناظرات و نمایش‌ها در ادبیات و هنرهای نمایشی پارسی پدید آمده است.

پورحسن افزود: مضامین و شکل گیری این آثار که از دوران‌های کهن بین النهرین و به بعد در اثر گذاری در افکار نقاد (نویسنده شاعر، کارگردان و مورخ) صورت گرفت و پس به حیطه تاریخ و ادبیات منظوم و منثور ایران راه یافته با تغییراتی به صورت نمایش‌های خیابانی مبدل شده که در تمام این مراحل سعی نقاد بر این بوده که به مسایل آموزشی تربیتی و اخلاقی مضامین در ذهن مخاطب بپردازد.

در ادامه دومین سمینار «نگاهی به تئا‌تر کودک و نوجوان امروز»، حسین فدایی حسین که با مقاله «تئا‌تر کودک و نوجوان، آموزش و تجربه زیبایی‌شناختی» در سمینار حضور داشت، به نقش آموزشی تئا‌تر، به ویژه تئا‌تر کودکان و نوجوانان در قرن اخیر پرداخت و انواع راه‌هایی که ظرفیت آموزشی تئا‌تر در آن‌ها به کار و نظریه‌پردازی شده و ادعاهای مبنی بر ارزش آن را بررسی کرد.

وی افزود: اگر نقش آموزش هنر ارایه راه حل نشان دادن راه یا سعی در بهبود رفتار نباشد بلکه بیدار کردن، آشکار کردن نادیده‌ها و ناشنیده‌ها و امور غیر منتظره باشد، پس جایگاه هنر، به ویژه درام در آموزش غیر قابل انکار به نظر می‌آید و مقاومت در برابر آن، و معنا و مفهوم ندارد.

کریم خاوری نیز که با مقاله «فنون و جایگاه ادبیات نمایشی در تئا‌تر کودک و نوجوان» در سمینار حضور داشت، مشکل متون نمایشی را یکی از عمده مشکلات تئا‌تر کشور دانست که ادبیات نمایشی در حوزه‌ تئا‌تر کودک و نوجوان به دلیل حساسیت موضوع، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی با ارایه این مقاله از موضوع اقتباس در ادبیات نمایشی کودک و نوجوان گفت و سپس مراحل فرایند اقتباس با اتکا به انتخاب و ارزیابی داستان، شخصیت‌ها، گفتگو‌ها، روایت‌، اندازه و طول متن نمایش را به بحث گذاشت که چگونه به نمایشنامه نویسان کمک می‌کند یک متن با موضوع مشخص را گسترش داد و یا با انتخاب شخصیت‌های مناسب می‌توان به خوبی از قصه‌های مشهور اقتباس کرد.

بهرام جلالی‌پور نیز در مقاله «تئا‌تر کوچک‌سالان، عناصر ساخت، معیارهای ارزیابی (بررسی آسیب‌شناسانه نمایش‌نامه نویسی کودکان و نوجوانان در ایران)» از نمایشنامه به عنوان یکی از عناصر اصلی و حتی، بنیانی‌ترین عنصر شکل گیری نمایش یاد کرد و افزود: ناآشنایی نمایشنامه نویسان این حوزه با عناصر سازنده درام و بی‌توجهی آن‌ها به مساله «مخاطب» در به کارگیری این عناصر از اصلیترین بحران‌ها و آسیب‌های نمایشنامه نویسی کوچکسالان ایران به شمار می‌رود.

بخش نخست سمینار با مقاله «استفاده از نمایش در فضاهای نامتعارف برای کودکان و نوجوانان» نوشته «آشیش کومار گاش» از هند پایان یافت. وی در این مقاله به بررسی تاثیرات متقابل نمایشگر و تماشاگر در فضای رسمی و فضای غیر رسمی تئا‌تر پرداخت که هدف هر دو این نمایش‌ها مخاطبان نوجوان هستند و باید برای مخاطب چالش برانگیز باشد و مفاهیم تشویق و تنبیه را به اشتراک بگذارد.

وی افزود: این نمایش‌ها تلاش می‌کنند تا با ابداعات و نوآوری‌های خود به جاهایی بروند که کودکان در آنجاا یافت می‌شوند و برای کودکان شرایطی جالب و گیرا را فراهم کنند به نحوی که آن‌ها با آموختن نکته‌ای جدید، نمایش را به پایان برسانند.

این پژوهشگر تاکید کرد: در کشوری که من در آن زندگی می‌کنم ساختن فضاهای جدید برای نزدیک کردن جوانان به این حوزه از تئا‌تر بسیار گران و دور از دسترس است.

آشیش کومار گاش با این توضیح که در مکان‌های غیر رسمی ارتباط بین مخاطب و برگزارکننده بیشتر است و تماشاگران به لحاظ ذهنی آماده ترند، تصریح کرد: همیشه در نمایش‌های که در خیابان اجرا می‌شود بچه‌ها در ردیف نخست حضور دارند و علاقه نشان می‌دهند؛ مشارکت بین تماشاگران و اجراکنندگان و ارتباط بین آن‌ها همیشه برایم مهم است.

بازار تئا‌تر کودک و نوجوان با شعار «امروز، کودکی را به تئا‌تر ببریم» تا ۱۲ تیر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برپاست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز