اعلام جزئیات ارزیابی یک میلیون و ۱۴۵ هزار و ۷۶۴ کلاس اولی؛
۱۰۴ هزار کلاس اولی چپ دست و ۲۹ درصد دو زبانه بودن هستند
در طرح سنجش که از اردیبهشت ۹۱ به مدت ۳ ماه در سراسر کشور اجرا شد، یک میلیون و ۱۴۵ هزار و ۷۶۴ نوآموز بدو ورود به دبستان در ۸۰۰ پایگاه مستقل و ۳۶۲ پایگاه سیار در ۸۵۰ شهر و منطقه و ۱۷ هزار و ۷۷۹ روستا از نظر جسمی و ذهنی مورد ارزیابی قرار گرفتند.
ایلنا: معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یک میلیون و ۱۴۹ هزار و ۸۲ کلاس اولی کشور راست دست و ۱۰۴ هزار و ۵۶۷ نفر چپ دست هستند، گفت: ۷۸۵ هزار و ۳۸۹ کلاس اولی یک زبانه و ۳۳۳ هزار و ۲۳ نفر دو زبانه هستند.
به گزارش ایلنا، نامدار عبداللهیان رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت: در طرح سنجش که از اردیبهشت ۹۱ به مدت ۳ ماه در سراسر کشور اجرا شد، یک میلیون و ۱۴۵ هزار و ۷۶۴ نوآموز بدو ورود به دبستان در ۸۰۰ پایگاه مستقل و ۳۶۲ پایگاه سیار در ۸۵۰ شهر و منطقه و ۱۷ هزار و ۷۷۹ روستا از نظر جسمی و ذهنی مورد ارزیابی قرار گرفتند.
وی ادامه داد: سنجش نوآموزان در دو مرحله مقدماتی (غربالگری) و تشخیصی، دستکم در ۱۳ زمینه انجام شد که در برخی از زمینهها، کودکان مشکوک به مشکل برای معاینات تکمیلی به متخصصین مربوطه ارجاع داده شدند و در موارد دیگر توصیههای لازم به والدین کودکان در معرض خطر پس از شناسایی آنان ارائه شد.
عبداللهیان ادامه داد: فراوانی و درصد نوآموزانی که در زمینههای مختلف، مشکوک به مشکل یا نیازمند مراقبت بودند در بینایی ۲. ۴ درصد، دید رنگ ۰. ۸، شنوایی ۱. ۳، گفتار ۱. ۲، آمادگی تحصیلی ۷. ۸، قد به سن ۸. ۷، توده بدنی ۰. ۲، دندان پوسیده ۵۰. ۶، بیماری نیازمند مراقبت ویژه ۲. ۷، معاینات عمومی (پوست و مو، غدد، گوش و حلق و بینی) ۵. ۴، ستون فقرات ۰. ۲ و فشار خون ۱. ۵ درصد بود.
وی در مورد فراوانی و درصد مهمترین شاخصها در طرح سنجش ۱۳۹۱ کل کشور گفت: از مجموع نوآموزان ارزیابی شده، ۵۵۲ هزار و ۲۵۸ نفر شامل ۴۸. ۲ درصد دختر و ۵۸۴ هزار و ۳۴۰ نفر شامل ۵۱ درصد پسر، ۸۶۰ هزار و ۴۰۴ نفر یعنی ۷۵. ۷ درصد شهری و ۲۵۲ هزار و ۳۲۵ نفر یعنی ۲۲. ۲ درصد روستایی بودهاند؛ از مجموع نوآموزان همچنین یک میلیون و ۱۴۹ هزار و ۸۲ نفر راست دست و ۱۰۴ هزار و ۵۶۷ نفر چپ دست و ۷۸۵ هزار و ۳۸۹ نفر یک زبانه و ۳۳۳ هزار و ۲۳ نفر دو زبانه بودند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در طرح سنجش سال ۹۱، ۱۵۷ هزار و ۸۹۳ نفر شامل ۱۳. ۹ درصد کل نوآموزان به مرحله تخصصی ارجاع داده شدند، خاطر نشان کرد: در نهایت، پس از طی مراحل مختلف، ۵ هزار و ۹۳۲ نوآموز یعنی نیم درصد کل نوآموزان شرکت کننده در طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی سال ۹۲ـ۹۱، به مدارس با نیازهای ویژه (استثنایی) معرفی شدند.