خبرگزاری کار ایران

اعتراض به شیوه عملکرد جشنواره آیینی – سنتی ادامه دارد؛

برکه فروتن: شاد بودن نمایش دلیل عدم صدور مجوز

asdasd
کد خبر : ۸۰۴۳۳

دبیرخانه به ما اعتراض کردند که چرا مسئله را از طریق ارسال نامه به آقای آشنا پی‌گیر شده‌ایم،‌ از اینجا به بعد بود که لج کردند و ما دیگر هیچ‌یک از اعضای دبیرخانه را برای پیگیری ندیدم.

ایلنا: برکه فروتن یکی از کارگردانانی است که دوسال قبل نمایش «مرغ دریایی» را در قالب جشنواره آیینی – سنتی روی صحنه برد اما از آن زمان تا امروز امکان اجرای عمومی اثر خود را پیدا نکرده و مسئولان دبیرخانه جشنواره نیز توجهی به خواست او که منطبق با فراخوان جشنواره است؛ نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فروتن با اشاره به این مطلب که جشنواره طی دوسال گذشته به صورت غیررقابتی برگزار شد و در فراخوان هم گفته بودند برای تمام آثاری که در جشنواره اجرای صحنه‌ای داشته باشند، اجرای عمومی گرفته خواهد شد، گفت: همه می‌دانیم شرکت در جشنواره‌ها باید مشوقی برای گروه داشته باشد و اصولا چه دلیلی دارد یک گروه ماه‌ها زمان و هزینه صرف کند تا اثری را برای اجرا در جشنواره آماده کند؟، بعضی با جوایزی که اهدا می‌کنند، تعدادی هم با قول گرفتن اجرای عمومی برای آثار این جاذبه را به وجود می‌آورند که جشنواره آیینی – سنتی هم از همین راهکار بهره گرفت اما متاسفانه به تعهدات خود عمل نکرد.

وی ادامه داد: هنرمندانی ازجمله ابوالفضل حاجی‌علی‌خانی و علی عامل هاشمی در نمایش من ایفای نقش کردند که هریک می‌توانستند اثری روی صحنه ببرند و یا در آثار دیگری حضور داشته باشند اما به قول دبیرخانه اعتماد شد. پس از جشنواره پی‌گیر اجرای عموم آثار شدیم اما هیچ‌کس پاسخگو نشد و ما را به دکتر عزیزی ارجاع دادند که هرچه گشتیم ایشان را پیدا نکردیم. هنگامی که تمام تلاش‌ها به نتیجه نرسید به آقای آشنا نامه‌ نوشتم که بعد از مطالعه قول همکاری داده شد و گروه را مجدد به دبیرخانه ارجاء کردند تا رسیدگی شود اما چرخه مانند قبل تکرار شد.

این هنرمند تصریح کرد: وقتی دوندگی‌ها برای رسیدگی به مسئله از طریق مرکزهنرهای نمایشی ممکن نشد، اعتراض خود را با خانه تئاتر در میان گذاشتم که آقای ایرج راد شخصا صحبت‌های ما را با آقای آشنا در میان گذاشتند. بعد از تمام دوندگی‌ها تنها اتفاقی که افتاد صدور نامه حمایت شورای ساخت برای کار بود، ولی نکته جالب اینجا بود که نمایش ما نامه حمایت مالی داشت اما مجوز اجرا نداشت! که پس از دوسال تا امروز ادامه پیدا کرده است.

فروتن با اشاره به استقبال مخاطبان در جریان اجرای جشنواره نمایش «مرغ دریایی» اظهار کرد: روز اجرا سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر به اندازه‌ای شلوغ شد که وقتی آقای آشنا برای دیدن نمایش آمد مسئولان اجرایی ناچار شدند سالنی جدا برای ایشان بگذارند.

وی تصریح کرد: نکته جالب دیگر این است که اثر قبل از اجرا در جشنواره دو مرتبه ممیزی شد و بار دوم دقیقا یک روز قبل از اجرا بود که ما به تمام موارد مورد نظر شورای نظارت توجه کردیم و اثر به صحنه رفت. اما درست بعد از جشنواره وقتی درخواست اجرای عمومی کار را مطرح کردیم آقای الوند گفتند نمایش «مرغ دریایی» مناسب اجرا نیست! این دقیقا حرفی است که به تینو صالحی و رهام مخدومی هم گفته شده بود تا از درخواست اجرای عموم منصرف شوند. حال اینکه چطور می‌شود یک اثر را دو مرتبه ممیزی کنیم و در جشنواره روی صحنه برود اما بعد از جشنواره مناسب اجرا نباشد نکته قابل تاملی است.

این کارگردان ضمن اشاره به عملکرد جشنواره برخلاف روال گذشته گفت: روال مرسوم این است که جشنواره‌ برای هنرمندان امکان اجرای عمومی را فراهم می‌کند اما با کمال تعجب شاهد بودیم در دوره جدید به ما گفتند خودتان بروید سالن پیدا کنید. به عنوان نمونه وقتی به آقای اتابک نادری مراجعه کردیم به ما گفت برنامه‌های مجموعه سنگلج برای یک سال آینده پر است. وقتی به تئاترشهر رجوع کردیم ابتدا گفتند سالن مورد نظرتان را می‌دهیم اما باید قرارداد گیشه ببندید، سپس گفتند باید در کارگاه نمایش اجرا کنید که من با وجود 13بازیگر و دکور عملا چنین امکانی نداشتم و دوسال و نیم است انتظار می‌کشیم.

وی ضمن بیان این مطلب که بعداز پی‌گیری‌های مستمر برای دریافت اجرای عمومی رفتار دبیرخانه جشنواره هم تغییر کرد، اظهار داشت: به ما اعتراض کردند که چرا قضیه را از طریق رسانه‌ها و یا با ارسال نامه به آقای آشنا پی‌گیر شده‌ایم،‌ از اینجا به بعد بود که لج کردند و ما دیگر هیچ‌یک از اعضای دبیرخانه را برای پی‌گیری ندیدم. آقای عزیزی همان روز اجرا هم تنها 10دقیقه از کار را تماشا کرد و سپس غیب شد.

این هنرمند افزود: چه ایرادی دارد که من دنبال اجرای عمومی نمایش خود باشم؟ آن‌هم به دنبال دریافت حقی که در فراخوان جشنواره به آن اشاره شده است و با توجه به غیررقابتی بودن این رویداد دیگر چه عامل جذابی برای شرکت در آن وجود دارد؟ به ما گفتند چرا مسئله را از طریق رسانه‌ها مطرح می‌کنید؟ شما اگر فراخوان دوسال قبل را ببینید دقیقا ذکر شده شورای ساخت برای اجرای عمومی آثاری که روی صحنه اجرا شوند اقدام می‌کند.

فروتن با اشاره به هزینه‌های تولید نمایش «مرغ دریایی» گفت: نمایش را سه ماه تمرین کردیم و پس از راه‌یافتن به جشنواره دبیرخانه مبلغ سه‌میلیون تومان به گروه داد که تنها توانستیم هزینه دوخت لباس و دکور را پوشش دهیم و بازیگران عملا هیچ پولی دریافت نکردند به امید اجرای عمومی کار که متاسفانه میسر نشد. تمام تماشاچیان و منتقدانی که مار را دیدند از آن استقبال کردند، حتی آقای الوند ابراز رضایت و خوشنودی می‌کرد اما دلیلی که برای صادر نشدن مجوز اجرا بیان کرد این بود که نمایش ما خیلی شاد است.

وی در پایان بیان کرد: همین امسال هم نمایشی برای حضور در جشنواره آیینی – سنتی دارم که با وجود تمام این مسائل اثر خود را ارائه می‌کنم،‌ تنها به این دلیل که شاگرد استاد فتحعلی‌بیگی هستم و نمایش آیینی سنتی در خون من جریان دارد. جشنواره هم که هر دوسال یک‌بار برگزار می‌شود و ما محلی جز این برای ارائه آثار خود نداریم پس راهی جز شرکت کردن باقی نمی‌ماند. امیدوارم حرف مسئولان واقعا اجرایی شود و طبق آنچه عنوان می‌کنند واقعا از خلق و اجرای آثار نمایشی ایرانی حمایت صورت بگیرد.

داستان نمایش «مرغ دریایی» دربار پادشاهی را روایت می‌کند که باخبر می‌شود مرغی دریایی از سمت روسیه وارد ایران شده و آنتوان چخوف برای بازگرداندن آن در راه سفر به ایران است. دربار به هم می‌ریزد و درباریان تصمیم می‌گیرند برای میهمان خود نمایشی ترتیب بدهند که مشروطه‌چی‌ها حمله می‌کنند و همین عامل موجب می‌شود چخوف از سفر به ایران پشیمان شود.

پیش از این هنرمندان دیگری همچون «تینو صالحی» و «رهام مخدومی» که با اعتماد به فراخوان جشنواره و به امید دریافت اجرای عمومی نمایش خود در این رویداد شرکت کرده بودند، نسبت به عمل نکردن دبیرخانه جشنواره به تعهدات خود اعتراض کرده‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز