خبرگزاری کار ایران

عارف در دیدار جمعی از منتخبین شورای شهر تهران:

شوراهای شهر سیاسی نشوند

کد خبر : ۸۵۲۰۰

شوراها باید امور سیاسی را به عهده فرمانداری‌ها و استانداری‌ها بگذارند و امور غیر سیاسی را در شوراها بررسی کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از سیاسی شدن شوراها گفت: شوراها باید امور سیاسی را به عهده فرمانداری‌ها و استانداری‌ها بگذارند و امور غیر سیاسی را در شوراها بررسی کنند.

به گزارش ایلنا، محمدرضا عارف معاون اول دولت اصلاحات در دیدار جمعی از منتخبین شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین نمود مردم سالاری شوراهای شهر و روستا است، ‌اظهار داشت: در دولت آقای خاتمی نگاه ما به شورای شهر به عنوان یک پارلمان محلی بود. در آن دوران مراقب بودیم که شورا سیاسی نشود تا آنجا که شورای شهر را شورای شهرداری تلقی نمی‌کردیم اما اکنون در خیلی از موارد شورای شهر، شورای شهرداری شده است.

معاون اول دولت اصلاحات با اشاره به نگاه دولت اصلاحات به شورای شهر، تصریح کرد: نگاه ما در دولت اصلاحات مدیریت یک پارچه شهری بود اما مشکلاتی در خصوص عدم ابلاغ سیاست‌های اصل 44 داشتیم اما خوشبختانه اکنون این سیاست‌ها ابلاغ شده است.نگاه کلی کشور این است که تمام امور حتی زیربناها باید به بخش‌های خصوصی یعنی شورای شهر واگذار شود.

عارف یادآور شد: متاسفانه شورای شهر اول وارد فضاهای سیاسی شد و از این رو مشکلاتی برای اصلاح طلبان ایجاد کرد. خواهش ما این است که شوراهای شهر سیاسی نشوند و شوراها باید امور سیاسی را به عهده فرمانداری‌ها و استانداری‌ها بگذارند و امور غیر سیاسی را در شوراها بررسی کنند.

وی با اشاره به عملکرد شورای دوم گفت: در شورای دوم مصمم شدیم که امور واگذاری‌ها را بر اساس اصل 44 انجام دهیم. یعنی تلاشمان این بود که تصدی بخش هایی که در اختیار دولت بود را واگذار کنیم. متاسفانه شورای دوم با نگاه سیاسی که نسبت به دولت داشت، با وجود تصدی واگذاری‌ها از سوی دولت، این شورا در عمل موفق عمل نکرد.

عارف افزود: شورای شهر سوم هم متاسفانه با دولت وارد درگیری و بحث شد و جایگاهی را که باید پیدا می کرد، نتوانستند پیدا کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: خوشبختانه اکنون کشور وارد فضای جدید شده است؛ پیام مردم در این انتخابات به ما این بود که باید نگاهی فراتر از اصولگرایی و اصلاح‌طلبی داشته باشیم. مشارکت 72 درصدی مردم در انتخابات نیز نشانگر این است که مردم از دید جناحی عبور کرده‌اند و ما نیز باید در همین مسیر گام برداریم.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات شوراهای شهر و روستا،اظهار داشت: انتخابات شورها در فضای خوبی انجام شد و اکنون اختیار دولت وسیع است و جهت‌گیری دولت باید این باشد که تصدی‌ها واگذار شود.

معاون اول دولت اصلاحات با اشاره به اینکه همدلی خوبی بین شورای شهر و دولت خواهد بود، گفت: هر اتفاقی که در شورای شهر تهران بیافتد ابتدا در مراکز استان‌ها و بعد در روستاها اتفاق خواهد افتاد. بنابراین مسئولیت سنگینی بر عهده اعضای شورای شهر تهران است.

عارف خطاب به اعضای شورای شهر یادآور شد: مسئولیت شما فرا شهری هم محسوب می‌شود؛ یعنی نباید فکر کنید که تصمیمی که می‌گیرید فقط برای شهر تهران است، در واقع تصمیمی که شما می‌گیرید با اختلاف 5 تا 10 درصد در شهرستان‌ها نیز نمود پیدا می‌کند و اجرا می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اعلام آمادگی در خصوص کمک به شورای شهر، ادامه داد: دولت و ما در حد توان محدودمان آمادگی داریم که به شورای شهر کمک کنیم تا در جایگاه واقعی‌اش قرار گیرد. چراکه بخشی از اختلافات و مسائلی که در شورای سوم بود، دودش به چشم مردم رفت.

عارف با اشاره به نقاط ضعف شهرداری در نماد توسعه شهر تهران، اظهار داشت: در هر کشوری می روید مخصوصا اگر کشور اسلامی باشد، از معماری شهر احساس می‌کنید که وارد کشور اسلامی شدید.به نظر می رسد یکی از کارهایی که باید دنبال شود نمود معماری ایرانی- اسلامی است.

احمد مسجد جامعی نیز که در این جلسه حضور داشت،با تاکید بر اینکه تهران ظرفیتی دارد که اختلافات را به تفاهم تبدیل می کند، گفت: اگر بتوانیم تهران را به گونه ای مدیریت کنیم که همه صداها حس شود،نوعی وحدت و آشتی ملی صورت خواهد گرفت. معتقدم شورای شهر تهران می‌تواند زمینه ساز چنین کاری شود و رسالت ملی را به سرانجام برساند. این کار مهمی است که از این حیث هیچ شهر دیگری با تهران غیر قابل مقایسه نیست.

برخی دیگر از منتخبین شورای شهر نیز که در این دیدار حضور داشتند به صورت اجمالی پیرامون مشکلات شهر تهران، راه حل‌های استفاده از ظرفیت های شهری در کشور و برخی دغدغه های سیاسی موجود صحبت و اظهار نظر کردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز