خبرگزاری کار ایران

تدفین پیکر استاد جلیل شهناز در اصفهان، به بازگشت فرزندانش موکول شد

asdasd
کد خبر : ۸۲۷۹۶

شهناز در جوانی با حسن کسایی آشنا شد که این آشنایی آغاز همکاری بلندمدت آن دو بود/ پیکر استاد هم اکنون در بیمارستان آراد تهران قرار دارد و تا زمان انتقال ایشان به اصفهان در بیمارستان خواهد ماند.

ایلنا: پیکر استاد جلیل شهناز که به فاصله دو روز از سالگرد درگذشت استاد کسایی، صبح دوشنبه دار فانی را وداع گفت، تا زمان بازگشت فرزندانش به اصفهان منتقل نخواهد شد.

به گزارش ایلنا از اصفهان، جلیل شهناز،شهنواز تار ایران، صبح روز دوشنبه 27 خردادماه با فاصله دوروز از سالگرد درگذشت استاد کسایی دارفانی را وداع گفت اما مراسم تشییع پیکر استاد جلیل شهناز که درگذشت به زمان برگشت فرزند وی از آمریکا موکول شد.

پیکر استاد هم اکنون در بیمارستان آراد تهران قرار دارد و تا زمان انتقال ایشان به اصفهان در بیمارستان خواهد ماند.

همسر زنده‌یاد شهناز مراسم تشییع پیکر این استاد تار ایران به برگشت فرزند وی (کیومرث) از آمریکا موکول شده است تا تصمیم نهایی در این باره گرفته شود. تا کنون دو فرزند وی (فریبا و فروزنده) از فرانسه به ایران رسیده‌اند تا در مراسم تشییع پیکر پدرشان حضور داشته باشند. نوشین از دیگر فرزندان وی به زودی از فرانسه به ایران خواهد رسید.

کیومرث،‌ علیرضا، ‌فرشته، فریبا، فروزنده و نوشین از فرزندان استاد شهنار هستند که در کشورهای آمریکا، فرانسه و ایران اقامت دارند.

برخی از دوستان این استاد برجسته موسیقی کشور نیز در حال انجام هماهنگی‌های لازم برای تدفین وی در تخت فولاد اصفهان هستند با این وجود برای تدفین و انتقال پیکر استاد به اصفهان اجازه فرزندانشان لازم است که در حال حاضر هر کدام از فرزندانشان در گوشه‌ای از دنیا به سر می‌برند و ناچار باید تا زمان ورود آنها به کشور صبر کنیم.

جلیل شهناز استاد برجسته تار و سه تار پس از یک دوره طولانی بیماری و بر اثرکهولت سن صبح دوشنبه در سن ۹۲ سالگی درگذشت.

استاد شهناز در سال ۱۳۰۰ در اصفهان به دنیا آمد. وی در خانواده ای هنر دوست پرورش یافت و در رشته‌های مختلف هنر از جمله تار، سه‌تار، سنتور و کمانچه مقام استادی رسید. پدرش شعبان خان علاقه وافری به موسیقی اصیل ایرانی داشت و علاوه بر تار که ساز اختصاصی او بود، سه‌تار و سنتور هم می‌نواخت. عموی او غلامرضا سارنج هم از نوازندگان کمانچه بود.

جلیل شهناز از کودکی به موسیقی علاقه‌مند شد و نواختن تار را در نزد عبدالحسین شهنازی و برادر بزرگ خود حسین شهناز به خوبی ساز می‌نواخت، آغاز کرد. پشتکار زیاد و استعداد شگرف جلیل به حدی بود که در سنین جوانی از نوازندگان خوب اصفهان شد.

شهناز در جوانی با حسن کسایی آشنا شد که این آشنایی آغاز همکاری بلندمدت آن دو بود. این استاد ماندگار موسیقی ایرانی از سال ۱۳۲۴ در تهران ساکن شد و با رادیو تهران شروع به کار کرد و در بسیاری از برنامه‌ها به عنوان تک‌نواز شرکت کرد سپس با سفر به تهران و اقامت در این شهر کارمند افتخاری شهرداری شد. این زمان مصادف بود با پخش برنامه‌های تخصصی موسیقی از رادیو و تلویزیون که جلیل شهناز از تکنوازان بی بدیل این دوران بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز