خبرگزاری کار ایران

نامه انجمن پزشکان عمومی به رئیس جمهور منتخب؛

نظام سلامت کشور نیازمند درمان است

کد خبر : ۸۴۶۲۰

انجمن پزشکان عمومی ایران در نامه‌ای به دکتر حسن روحانی رئیس جمهور منتخب مردم، خواستار توجه جدی دولت یازدهم به دغدغه‌های حوزه سلامت کشور شده است.

ایلنا: انجمن پزشکان عمومی ایران در نامه‌ای به دکتر حسن روحانی رئیس جمهور منتخب مردم، خواستار توجه جدی دولت یازدهم به دغدغه‌های حوزه سلامت کشور شده است.

به گزارش ایلنا، هیئت مدیره انجمن پزشکان عمومی ایران ضمن تبریک انتخاب شایسته دکتر حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم و آرزوی موفقیت برای ایشان، به برخی از دغدغه‌ها و امیدهای خود را در خصوص وضعیت نظام سلامت کشور اشاره کرده است.

در این نامه آمده است: مدتهاست که نگاه سیاستگذاران و مسئولین ارشد نظام نسبت به مقوله سلامت به‌ عنوان ارزنده‌ترین نعمت الهی، ناآشنا و نامتوازن شده و اغلب توجه آنان نسبت به سایر نیازهای مقطعی و روبنایی موجب غفلت از این مهم شده است. فارغ از نبوغ سرشار جامعه پزشکی و البته افتخارات علمی کسب شده، واقعیت این است که نظام سلامت کشور خود نیازمند درمان است؛ و بخشی از این درمان وابسته به توجه دولت تدبیر و امید در اعتباربخشی عملی و موثر به این حوزه است.

سلامتی محصولی راهبردی است که تدارک برای تامین آن، نیازمند تدبیر و رسیدن به آن نیازمند حوصله و سپری شدن زمان مناسب است. متاسفانه شتاب غیرمنطقی سیاستمداران و مجریان پیشین برای کسب افتخارات ملی در حوزه سلامت نه‌ تنها با سیاستگذاری مدبرانه و سرمایه‌گذاری موثر همراه نبوده بلکه به‌دلیل این‌که با محاسبات عمر دولتها قرین نبوده، عمدتاً بری از واقع‌نگری و همچنین فاقد اراده‌ای فرازمانی بوده است.

ظهور سیاست ‌زدگی و روابط پیچیده قدرت در بخش تولیت سلامت، یکی از عارضه­ هایی است که نخبگان را از این عرصه، دلزده و گوشه‌ نشین کرده است و این به ‌معنی محرومیت و فقر این تشکیلات از حضور دلسوزان و توانمندانی است که زندگی سالم را با افقی علمی و عادلانه برای عموم مردم طلب می‌کنند و تنها راه برای توسعه کشور را مطابق الگوهای تجربه شده، بر محوریت انسان سالم می‌دانند.

آنچه مسلم است، کلید حل مشکلات حوزه سلامت در ابتدا بایستی قفل مشکلات مدیریتی نظام سلامت را باز کند؛ و پس از آن مباحث فنی بر بستر مدیریت سالم و کارآمد استوار شده و با سازماندهی و برنامه‌ریزی واقع‌گرایانه و در زمان مناسب به حل مشکلات پرداخته شود. قبول این واقعیت که تامین سلامتی یك وظیفه حاكمیتی است و نقش عوامل اجتماعی تاثیر گذار بر سلامت حدود 75 درصد و خارج از حیطه اختیارات وزارت بهداشت است؛ وجود كابینه ای سلامت نگر را برای جبران این ضعف تاریخی طلب می نماید.

موارد پیش‌گفت تنها بخشی از عمده‌ترین مباحثی است که به‌ دلیل تاثیرات و مداخلات بالادستی، نظام مدیریت سلامت کشور را تحت تاثیر قرار داده است و با تدبیر و اراده ریاست محترم جمهور و همکاری سایر قوای حکومتی قابل حل است؛ و البته امید به اصلاح نظام سلامت و بهره‌مندی عمومی از طعم شیرین سلامت با همت جمیع جامعه پزشکی چندان دور از دسترس نخواهد بود؛ زیرا به‌رغم تمامی ناملایمات و مشکلات موجود، جامعه پزشکی کشور بر میثاق راستی و نوع‌دوستی خود استوار مانده است.

انجمن پزشکان عمومی ایران، به‌عنوان بزرگترین و پرجمعیت‌ترین انجمن موجود در حوزه سلامت کشور و به وکالت از سوی جامعه متکثر و فرهیخته خود، آمادگی خود را برای همفکری و همکاری با سیاست‌ها و برنامه‌های مدبرانه و عادلانه اعلام می­كند و رجاء واثق دارد که نظام اجرایی کشور می­تواند به‌دور از روابط حاکم و با شفافیت و نگاه کارآمد نسبت به تحلیل مشکلات موجود و تدوین دورنمای آتی نظام سلامت اهتمام كند و تولیت آن را به فردی بسپارد که به ‌دور از گروه گرایی و سوگیری صنفی، با قاطبه جامعه پزشکی کشور تعامل داشته باشد و ضمن ارتقای سلامت، احیای حکمت را در دورنمای برنامه‌های خود بازیابی كند.

بدین منظور انجمن پزشکان عمومی ایران آمادگی دارد تا با تمام قوا و به پشتوانه اعضای فهیم خود و همکاری سایر انجمن­های علمی و صنفی و تشکلهای پزشکی، گزارشی تحلیلی از مشکلات فعلی و راهکارهای پیشنهادی را ارایه كند تا شاید خشت اول در اصلاح نظام سلامت کشور با انتخاب صحیح سکانداران حوزه سلامت، منطبق بر نیازها و راهکارهای اساسی بنا گذاشته شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز