خبرگزاری کار ایران

حسن روحانی در همایش افق رسانه/۳/

هیچ کس در این کشور فرا‌تر از قانون نیست

asdasd
کد خبر : ۸۵۰۳۴

همواره ملت ایران راه میانه روی را می‌پسندیده و از گذشته تا امروز بر این باورم که مردم از افراط و تفریط رنج برده‌اند، مردم خواستند به همه بگویند اخلاق، عدالت، اعتدال و قانون هیچ کس در این کشور فرا‌تر از قانون نیست.

ایلنا: حجت‌الاسلام حسن روحانی(رئیس جمهور منتخب) در بخش سوم سخنرانی خود در همایش افق رسانه در سازمان صدا و سیما با تاکید بر اینکه پیام مردم ایران در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ پیام صلح و آشتی بود، گفت: دولت آینده هم باید تسلیم این رای باشد و این باید از افراط و تفریط پرهیز کند. این پیام برای همه است. پیام مردم در این انتخابات صلح و آشتی است و پیام مردم در این انتخابات وحدت ملی بود انسجام ملی بود. پیام مردم در این انتخابات دوری از خشونت بود. دوری از افراط بود. پیام مردم در این انتخابات قانون گرایی و شفافیت بود.
وی ادامه داد: رای اکثریت مردم مبنای حرکت آینده در این کشور خواهد بود و دولت خود را موظف می‌داند که به نظر اکثریت احترام بگذارد. دولت خواستار حقوق افراد ملت است. دولت باید همه مردم را در اجرای قانون و دادن فرصت‌ها برابر ببیند. در عین حال راهی که برمی‌گزیند بر مبنای رای اکثریت است و آن راه، راه عدالت است.
رئیس جمهور منتخب ملت ایران با تاکید بر اینکه راه اعتدال طیف وسیعی دارد و از باور و اعتقادات آغاز می‌شود و تا هنجار‌ها، رفتار‌ها و اعمال گسترش پیدا می‌کند، خاطرنشان ساخت: راه اعتدال از مسائل اقتصادی و سیاسی شروع می‌شود و تا مسائل اجتماعی فرهنگی طیف اعتدال گسترده و وسیع است. صاحب نظران و روشنفکران همواره تلاش کنند که گفتمان اعتدال را بارور کنند.
وی ادامه داد: همواره ملت ایران راه میانه روی را می‌پسندیده و از گذشته تا امروز بر این باورم که مردم از افراط و تفریط رنج برده‌اند، مردم خواستند به همه بگویند اخلاق، عدالت، اعتدال و قانون هیچ کس در این کشور فرا‌تر از قانون نیست. قانون گرایی مبنای حرکت مردم و دولت آینده خواهد بود. اعتدال بدون قانون گرایی امکان پذیر نیست. بدون شفافیت امکان پذیر نیست. بدون ارتباط دو سویه مردم با دولت و دولت با مردم امکان پذیر نیست. بدون واگذاری امور به صاحبان صلاحیت اعتدال امکانپذیر نیست.
روحانی با تاکید بر اینکه برخی می‌خواهند در اقتصاد دولت فربه تصدی دولت را برعهده بگیرند، تصریح کرد: اعتدال، اقتصاد آزاد مردمی عادلانه است. دولت باید در اقتصاد نظارت، حمایت و هدایت کند. اعتدال در فرهنگ این است که دولت باید زمینه لازم را برای همه اصحاب فرهنگ فراهم کند. فرهنگ در کنار زندگی مردم است و ما تنها تذکردهنده هستیم. مردم ما خوبند و در جشن پیروزی انتخابات ریاست جمهوری سه عید زمینه این جشن و سرور شد. اعیاد مذهبی شعبان، ولادت ولی الله، پیروزی سیاسی مردم در انتخابات بسیار شکوه‌مند و در کنارش پیروزی در صحنه ورزش ما از فوتبال گرفته تا والیبال این پیروزی سه جانبه همه با هم توام شد.
وی در ادامه ضمن تشکر از صدا و سیما و نیروی انتظامی در برگزاری این سه جشن پیروزی خاطرنشان ساخت: نیروی انتظامی و رسانه ملی آستانه تحمل خود را بالا بردند. شادی و نشاط حق مردم است. خیلی سخت گیری نکنید. مردم ما خودشان اخلاق مدارند، مردم ما چارچوب‌های اخلاقی و سیاسی را می‌دانند. حواسشان جمع است و اگر کسی حواسش نبود باید به او تذکر دوستانه دهیم.
روحانی تصریح کرد: همه جوانان، همه مردم و همه دختران و پسران را دختران و پسران خودمان بدانیم. البته جامعه نیاز به تذکر دارد البته عزت مردم باید محفوظ باشد و به کسی اهانت نشود. تحقیر مردم قابل قبول نیست. اما تذکر قابل قبول است. امیدواریم شادی مردم مستدام باشد و مردم بتوانند همیشه خوشحال و شادمان باشند.
رئیس جمهور منتخب ملت ایران با تاکید بر اینکه صدا و سیما باید گفتمان اعتدال را ترویج کند، خاطرنشان ساخت: در سیاست خارجی اعتدال نه تسلیم و نه ستیز است، نه انفعال است و نه تقابل است. اعتدال تعامل سازنده و موثر با جهان است. ما در روابط خارجی با یک شرایط ویژه مواجهیم. جهان دوران گذار را می‌گذراند و ساختار دو قطبی حاکم بر نظام بین الملل در دهه آخر قرن بیستم پایان یافت اما نظام جدید جایگزین هنوز استقرار نیافته است و همه در حال چانه زنی و تلاش هستند.
وی تصریح کرد: این دوران بسیار حساس است چون نظام جدید استقرار نیافته است و اگر در این دوران محاسبه درست انجام نشود و قدرت ملی را کمتر از انچه که هست ببینیم بسیار خطرناک خواهد بود. حتی از بالا‌تر از واقعیت ببینیم باز هم می‌تواند خطرناک باشد. در کشورهایی که دچار خطای محاسبه شدند دیدید که سرنوشتشان چه شد در منطقه کشورهایی هستند که محاسبه درست انجام دادند و ما ظهور آن‌ها را مشاهده کردیم. در این دوره باید برداشت ما منطبق بر شرایط جهانی، رفتار سایر بازیگران و توانایی ملی باشد.
روحانی در ادامه با تاکید بر اینکه اگر محاسبه‌ای دقیق صورت بگیرد و واقعیت‌ها روشن شود آنگاه می‌توانیم رفتار محاسبه شده بهتری برای تامین منافع ملی داشته باشیم، تصریح کرد: ایران می‌تواند و باید نقش تاریخی خود را ایفا کند. ما برای این کار نیاز به اعتدال داریم و امروز باید به فکر فردای کشور باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز