خبرگزاری کار ایران

نقد کتاب هشت تاریخدان اروپامحور در پژوهشكده تاریخ اسلام

کد خبر : ۸۲۹۵۸

کتاب «هشت تاریخدان اروپامحور» توسط گروه روش­‌شناسی و تاریخ­‌نگاری پژوهشکده تاریخ اسلام به بوته نقد گذاشته خواهد شد.

ایلنا: کتاب «هشت تاریخدان اروپامحور» تألیف جیمز ام. بلاوت است و توسط ارسطو میرانی و به­یان رفیعی به فارسی برگردانده شده است. سید سعیدرضا عاملی استاد ارتباطات و مطالعات آمریکای دانشگاه تهران نیز مقدمه­‌ای بر آن نوشته است.

عاملی در مقدمه كتاب حاضر بیان می‌كند كه ترجمه كتاب ارزشمند هشت تاریخدان اروپامحور نوشته جیمز بلاوت تصویری متفاوت از نگاه به «‌اروپا» را فراهم ساخته است.

وی اظهار امیدواری می‌كند: این مقدمه و ترجمه كتاب هشت تاریخدان اروپامحور نگاهی عمیق‌تر نسبت به جهان پیرامون، خصوصاً جهان غرب و نوع تعامل جهان غرب با دیگران را فراهم آورده باشد و نگاه «تك‌لایه‌ای» به غرب را تبدیل به نگاه چندسویه نماید و تصویر دقیق‌تری از رابطه «‌ما» و « دیگران» فراهم آورد.

وی همچنین می­‌افزاید: توسعه آگاهی جهانی و بیداری سیاسی و اجتماعی «گرمایش عمومی» را به وجود آورده است که «اندیشه یخ­زده اروپامحوری و آمریکامرکزی» در آن دوامی ندارد. در عین حال، تحلیل ماهیت و مدل­های فکری منتهی به اندیشه خودخواهانه و سلطه­‌آمیز اروپامحور و آمریکاگرا بسیار اهمیت دارد. امروز بسیاری از پایان اروپامحوری و آمریکامرکزی سخن می‌گویند و نقدهای کهنه و نو بسیاری بر نگاه اروپامحور و در ادامه آن اندیشه­‌های آمریکامحور وارد شده است. این دو پدیده از یک جنس هستند و تحلیل این دو مستقل از یکدیگر، تحلیل ناقصی را بازتولید می­‌کند. در مسیر نقد نگاه تك‌مدارانه اروپایی كه بر مركزیت اروپا به لحاظ تمدن و پیشرفت و عقلانیت تاكید دارد،‌ جیمز بلاوت در یك مجموعه سه جلدی تحت عنوان «الگوی استعمارگر از جهان» تلاش كرده است نقد جامعی درباره اندیشمندان این نگاه ارائه دهد.

جلسه بررسی و نقد کتاب هشت تاریخدان اروپامحور روز یکشنبه دوم تیر ماه ساعت 17 تا 19 با حضور سیدسعیدرضا عاملی و داریوش رحمانیان در محل پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار خواهد شد.

پژوهشکده تاریخ اسلام در خیابان توانیر، خیابان برادران، کوچه شهروز، پلاک9واقع است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز