خبرگزاری کار ایران

افشین حبیب زاده در گفتگو با ایلنا:

عملکرد شهرداری باعث افزایش قیمت زمین در تهران شده است

asdasd
کد خبر : ۸۰۵۷۴

باوجود آنکه حریم شهری تهران مشخص شده اما در اطراف شهر تهران و در شهرک‌های اقماری؛ ساخت و ساز‌ها بدون گرفتن مجوز صورت می‌گیرد/ ساخت و ساز بدون حساب و کتاب؛ نمای شهر را نابسامان کرده است.

ایلنا: عضو ائتلاف اصلاح طلبان برای شرکت در انتخابات شورای شهر تهران با اشاره به وضعیت نظام مهندسی ساختمانی در شهر تهران گفت: ‌براساس ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی باید مجری ذیصلاح نسبت به اجرای ساختمان اقدام نماید نه سرمایه گذارها.

به گزارش خبرنگار ایلنا، افشین حبیب‌زاده در نشست خبری که در ایلنا برگزار شد، با اشاره به اینکه مجری ذیصلاح باید در هنگام انعقاد قرارداد ساختمان‌سازی اعلام کند که تمام موارد را جزء به جزء انجام می‌دهد، افزود: هزینه‌ای که کارفرما بابت ساخت پرداخت می‌کند باید رقمی بین ۵ تا ۱۰ درصد ارزش ساختمان باشد درحالی‌که امروز اینگونه نیست و قراردادهایی که مجری‌های ذیصلاح با کارفرما منعقد می‌کنند؛ صوری است. به طور مثال برای یک بنای ۳ هزار متری فقط ۴۰۰ هزار تومان به مجری ذی صلاح پرداخت می‌شود. به همین دلیل است که ما امروز با ساختمان‌هایی مواجه می‌شویم که مقررات ملی ساختمان در آن رعایت نمی شود.

وی با اشاره به اینکه وظایف مجری ذیصلاح را نمی‌توان به مهندس ناظر سپرد، گفت: در هیچ پروژه‌ای مهندس ناظر مقیم آن نیست بلکه فردی است که به پروژه سرکشی می‌کند و در زمان‌های مختلف گزارش خود را ارائه می‌کند لذا مجری ذیصلاح و ناظر از هم جدا هستند. هرچند در بحث مهندسین ناظر نیز به دلیل پایین بودن دستمزد آن‌ها؛ ناظران علاقه زیادی ندارند که به عنوان مهندس ناظر حضور داشته باشند.

حبیب‌زاده، مشکل دیگر ساختمان‌های تهران را نداشتن شناسنامه فنی و ملکی دانست و افزود: متاسفانه امروز برای ساختمان‌های تهران شناسنامه فنی و ملکی صادر نمی‌شود و به همین دلیل وقتی وارد یک محله شهری می‌شویم و می‌خواهیم خانه‌ای تهیه کنیم، از جزئیات فنی این خانه اطلاعاتی وجود ندارد.

وی ادامه داد: آن چیزی که دو ساختمان را از هم متفاوت می‌کند؛ شناسنامه ساختمان است زیرا شناسنامه ساختمان هویت ساختمان است.

حبیب‌زاده با اشاره به اینکه باید حریم تهران کاملا رعایت شود، گفت: امروز باوجود آنکه حریم شهری تهران مشخص شده است و میزان ساخت آن‌ها معلوم است؛ اما دیده می‌شود که در اطراف شهر تهران و در شهرک‌های اقماری ساخت و ساز‌ها بدون گرفتن مجوز صورت می‌گیرد و حتی خدمات شهری نیز به این ساخت و ساز‌ها داده می‌شود به طور مثال در یکی از این شهرک‌ها در یک زمین ۱۰۰ متری سه خانواده زندگی می‌کنند.

وی با ابراز تاسف از نابسامانی نمای شهری به دلیل ساخت‌های بدون حساب، اظهار داشت: شهرداری در شهر تهران به محض آنکه با مشکل مالی مواجه می‌شود از شورای شهر یک مصوبه می‌گیرد و به سازندگان ساختمان‌ها اجازه می‌دهد تا بر طبقات خود یک طبقه اضافه کنند همین امر باعث شده که خانه‌هایی که فقط ۱۴ سال از عمر آن‌ها می‌گذرد؛ به عنوان خانه‌های کلنگی و فرسوده شناخته شوند و به‌جای آن‌ها خانه‌های چند طبقه ببینیم که نمای شهری بدنبال این امر زشت می‌شود.

وی ادامه داد: اینگونه عمل کردن شهرداری تهران باعث شده که قیمت زمین در تهران ۳۷۵ درصد در طول چهار سال افزایش یابد یعنی سه برابر و این یک افزایش غیرمعمول است.

افشین حبیب‌زاده؛ احیای بافت‌های فرسوده را در گروی اجرای طرح تفصیلی ذکر کرد و افزود: تمام آن چیزهایی که در ارتباط با بافت‌های فرسوده باید رعایت شود در طرح تفصیلی دیده شده است.

وی به نقطه قوت طرح تفصیلی اشاره کرد و گفت: یکی از نقاط قوت طرح تفصیلی این است که بافت‌های فرسوده در آن به صورت منطقه‌ای دیده شده است. بنابراین لازم است از این طرح تبعیت شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز