خبرگزاری کار ایران

رئیس‌ سازمان جهادكشاورزی فارس:

درصد عنوان شده مصرف آب در بخش كشاورزی علمی نیست

asdasd
کد خبر : ۸۵۱۳۴

اینكه برخی مدیران مدعی می‌شوند بخش كشاورزی بیش از 95 درصد آب مصرفی در فارس را به‌خود اختصاص داده، در هیچ منبع و رفرنس علمی وجود ندارد.

ایلنا: رئیس‌سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: درصد عنوان شده از سوی برخی مدیران محترم در خصوص میزان آب مصرفی در بخش کشاورزی، به هیچ عنوان مبنای علمی ندارد.

به گزارش خبرنگارایلنا از شیراز، مهرزاد خرد امروز در جمع خبرنگاران در شیراز افزود: اینکه برخی مدیران مدعی می‌شوند بخش کشاورزی بیش از ۹۵ درصد آب مصرفی در فارس را به‌خود اختصاص داده، در هیچ منبع و رفرنس علمی وجود ندارد.

خرد ادامه داد: بار‌ها از آقایان درخواست کرده‌ام که مبنا، رفرنس و مرجع علمی اعلام این آمار را بیان کنند، اما همه به نقل قول‌های دیگران اشاره می‌کنند.

وی گفت: در استان فارس حدود ۷۰ درصد از آبی که به‌عنوان آب‌‌ رها شده برای بخش کشاورزی، مطرح می‌شود، به کشاورز رسیده و در مزارع مصرف می‌شود.

خرد تصریح کرد: بخش اعظمی از این آب در مسیر انتقال و به‌ دلیل استاندارد نبودن کانال‌ها و مسیرهای انتقال، تبخیر شده یا به عمق زمین فرو می‌رود و تنها بخشی از این آب در مزارع استفاده می‌شود.

وی توضیح داد: در سال زراعی جاری میزان آبی که از سد درودزن از مسیر رودخانه کر برای آبیاری پایاب سد در مناطق زرقان و خرامه رهاسازی می‌شد ۳۰ متر مکعب بوده اما اندازه‌گیری‌ها در پایین‌دست میزان آب را تا ۲۰ متر مکعب گزارش کرد.

خرد تصریح کرد: سزاوار نیست این هدر رفت آب را به پای مصرف کشاورز بنویسیم و بدون مرجع علمی با نقل قول‌های مبهم نقائص بخش‌های دیگر را بر عهده کشاورزی بیاندازیم.

وی خاطرنشان کرد: قرار بوده ما آب را به صورت حجمی در مزرعه تحویل کشاورز داده و حقابه را متناسب با آب حجمی تحویلی محاسبه کنیم، اما به دلیل عدم توسعه شبکه‌های آبیاری این اقدام میسر نشده و به صورتی غیرمنصفانه میزان مصرف آب در بخش کشاورزی غیر واقعی گزارش می‌شود.

خرد با بیان اینکه طی سال‌های اخیر ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان فارس به سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار تجهیز شده است، گفت: برخلاف گفته‌های برخی افراد غیرکار‌شناس که ذرت را محصول آب‌بر می‌دانند در رده‌بندی‌های علمی ذرت، رده هشتم مصرف آب را دارد.

وی افزود: گندم فارس نیز در رده‌های پایین‌تر قرار دارد چرا که گندم این استان کشت شتوی است و عمده نیاز آبی خود را از بارندگی تأمین می‌کند.

خرد ادامه داد: عمده نگرانی ما از مصرف آب در بخش کشاورزی از محصولات صیفی است که آب آن باید یا از اعماق زمین یا از پشت سد‌ها تامین شود.

وی با بیان اینکه میزان آب مصرفی در مقایسه با تولیدات بخش کشاورزی، تناسب دارد، خاطرنشان کرد: متناسب با نقش استان فارس در تولید محصولات غذایی استراتژیک کشور که نقش اصلی را تامین امنیت غذایی دارد، باید کمک کنیم تا از بودجه‌های ملی سهم بیشتری برای این استان و بخش کشاورزی در نظر گرفته شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز