خبرگزاری کار ایران

عباس جهانگیریان از پلنگ ایرانی می‌نویسد

asdasd
کد خبر : ۸۰۷۸۵

تاکنون شیر ایرانی، گوزن ایرانی و ببر ایرانی منقرض شده‌اند؛ و پلنگ و یوزپلنگ ایرانی نیز رو به انقراض‌اند. به همین دلیل رمان «سایه‌ی هیولا» به طور ویژه به شرایط این دو گونه‌ی رو به انقراض می‌پردازد.

ایلنا: عباس جهانگیریان (نویسنده و فیلم‌نامه نویس) مدتی‌ست مشغول نگار رمانی با نام «سایه هیولا»ست. این رمان؛ داستان شکاربانی‌ست که بار محافظت از محیط زیست و حیات وحش، با شکارچیان غیرقانونی درگیر می‌شود.

این نویسنده درمورد دغدغه‌هایش از نوشتن این رمان، به خبرنگار ایلنا گفت: یکی از دغدغه‌های همیشه‌گی من؛ محیط زیست و حیات وحش کشورم بوده و هست. به همین دلیل همواره اخبار مربوط به این حوزه‌ها را دنبال می‌کنم. ایده‌ی نوشتن این رمان نیز از همین مطالعات شکل گرفت.

وی ضمن بیان این مطلب که نزدیک به شش ماه وقت صرف مطالعه‌ی موقعیت حیات وحش‌های ایران کرده، ادامه داد: انقراض گونه‌های جانوری، یکی از آذاردهنده‌ترین خبرها برای من است. همانطور که می‌دانید تاکنون شیر ایرانی، گوزن ایرانی و ببر ایرانی منقرض شده‌اند و پلنگ و یوزپلنگ ایرانی نیز رو به انقراض‌اند. به همین دلیل رمان «سایه‌ی هیولا» به طور ویژه به شرایط این دو گونه‌ی رو به انقراض می‌پردازد.

جهانگیریان با اشاره به این مساله که به موازات نوشتن رمان سایه‌ی هیولا، فیلم‌نامه‌ی این داستان را نیز در دست نگارش دارد اظهار داشت: تاکنون چند فصل از این رمان را برای نوجوانان 4 شهر خوانده‌ام و مورد استقبال قرار گرفته. امیدوارم در مجموع، این کتاب مورد نظر گروه سنی نوجوانان قرار بگیرد.

این نویسنده در مورد وضعیت نابسامان حیات‌وحش ایران انتقاد کرد و گفت: متاسفانه صدور مجوز تفنگ برای اشخاصی که هیچ علاقه‌ای به ایران و هیچ اطلاحی از ارزش حیات وحش ندارند، دلیل اصلی شیوع شکارهای بی‌رویه است.

وی افزود: همانطور که می‌دانید سازمان ملل برای حفظ برخی از گونه‌های جانوری در ایران، سالانه به کشور ما پول می‌دهد. اما متاسفانه نهادهای مرتبط در کشور، کمترین توجه را به این گونه‌ها نشان می‌دهند. به عنوان مثال؛ چندی قبل پرونده‌ای را می‌خواندم که طی آن، محیط‌بانی یک شکارچی غیر قانونی را که اقدام به شکار یک پرنده‌ی کوچک رو به انقراض (که اتفاقا یکی از همان گونه‌های جانوری‌ست که سازمان ملل برای حفظ آن به ایران پول می‌دهد) به دادگاه کشانده بود.

جهانگیریان ضمن اظهار تاسف ادامه داد: در این پرونده خواندم که قاضی پس از بررسی ماجرا، به محیط بان تشر می‌زند که چرا به خاطر شکار یک پرنده‌ی کوچک که هیچ ارزش مالی ندارد، وقت این شکارچی را گرفته‌ای و او را به دادگاه آورده‌ای؟ این اتفاق تلخ نشان می‌دهد که دادگاه‌ها و نهادهای اجرایی کشور ما اصلا معنای انقراض و ابعاد نگران کننده‌اش را نمی‌دانند.

وی درمورد فیلم‌نامه‌ی «سایه‌ی هیولا» نیز توضیح داد: هنوز قرارداد رسمی دراین خصوص بسته نشده اما مطابق با مذاکرات اولیه، قرار است کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سازمان محیط زیست به شکل مشترک از ساخت این فیلم حمایت کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز