خبرگزاری کار ایران

قالیباف:

درآمدهای نفتی 10 برابر شد اما وضع مردم بهتر نشد

کد خبر : ۷۸۲۴۰

پایبند به همه بخش های قانون اساسی هستم/از تمرکز تصمیمات در پایتخت پرهیز می کنم/سوء مدیریت،دریاچه ارومیه را به این روز انداخته است /دولت درجایی که نباید وارد می شود و در جاییکه باید ورود کند غفلت می‌کند.

محمدباقر قالیباف در مجموعه ورزشی ولایت ارومیه در جمع حامیان و هوادارانش به سخنرانی پرداخت و گفت: خدا را شاکرم که امروز توفیق حضور در استانی را دارم که شهر رادمردان، بزرگمردان و شهیدانی است که اسوه دوران دفاع مقدس بودند و نامشان برای همیشه در تاریخ این کشور باقی می‌ماند. شهری که شهدای بزرگی همچون باکری‌ها و امینی را تقدیم انقلاب کرده است. انصافا نقشی که شهدای برجسته این استان برای تاریخ کشورمان به یادگار گذاشته‌اند بی‌نظیر است. اگر امروز حرف از مردان بی‌ادعا می‌زنیم، اگر امروز حرف از جهاد بی‌منت برای مردم می‌زنیم، اگر امروز دغدغه عقلانیت و تدبیر داریم، نتیجه نهادینه شدن فرهنگ ایثار و شهادت است که یادگار شهدای ما همچون شهید باکری است.

قالیباف با اشاره به نزدیک شدن به ایام رحلت بنیانگذار انقلاب اظهار داشت: امروز به ایام رحلت حضرت امام(ره) نزدیک می‌شویم که با انقلاب اسلامی، ما را از ظلمات به سمت نور هدایت کرد. انقلاب اسلامی حرکت عظیمی بود.

وی ادامه داد: امروز مکلفیم تا بتوانیم کشور عزیزمان را بسازیم و اولین شرطش این است که همه در کنار هم به گونه‌ای حرکت کنیم که همدلی اساس کارمان باشد. لذا مهمترین شرط این است که در کشور تبعیض نباشد و هر ایرانی با هر گرایش سیاسی و از هر قوم و طایفه و عشیره، احساس کند که ایرانی است.

قانون میثاق ملی ماست

محمدباقر قالیباف با بیان اینکه مبنای میثاق ملی ما قانون اساسی است، اذعان داشت: ما امروز باید دین خود را کشور و نظام و اسلام ادا کنیم. نباید تفاوتی داشته باشد که مردم ما شیعه هستند یا سنی، آذری هستند یا بلوچ، عرب هستند یا لر. قانون اساسی باید میثاق ملی باشد و بر اساس آن کار کنیم.

وی گفت: یکی از ضعف‌هایی که در گذشته در کشور وجود داشت، این است که قانون اساسی در بخش‌هایی اجرا می‌شد و بخش‌هایی اجرا نمی‌شد، اما این از انصاف به دور است. ما در قانون اساسی موظفیم به تمام قوانین متعهد باشیم. دولتمردان باید بدانند براساس قانون وظایفی دارند که باید حقوق ملت را ادا کنند و یکی از مهمترین حقوق ملت این است که هیچ تبعیضی در نگرش، مذاهب و قومیت‌ها نباشد. اینها فرصت‌هایی است که با انقلاب در کشور ما ایجاد شد و نباید از این فرصت‌ها غافل باشیم.

وی درخصوص سیستم اداری متمرکز در کشور تاکید کرد: متاسفانه سیستم اداری در کشور ما متمرکز است و در تهران برای همه امور تصمیم گیری می‌شود؛ حتی برای یک کار جزیی. اما من متعهد می‌شوم که تصمیم گیری‌های استانی را به نخبگان استان واگذار کنم. همه مردم در این استان چه در جنوب و شمال، چه در غرب و شرق، چه اهل سنت و شیعیان و حتی ادیان دیگر مثل ارامنه، باید بدانند مبنای ما در دولت قانون اساسی است.

پایبند به قانون‌اساسی خواهم بود

قالیباف خطاب به مردم استان آذربایجان غربی گفت: من هیچگاه نخواهم گفت قانون اساسی ظرفیت کافی را برای فعالیت دولت ندارد و قانون اساسی اختیار کافی را در اختیار دولت قرار نداده است. متأسفانه قانون اساسی را در دو دولت گذشته زمانی اجرا کردند که دولت تمام شده بود. من در پیشگاه خدا، شما ملت و نمایندگان مردم تعهد می‌دهم به قانون اساسی وفادار باشم و از روز آغاز کار تا پایان کار عمل به این قانون را در اولویت كارهایم قرار دهم.

قالیباف ادامه داد: با تمرکززدایی می‌توانیم جلوی تصمیم‌گیری‌های اضافی در مرکز کشور را بگیریم و اجازه دهیم شهرستان‌ها و مراکز استان‌ها خودشان تصمیم بگیرند. گرچه بعضی موضوع‌ها جنبه حاکمیتی و ملی دارد، اما بسیاری از موضوع‌های جاری و تصدی‌گری قطعا در حوزه مردم همان استان و شهرستان خواهد بود، بنابراین باید از ظرفیت‌های موجود در استان‌ها استفاده کنیم.

استفاده از نیروهای جوان و نخبگان

محمدباقر قالیباف با بیان یکی دیگر از اولویت‌های دولت خود به استفاده از نیروهای جوان در کنار نیروهای باتجربه اشاره کرد و گفت: ما علاوه بر اینکه از نیروهای باتجربه و نیروهایی که بی‌شک دانش آنها چراغ راه ماست استفاده می‌کنیم باید از نیروهای جوان و نخبه نیز بهره ببریم تا اینکه بتوانیم بسته مدیریتی که امروز سوءتدبیر و سوءمدیریت را برایمان به ارمغان آورده است بشکنیم. ما امروز از سوءتدبیر رنج می‌بریم، مخصوصا در حوزه مشکلات اقتصادی. این در حالی است که ما کمبود ظرفیت و منابع نداریم؛ به طور مثال آذربایجان غربی استانی است که ظرفیت‌های کشاورزی، دامداری، بازرگانی و گمرکات، آب مناسب، راه ترانزیت، ظرفیت تجارت، و صنعت تولید و مخصوصا صنعتی که بتواند تولید کشاورزان را به فناوری تبدیل کند دارد، اما به نظر من آنچه که باعث شده نتوانیم از این ظرفیت عظیم استفاده کنیم سوءتدبیر است.

وی ادامه داد: من با این استان آشنا هستم و سال‌ها با مردم این استان در ارتباط بوده‌ام، لذا می‌دانم چه ظرفیت‌هایی در در استان وجود دارد. این استان با چندین کشور هم مرز است، اما وقتی سوءتدبیر وجود دارد در حوزه کشاورزی شرایط به گونه‌ای می‌شود که باغدار محصولاتش روی زمین می‌ماند، خرید تولیدات تضمینی نمی‌شود، فرآوری روی محصولات کشاورزی صورت نمی‌گیرد و درضمن جوانان هم بیکار می‌شوند و از سویی دیگر همه ظرفیت‌ها به هدر می‌رود. همه اینها به این دلیل است که دولت آنجایی که نباید دخالت کند، دخالت می‌کند، آنجایی که باید دخالت کند و سیاست‌های جبرانی اتخاذ کند این کار را انجام نمی‌دهد. تثبیت نرخ ارز یکی از اقدامات مهمی است که دولت باید انجام می‌داد و دخالت می‌کرد، اما جای پای دولت را در این عرصه ندیدیم، در مقابل جایی که بحث درآمد وجود دارد ارز به بازار تزریق می‌شود و قدرت خرید مردم بسیار کاهش پیدا می‌کند.

اصلاح وضعیت بیمه درمان كشور

قالیباف در ادامه به مردم شهر ارومیه گفت: دولت در بخش بیمه باید حضور جدی‌تری پیدا می‌کرد، اما این اتفاق نیفتاد. در بیمه حداکثر 35 درصد هزینه‌های درمان را دولت پرداخت می‌کند و 65 درصد به عهده مردم است، اما این باید کاملا برعکس باشد و 70 درصد هزینه درمان توسط دولت پرداخت شود و 30 درصد توسط مردم. متأسفانه در اینجا حضور دولت و سیاست‌های دولت و قوانین را نمی‌بینیم.

قالیباف با انتقاد از پایین بودن خدمات بیمه روستایی اضافه کرد: متاسفانه بیمه روستایی با شهری با یکدیگر تفاوت دارند. این در حالی است که انسان، انسان است و فرق نمی‌کند که در روستا زندگی می‌کند یا در شهر. برای یک پدر روستایی یا شهری، مریضی فرزندش سنگین و سخت است. چه فرقی می‌کند که یکی روستایی بیمار شده باشد یا یک شهری، شیعه باشد یا سنی و... همه ما انسان هستیم وحقوق مساوی داریم.

وی ادامه داد: دهک‌های پایین جامعه شاید توان پرداخت همین 30 درصد حق بیمه را هم نداشته باشند.

بی‌برنامگی امروز در همه حوزه‌ها

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در ارومیه گفت: سال‌ها در ارومیه با معضلات محیط‌زیستی مواجه‌ایم؛ اینکه دریاچه ارومیه خشک شده مربوط به امروز و دیروز نیست؛ بلکه نزدیک به 16-15سال است که روند تصمیم گیری‌ها، وضعیت را به اینجا رسانده است. این سوءتدبیردر حوزه آب، فقط برای استان آذربایجان غربی نبوده و در هر شهری که برویم معضل آب، سهمیه‌بندی آب و تقسیم‌بندی آب را شاهدیم. این در شرایطی است که 400 سال قبل تقسیم بندی آب در كشور ما اتفاق افتاده و یک روند مشخص داشته است، اما وقتی مدیریت و برنامه‌ریزی وجود نداشته باشد همان دریاچه‌ای که زمین‌های مردم را سیراب می‌كرد حالا خشک می‌شود. این بی‌برنامگی‌ها در همه حوزه‌ها دیده می‌شود.

مشكل ما پول و درآمد كشور نیست

قالیباف در مقایسه قیمت نفتی کشور از سال 81 تاکنون گفت: در سال 81 نفت را بشکه 11، 12 دلار صادر می‌کردیم و درآمد کشور به 18 میلیارد دلار رسید. این درآمد امروز ده برابر افزایش یافته است، اما وضع اقتصادی مردم بهتر که نشد بدتر هم شد. بیکاری و گرانی امروز کمر مردم را می‌شکند. امروز هم فردی که ثروت دارد برای سرمایه گذاری دچار تردید است و هم فردی که یارانه می‌گیرد، زیرا با همین یارانه هم امروز قدرت خرید قبل را ندارد. پس مشکل ما پول نیست. درآمد در کشور هرچقدر باشد فرقی نمی‌کند.

قالیباف با اشاره به کاهش تعداد افراد شاغل در کشور طی سال‌های اخیر گفت: در سال 85 اشتغال در کشور ما 20 میلیون و 800 هزار نفر بود و در آن سال‌ها درآمد كشور بالغ بر ششصد میلیارد دلار بود. شاغلان فعلی ما از این رقم به بیست میلیون و پانصد هزار نفر کاهش پیدا کرده است، یعنی به جای ایجاد شغل، سیصد هزار نفر هم بیکار شده‌اند. به همین خاطر است که امروز در هر خانه‌ای یک جوان تحصیلکرده منتظر کار ایستاده است. در هر کوچه جوانی منتظر یک شغل است، در حالی که باید به ازای هر یک میلیارد دلار، اگر صددرصد صرف سرمایه گذاری شود، بیش از صدهزار نفر صاحب شغل شوند. من به شما مردم عزیز قول می‌دهم به کمک شما و جوانان عزیز و نخبه ظرف دو سال به ضعف مدیریت پایان دهیم و قول می‌دهم به کمک خدا ظرف این دو سال از یک روستایی لب مرز تا یک سرمایه‌گذار ثروتمند، همه احساس کنند که آینده‌ای روشن و برنامه‌ای مشخص و مدون پیش‌روی آنهاست.

توجه بیشتر به مناطق محروم

وی ادامه داد: امروز در تهران هر عزیزی که زندگی می‌کند، می‌داند که مناطق محروم به مراتب رشدشان چندبرابر مناطق برخوردار بوده است. پروژه‌ها در مناطق محروم با اولویت بیشتری نسبت به مناطق برخوردار اجرا شده است. من قول می‌دهم در دولت نیز هیچ پروژه‌ای منتظر پول نباشد و هیچ پروژه‌ای را آغاز نکنیم مگر اینکه ظرفیت‌های آن را بشناسیم.

شهردار تهران گفت: 35 درصد جمعیت تهران آذری‌ها هستند. این در حالی است که به من می‌گفتند شما مشهدی هستید و در شهرداری تهران بیشتر شغل‌ها و مسئولیت‌ها در اختیار مشهدی‌هاست، اما ما یک کار مطالعاتی انجام دادیم و مسئولان را در سطوح مختلف شناسایی كردیم و در نهایت آذری‌ها رتبه اول را به دست آوردند.

قالیباف در پایان تاکید کرد: قول می‌دهم ظرف دو سال سامان و آرامش ذهنی و ثبات مسایل اقتصادی را برایتان به ارمغان بیاورم. این آغاز یک کار جدی برای اشتغال‌زایی و کنترل گرانی و کاهش قیمت‌ها در اقلام اساسی خانواده‌ها خواهد بود.

نسبت به شورای گفت‌وگو بی‌مهری شد

اعضای اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان آذربایجان غربی با دعوت از این کاندیدای دوره یازدهم انتخابات ریاست جمهوری، ضمن هم اندیشی دغدغه‌های خود و کلیت وضعیت بخش خصوصی را با قالیباف در میان گذاشتند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن آذربایجان غربی در بخشی از سخنان خود بر ضرورت رسیدگی بر صنایع کشور و رفع معضلاتی همچون بیکاری تاکید کرد.

توجه به اقشار کم درآمد، رویکرد صادرات محور، کاهش وابستگی به نفت، توانمندسازی بخش خصوصی، پرداختن به اصل 44، کاهش تصدی گری دولت، درایت در دستگاه دیپلماسی از مهمترین خواسته‌های فعالان بخش خصوصی در دیدار با قالیباف بود.

محمدباقر قالیباف در جمع اعضای اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان آذربایجان غربی با اشاره به شیوه مدیریتی خود مبتنی بر گفت‌وگو و نظرخواهی از صاحب نظران و کارشناسان گفت: بنده تا به حال بدون نظرخواهی از صاحبنظران و صاحبان کار تصمیمی در مدیریت خود نگرفته‌ام، در آینده هم حتما اینگونه خواهد بود.

محمدباقر قالیباف در جمع اعضای اتاق بازرگانی و صنایع معادن استان آذربایجان غربی گفت: شورای گفت‌وگو که مصوبه مهم مجلس بود یکی از بهترین مراکز ممکن و حلقه وصل دولت و بخش خصوصی محسوب می‌شد، اما درباره شورا بی‌مهری شد و البته بنده قطعا به صورت جدی به این شورا توجه خواهم كرد.

وی با بیان اینکه انقلاب كردن کار سختی است، گفت: مهم‌تر از انقلاب، حفظ و تداوم آن است. برای حفظ انقلاب باید استقلال آن را حفظ کنیم و لازمه حفظ استقلال مولد بودن نظام است. در این غیر این صورت محکوم به شکست خواهیم بود.

قالیباف ادامه داد: وقتی تصمیم‌مان مولد بودن است باید بدانیم چه چیزی تولید می‌کنیم. ما باید تولید قدرت، معرفت، ثروت و منزلت داشته باشیم و هر کدام از این بخش‌ها لنگ بزند برای کشور ایجاد مشکل خواهد کرد.

این کاندیدای یازدهم دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل ما سوءمدیریت در اداره کشور است، گفت: ما همانند خانواده‌ای هستیم که پول فراوانی داریم، اما نمی‌دانیم با این پول کجا سرمایه‌‌گذاری کنیم.

وی با اشاره به برنامه خود برای ریاست جمهوری از تدوین 24 سرفصل مهم اقتصادی اعم از اقتصاد خرد، کلان، صنعت، دامداری و... گفت: خصوصیت این برنامه اجرایی بودن آن است. طرح تجارتی تهیه نکرده‌ایم که بخواهیم از بانک وام بگیریم و کار دیگری انجام بدهیم. این برنامه کاملا اجرایی است.

قالیباف با بیان اینکه من در همه کارهای خود زمان ارایه می‌دهم، گفت: در اول کارم در شهرداری کسی باور نمی‌کرد که وعده‌های مبتنی بر زمان به تحقق برسد، اما وقتی فرجام کار را دیدیم همه تعجب کرده و زبان به تحسین گشودند.

قالیباف با تاکید بر اینکه رئیس دولت در یک جاهای نباید فضولی کند و وارد ماجرا شود، گفت: در جایی هم باید محکم بایستد و مدیریت خود را اعمال کند.

وی دولت کوچک، چابک و هوشمند را نیاز اساسی کشور دانست و گفت: برنامه‌ای دو ساله برای آرامش و ثبات اقتصادی کشور دارم. منظور ما این است که در این دو سال هم آن روستایی که سرمایه مختصری دارد و هم آن سرمایه گذار كه سرمایه‌گذاری کلان انجام می‌دهد تکلیفش معلوم باشد و با آرامش ذهنی بداند که چه می‌خواهد بکند.

نادر قاضی‌پور:ایجاد اشتغال دغدغه‌ اصلی مردم آذربایجان است

نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی، محمدباقر قالیباف را شهروند افتخاری آذربایجان دانست و تاکید کرد که اهالی آذربایجان او را تنها کاندیدای حزب‌الله می‌دانند.

نادر قاضی‌پور در جمع پرشور مردم ارومیه و هواداران محمدباقر قالیباف از این کاندیدا به عنوان مردعمل و مرد پروژه‌های دارای زمان‌بندی یاد کرد و گفت: قالیباف سرباز جان برکف نظام است و ما به همین دلیل از او حمایت می‌کنیم.

وی بر ضرورت حضور همه آحاد مردم در انتخابات تاکید کرد و گفت: قالیباف در آذربایجان رای اول را به دست می آورد و قطعا این اتفاق خواهد افتاد، چراکه مردم آذربایجان به او ایمان دارند و او را مدیر تمام عیار می‌دانند.

وی در پایان احیای دریاچه ارومیه، رفع معضل بیماری و ایجاد اشتغال را دغدغه‌ اصلی مردم آذربایجان دانست و از قالیباف خواست که حتما در دولت خود برای حل این معضلات برنامه‌ریزی کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز