خبرگزاری کار ایران

در جستجوی جامعه اخلاقی؛

«انقلاب اخلاقی، راهی به رهایی» با مقدمه سیدحسن خمینی

asdasd
کد خبر : ۷۹۸۶۱

انقلاب اخلاقی، راهی به رهایی؛ بیست گفتار و گفتگوی ویژه پیرامون مصائب و مسائل اخلاقی حوزه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادیف هنری و فرهنگی است که به کوشش اصغر زارع کهنمویی و با مقدمه سیدحسن خمینی منتشر شده است.

ایلنا: مقدمه مفصل سیدحسن خمینی با عنوان «به‌سوی جامعه اخلاقی»؛ گفتگوی مفصل نویسنده با سهراب هادی، در نسبت اخلاق و هنر، گفتگوی عمیق با عبدالحمید احمدی درباره وضعیت اخلاقی ورزش کشور و گفتگوی تفصیلی دیگری با محمدعلی سبحانی درباره اخلاق و دیپلماسی از مهمترین بخش‌های این کتاب است.

به گزارش ایلنا، دیگر مطالب ارزشمند این مجموعه، گفتگوی حسن سبحانی، در چالش‌های اخلاقی اقتصاد، سخنان محمد مقدم در نسبت دین و اخلاق، نگاه ویژه آیت‌الله محمدعلی ایازی به اخلاق روحانیت و گفته‌های متفاوت آیت‌الله محمد موسوی بجنوردی در قرائت اخلاقی از فقه، است. این سه گفتگو، را می‌توان جزو اولین مباحث این سه حوزه دانست.

در این میان، افزون بر گفتگوی عمیق دیگری در ارزیابی اخلاقی کارنامه سیاسی و فکری امام خمینی با حجت‌الاسلام‌ حسین مستوفی، تنها دو گفتگوی عمیق مرتبط نیز بازنشر شده‌اند. نخستین گفتگوی بازنشر شده به نسبت اخلاق و حقوق اختصاص دارد که پیش از این توسط نگارنده با حسین میرمحمدصادقی انجام شده بود و دومی گفتگوی مفصلی است با عباس عبدی که در دو نوبت توسط نگارنده انجام شده است.

در کنار هریک از گفتگوها، یادداشتی خواندنی مرتبط به قلم متخصصان این حوزه‌ها، آمده است که به بیان پرچالش‌ترین مباحث اخلاقی جامعه پرداخته‌اند. «اقتصاد، ابزار اخلاق»، «تاسیس نظام اخلاق جهانی و جایگاه دین»، «در ضرورت زیست اخلاقی روحانیت»، «اخلاق بر فقه»، «در دفاع از هنر اخلاقی»، «یک سوال بزرگ اخلاقی در حوزه دیپلماسی»، «ورزش اخلاقی و اخلاق ورزشی»، «حقوق بشر شاهکار اخلاقی انسان امروز» و «ضرورت رعایت اخلاق محیط زیست» عناوین این یادداشت‌ها هستند.

اصغر زارع کهنمویی، روزنامه‌نگار حوزه اندیشه و سیاست است که چندی است پروژه‌های راهبردی متعددی را در حوزه اخلاق، تفکر، حقوق و تاریخ پیگیری می‌کند. «انقلاب اخلاقی، راهی به رهایی»، نخستین مجموعه از گفتگوهای این روزنامه‌نگار است. وی در بخشی از مقدمه این کتاب آورده است: جهان در رنج بزرگی است و کشورما هم. به گواه بسیاری از بزرگان، از روشنفكران طیف‌های مختلف تا علمای حوزوی و فعالان عرصه عمومی، کشور ما، گرفتار بحران اخلاقی در لایه‌های مختلف است؛ بحرانی كه اگر چاره‌اندیشی سریع نشود، جامعه ما را از سرمایه اجتماعی تهی خواهد کرد. رازگشایی از بحران و عبور پیروزمندانه از آن، نیازمند عزم ملی است. سونامی چنان ویرانگر است كه همت همگان را در همه حوزه‌ها می‌طلبد. چه شده است که جامعه تحت لوای بزرگان دینی که اینقدر بر زیست اخلاقی تاکید می‌کنند، اینک، در بحران اخلاقی گرفتار است؟ آیا می‌توان با بررسی دقیق مسائل و آفت‌های موجود، راز سر به مهر این بحران را گشود؟ پاسخ به این سوال بزرگ، تلاشی جدی برای رهایی است؛ مجموعه « انقلاب اخلاقی، راهی به رهایی» برای نیل به این گشایش، سامان یافته است.

این کتاب، در 200 صفحه و بدون قید قیمت، با تیراژ سی هزار نسخه، خرداد سال جاری توسط ستاد بزرگداشت امام خمینی و با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز