خبرگزاری کار ایران

یك كارشناس مسایل اقتصادی:

ایجاد بازارچه مرزی سوخت مُسكنی موقتی است

asdasd
کد خبر : ۷۸۱۷۸

«این طرح تنها مسكنی موقتی است و به نظر می‌رسد پیامدهای اجرای آن در نظر گرفته نشده است و مسیر قبلی قاچاق به گونه‌ای دیگر مضاعف خواهد شد، به عبارتی هم از فروش رسمی و هم فروش غیر رسمی افزایش قاچاق خواهیم داشت.»

یك كارشناس مسایل اقتصادی ایجاد بازارچه مرزی و به تبع افزایش قیمت گازوییل در مناطق مرزی كشور را تنها مسكنی موقتی دانست.

«حسین راغفر» استاد دانشگاه الزهرا در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در خصوص افزایش قیمت گازوییل در مناطق مرزی كشور گفت: بازارچه مرزی كه دولت به منظور مقابله با قاچاق گازوییل و افزایش میزان صادرات فرآورده‌های نفتی در منطقه و در مرز افغانستان و پاکستان راه اندازی كرده تنها برنامه‌ای كوتاه مدت محسوب می‌شود.

وی تاكید كرد: اجرای این طرح یك اقدام اساسی به نظر نمی‌رسد چرا كه بهای این فرآورده نفتی به مراتب بالاتر از قیمت آن در جایگاه‌های سوخت داخل کشور است و افرادی كه در مناطق مرزی فراتر از 20 كیلومتر هستند را به سوی قاچاق گازوییل سوق می‌دهد.

راغفر با خام خواندن اجرای طرح افزود: این طرح تنها مسكنی موقتی است و به نظر می‌رسد پیامدهای اجرای آن در نظر گرفته نشده است و مسیر قبلی قاچاق به گونه‌ای دیگر مضاعف خواهد شد، به عبارتی هم از فروش رسمی و هم فروش غیر رسمی افزایش قاچاق خواهیم داشت.

این كارشناس مسایل اقتصادی خاطر نشان كرد: در حال حاضر دولت قیمت گازوییل را در مناطق مرزی به صورت قیمت تعادلی و شناور متناسب با فوب خلیج فارس تعیین كرده كه مطمئنا با افزایش بهای ارز قیمت گازوییل هم مجددا افزایش خواهد یافت.
راغفر ادامه داد: در صورت سرایت افزایش قیمت به كل مناطق كشور، بخش تولید به خصوص در بخش كشاورزی به شدت آسیب خواهد دید.

وی در پایان گفت: با توجه به نسبی بودن قیمتها، با این طرح شاهد افزایش قیمت سایر كالاها و حاملان انرژی نیز خواهیم بود كه به طبع همه این موارد افزایش تورم و قیمت دلار و در نتیجه آن كاهش ارزش پول ملی را هم در پی خواهد آمد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز