خبرگزاری کار ایران

یك كارشناس اقتصادی در گفتگو با ایلنا تشریح كرد:

ضرورت تقویت زیر ساخت های لجستیکی کشور

asdasd
کد خبر : ۷۸۰۹۷

«با استفاده از فناوری های جدید و منطبق با نیازهای بومی در صنعت لجستیک می توان زمینه فعالیت های کارآفرینانه را در این صنعت فراهم ساخت.»

یك كارشناس اقتصادی در موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی بر لازمه تقویت زیرساخت های مدیریت جریان كالا (لجستیك) در كشور تاكید كرد.

كیا پارسا، یك كارشناس اقتصادی در موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی در گفتگو با خبرنگار ایلنا ضمن اشاره به نقش لجستیك در توسعه كارآفرینی اظهار داشت: در تعاریف مختلف لجستیک به فعالیت های مرتبط با دریافت، حمل، نگهداری و تحویل کالا به مشتری گفته می شود كه اگر فعالیت های لجستیکی به طور موثر و کارا اجرا شوند نقش حیاتی در اقتصاد کشورها ایفا می کنند و این فعالیت ها می توانند علاوه برایجاد ارزش افزوده و افزایش تولید ناخالص داخلی کشورها، در دسترسی راحت تر به بازارهای هدف، جلوگیری از اتلاف منابع اقتصادی نقش موثری را ایفا كنند.

وی افزود: فعالیت های لجستیکی معمولا سهم قابل توجه ای در تولید ناخالص ملی کشورها دارند. این سهم در کشورهای مختلف از 7 تا 21 درصد متغییر است.

 كیا پارسا خاطر نشان كرد: دانشگاه ایالتی میشیگان در مطالعه ای که اخیرا انجام داده است، سهم فعالیت های لجستیکی از GDP در بیشتر نواحی اقتصادی جهان راتقریبا 12 درصد اعلام کرده است.

وی گفت: در میان کشورهای آسیایی، ژاپن، توسعه یافته ترین صنعت لجستیک را دارد. کره جنوبی نیز در سه دهه گذشته در این زمینه به سرعت پیشرفت کرده است در حالیکه این صنعت در چین با وجود پتانسیل های پالایش هنوز نوپا به نظر می رسد.

این كارشناس اقتصادی تصریح كرد: ایران نیز با موقعیت ممتاز خود در منطقه، گذرگاهی برای ارتباط با اروپا، آسیا و تا حدودی آفریقا است. همچنین این كشور بهترین مسیر دسترسی آسیای شرقی و جنوب شرقی به آسیای میانه و قفقاز است. بنابراین علاوه بر ترانزیت کالا برای کشورهای دیگر با تقویت خدمات انبارداری در ایران می توان زمینه مساعدی برای جذب در آمد و ایجاد اشتغال فراهم کرد.

وی افزود: توسعه این قبیل فعالیت ها هم به تاسیسات مناسب بندری در شمال و جنوب کشور و شبکه ای از راه های جاده ای و ریلی نیاز دارد و هم به قوانین و تعهدات مناسب گمرکی که در هر دو بخش گام های مناسبی برداشته شده و سرمایه گذاری در ترانزیت را آسوده تر از گذشته كرده است. از طرف دیگر کشور ما، فناوری های مورد نیاز جهت توسعه فعالیت های لجستیکی را در اختیار دارد.

وی خاطر نشان كرد: از این رو توسعه فعالیت های اقتصادی در این زمینه برای کشور به راحتی امکان پذیر است. بنابراین با سرمایه گذاری و برنامه ریزی دقیق می توان فرصت های شغلی جدیدی را ایجاد کرد. همچنین ایجاد زمینه های مساعد در کشور مانند نیروهای کار توانمند و ارزان در کنار منابع ارزان انرژی می تواند باعث علاقه مندی تولیدکنندگان بزرگ جهانی برای سرمایه گذاری در کشورمان شود.

 وی افزود:علاوه بر ایجاد امنیت اقتصادی، لازم است زیر ساخت های لجستیکی کشور تقویت شود. در غیر این صورت جذابیت سرمایه گذاری کاهش پیدا خواهد کرد. به عنوان نمونه توسعه زیرساختهای لجستیكی كشور سبب علاقه مندی شرکت های اروپایی همچون پژو، سیتروئن و رنو جهت سرمایه گذاری در کشورمان شده است.

كیا پارسا افزود:در کشورهای در حال توسعه، مسئولیت تدوین و اصلاح سیاست های راهبردی توسعه صنایع لجستیک بر عهده دولت هاست. دولت ها ابتدا باید با تعیین معیارها نیازهای لجستیک کشور را شناسایی و سپس با در نظر گرفتن اولویت ها اقدامات لازم را فراهم و راهبرد های خود را بر اساس شرایط بومی ارائه دهند.

وی گفت:هر دولتی که خواستار توسعه اقتصادی باشد باید حمایت های لازم اقتصادی به منظور افزایش سطوح فعالیت های کارآفرینی را به عمل آورد. از جمله این فعالیت ها می توان به توسعه کارآفرینی در کشور اشاره کرد که به منظور افزایش فرصت های شغلی، نیاز به تشویق و رشد سرمایه گذاری در اقتصاد دارد.

درخاتمه او اضافه كرد: با استفاده از فناوری های جدید و منطبق با نیازهای بومی در صنعت لجستیک می توان زمینه فعالیت های کارآفرینانه را در این صنعت فراهم ساخت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز