خبرگزاری کار ایران

پاسخ هاشمی به نامه یک «طلبه بازیگوش»:

مبادا «قولنج حوصله»‌های‌تان بشکند

کد خبر : ۸۰۸۷۵

روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام نامه‌ای از یک طلبه با عنوان «طلبه بازیگوش» و پاسخ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را درباره احراز صلاحیت نشدن وی منتشر کرده است.

روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام نامه‌ای از یک طلبه با عنوان «طلبه بازیگوش» و پاسخ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را درباره احراز صلاحیت نشدن وی منتشر کرده است.

به گزارش ایلنا، «طلبه بازیگوش» در بخش‌هایی از این نامه آورده است: «امیدوارم مثل همیشه ثابت قدم باشی... اگر در عنوان این نامه نوشتم «مرد همیشه آنلاین»، چون مانند فصل‌ها تغییر می‌کنید. تغییراتی زیبا و با برکت، آنلاین زبان صداقت بچه‌های دانشگاه و حوزویان امروزی است. درخت‌ها، کوه‌ها، فصل‌ها، از نظر آن‌ها آنلاین هستند. برخلاف سرعت اینترنت...!! بگذریم...!

تفسیر راهنمایت که راهنمای ماست را مطالعه می‌کردم، در ترجمه آیه‌: «انّ الله یدافع عن الذین آمنوا انّ الله لا یحب کلّ خوان کفور» حج: 38 آورده بودی که: «بی گمان خدا ازآنان که ایمان آورده‌اند دفاع می‌کند. قطعاً خدا هیچ خیانت‌پیشه‌ ناسپاسی را دوست نمی‌دارد.» و در توضیح آیه آورده بودی که: «خداوند بی‌تردید مؤمنان را مورد حمایت و پشتیبانی قرار می‌دهد و شرّ دشمنان دین را از آنان دفع می‌کند. شرک‌پیشگان حق‌ستیز عصر بعثت، مردمانی خیانت کار و ناسپاس بودند.»

خواستم بگویم: با آن‌چه که در حقت دیدم، چقدر خوب به این آیه ایمان داشتی!

من هم از آن‌جایی که سهمی از این فضاها دارم و جزئی از این مرز و بومم، و چو عضوی به درد آورد روزگار، دگر عضوهای من می‌شود بی‌قرار، سعی می‌کنم این موضوع ردّ صلاحیت آنها را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دهم:

1- مایه‌ امیدواری است که در برهه‌ حساس کنونی، شرایط طوری شده است که با ردّ صلاحیت شما! از زوایا و اکناف مملکت امیدواری مستمراً می‌چکد. همه از بازگشت یک آیت‌الله سخن می‌گویند. آیت اللهی که به خانه‌هاشان آمده است و در دل‌هاشان ستاد محبت و امید بنا کرده است. گرد خاک می‌گیرند از قاب‌های دهه‌ شصت، اما بعضی را نمی‌دانم انگیزه‌ای هم دارند یا فقط می‌خواهند بیشتر مطرح شوند؟! یا گذشته‌ بعضاً سه نقطه‌ خود را تطهیر کنند.

2- کوته‌فکران آنقدر نسبت به برخی مسائل ترسیده‌اند که فکر می‌کنم در آینده‌ای نه چندان دور، به حذف «برنج هاشمی» حکم کنند!! همان‌گونه که «خانواده آقای هاشمی» را از کتاب‌های درسی حذف کردند! و به قرینه‌ صارفه هم به بقیه‌ هاشمی‌ها در هر زمینه‌ای رحم نکنند! البته این را بگویم‌ها، از دیدِ این‌ها کار نشد ندارد، ولی دقت نکرده‌اند که شاید بتوانند صدا را خاموش کنند، ولی اندیشه‌ها و نگاه دوراندیش را که نمی‌توانند بایکوت کنند...

3- حضور پرشور و نشاط شما چنان بازتابی در میان اقشار مختلف جامعه ایجاد کرده بود که گفتیم نکند همه را جادو و جنبل کرده‌اید، البته خوب به نظر من شما ساحرید! چون در واقع همه‌ اخلاق‌مدارها ساحرند.

راستش آقای آیت‌الله از همه‌ این حرف‌ها گذشته می‌خواستم اعترافی بکنم: به قول حاج حسن آقا استاد سیدحسن خمینی، صبر و حوصله‌تان به قدری بالاست که آدم قولنجِ حوصله‌اش می‌شکند. آن‌چه که بیشتر از هر چیز در رفتار شما نمود دارد، بی‌کینه‌بودن‌تان است، انصافاً دست مریزاد بر روحیه‌ اخلاقی و انسانی‌تان.

4- آقای آیت‌الله! واقعیت این است که آن‌ها نزد ما مردود شده‌اند؟! همگان باید بدانند که مردود آن‌ها مقبول ماست. آن‌ها فقط خود را از یک کارشناس دلسوز محروم کردند، مردم راه را از بیراه می‌شناسند، شما امیدی را به ناامیدان دادید که تاریخ‌ساز شد.

یاد جمله‌ای از مرحوم آیت‌الله بهجت افتادم که گفته اساتید مکرراً می‌فرمود: «برای اداره تمام جهان کافی است که انسان، عاقل و مؤمن و متدین باشد. دیانت و عقل، برای اداره کره زمین کفایت می‌کند. در محضر بهجت،2/43

کاش آن‌ها این ظرفیت را در خود می‌دیدند که از خرد و ذکاوت شما استفاده کنند.

ما نمی‌توانیم دوباره زندگی کنیم، برای همین خدا یک راه گذاشته است برای جبران!!!

گاهی اوقات یک ساعت از عمر انسان و کارهایی که می‌کند در همین یک ساعت، می‌شود شروعِ یک تمدن؟!

ما منتظریم...

منتظر آیت‌الله

آیت‌الله که می‌تواند تمدن‌ساز بشود،

تمدن اعتدال علوی...

طلبه بازیگوش»

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز در پاسخ نوشته است:

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

طلبه بازیگوش، سلام

‌نامه بدون نام و نشانت ‌را شیرین خواندم و در کنایات قلمت تأمل کردم. مخصوصاً آنجا که خوان قرآن گستردی و خواندی: «ان الله لایحبّ کل خَوّانٍ کفور» (حج/38)

اگر جوانید، فردا از آن شما جوانان است و باید بکوشید که زره علم بپوشید، از تلخ و شیرین تجربیات امروز بنوشید که لازمه سربلندی در دهکده جهانی، کوشش و جوشش است. طنز سخنت در بندهایی از نامه، مخصوصاً آنجا که نوشتی: «اخلاق‌مدارها ساحرند». واقعیت تاریخ است و مبادا «قولنج حوصله»‌هایتان بشکند که باید کوه اتفاقات آینده را بردوش بکشید.

حسن ظنت را می‌ستایم که متصّف به سخنانی از آیت‌الله بهجت(ره) کرده‌ای و خوشحالم که در مدرسه ذهن مردم قبول شده‌ام و خدا می‌داند که اگر سنگینی وظیفه و شبهه‌ی راحت‌طلبی و شرمندگی در محضر امام(ره) و شهدا نبود، با علم به موانع نزدیک و مشکلات دور، در انتخابات نام‌نویسی نمی‌کردم و خرسندم که این دعایم مستجاب شد که:

خدایا چنان کن سرانجام کار توخشنود باشی و ما رستگار

اکبر هاشمی رفسنجانی

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام»

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز