خبرگزاری کار ایران

5 مصوبه دولت برای پرستاران اعلام شد

asdasd
کد خبر : ۷۷۳۰۶

بر اساس مصوبه دیگر جلسه امروز دولت، قرار شد از این پس پرستاری هم جزو گروه‌های شغلی پروانه دار باشد/ یکی از این مصوبات تصویب ایجاد معاونت پرستاری در وزارت بهداشت است/ سازمان نظام پرستاری به عضویت شورای عالی بیمه سلامت درآمد.

ایلنا: رئیس کل سازمان نظام پرستاری از تصویب ایجاد معاونت پرستاری در وزارت بهداشت، صدور پروانه کار برای پرستاران، اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، ایجاد دوره های تخصصی پرستاری و عضویت سازمان نظام پرستاری در شورای عالی بیمه خبر داد.

به گزارش ایلنا، محمد میرزابیگی امروز بعد از حضور در جلسه هیئت دولت در این زمینه اظهار داشت: به این علت که بسیاری از قوانین و مطالبات پرستاران معطل مانده بود و به نتیجه نهایی نرسیده بود از مسئولان دولت درخواست کرده بودیم که به این مسائل رسیدگی کنند تا این بالاخره امروز وقت شرکت در جلسه دولت را به ما دادند.

وی ادامه داد: در این جلسه بنده گزارش کاملی را از وضعیت پرستاری در کشور و قوانین و مطالبات اجرا نشده از جمله قانون ارتقای بهره وری که به طور کامل اجرا نشده و نیز قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری ارائه کردم.

وی گفت: در این گزارش اشاره کردم که این قوانین همه قوانینی هستند که در همین دولت کلید اجرای آنها زده شده است و برخی از آنها با وجود 27دستور رئیس جمهور و 5 دستور معاون اول هنوز اجرا نشده اند یا به صورت ناقص اجرا شده اند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: آقای رئیس جمهور در این جلسه انصافاً برای پرستاران سنگ تمام گذاشت و پس از جمع بندی نظرات کارشناسی با نظر مثبت وی 5 مصوبه در هیئت دولت تصویب شد.

میرزابیگی گفت: یکی از این مصوبات تصویب ایجاد معاونت پرستاری در وزارت بهداشت است که قرار شد با پیگیری آقای دکتر الهام از طرف دولت، وزیر بهداشت و بنده تا 10 روز آینده، اجرایی و ابلاغ شود.

وی ادامه داد: مصوبه بسیار مهم دیگر این بود که سازمان نظام پرستاری به عضویت شورای عالی بیمه سلامت درآمد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: بر اساس مصوبه دیگر جلسه امروز دولت، قرار شد از این پس پرستاری هم جزو گروه‌های شغلی پروانه دار باشد، به این ترتیب تمام فارغ التحصیلان پرستاری برای این اینکه بتوانند کار کنند و شاغل شوند باید بعد از اخذ مدرک از دانشگاه از سازمان نظام پرستاری تأییدیه صلاحیت یا همان پروانه کار را اخذ کنند.

وی گفت: اخذ پروانه کار و تأیید صلاحیت شغلی همان طور که برای پزشکان و مهندسان از سوی سازمان نظام صنفی آنها انجام می شود در تمام دنیا برای پرستاران هم از سوی سازمان نظام صنفی آنها انجام می شود و الزامی نبودن اخذ پروانه کار یک نقص جدی در حرفه پرستاری کشور ما بود که باعث شده بود، آمار و ارزیابی دقیقی از وضعیت پرستاران کشور نداشته باشیم.

میرزابیگی ادامه داد: مصوبه دیگر جلسه امروز دولت، اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری بود که به علت صحبتهایی که وزیر بهداشت و وزیر کار و رفاه هم داشتند، قرار شد برای رسیدن به تفاهم بهتر نمایندگان سازمان نظام پرستاری، وزارت بهداشت و وزارت رفاه و نیز نماینده معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری در حضور معاون اول رئیس جمهور طی هفته آینده جلسه ای داشته باشیم و در این مورد به جمع بندی نهایی برسیم.

وی گفت: احتمالاً آیین نامه اجرایی این قانون که در زمان وزارت خانم دکتر وحید دستجردی، قرار بود اجرایی شود و تا مرز اجرای آزمایشی در 12 بیمارستان هم پیش رفت اما متأسفانه اجرایی نشد، جمع بندی نهایی و اجرایی شود.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: با این تأکید مجدد دولت بر اجرای این قانون مهم و با توجه به تصویب عضویت سازمان نظام پرستاری در شورای عالی بیمه، گام بلندی در احقاق حقوق قانونی پرستاران برداشته می شود و البته این مژده را هم به مردم بدهیم که با اجرای این قانون بخش مهمی از هزینه های بهداشتی و درمانی مردم کاهش پیدا می کند.

میرزابیگی گفت: حدود 20 درصد خدمات بهداشتی و درمانی هستند که عملاً توسط پرستاران انجام می شوند اما به علت اینکه مهر پزشکان و متخصصان روی این خدمات می خورد، مردم مجبورند هزینه آن خدمت را در تزار پزشکی بپردازند که بیشتر از تعرفه خدمات پرستاری است.

وی افزود: با اجرایی شدن این قانون در این 20 درصد خدمات، هزینه پرداختی مردم بین یک دهم تا یک بیستم کاهش پیدا می کند.

وی ادامه داد: مصوبه دیگر امروز دولت ایجاد دوره های کوتاه مدت تخصصی پرستاری برای فارغ التخصیلان دانشگاهی رشته پرستاری است که مجوز برگزاری آن به سازمان نظام پرستاری داده شد.

میرزابیگی گفت: این دوره‌ها شامل دوره های بسیار متنوعی مانند دوره تخصصی پرستاری دیالیز،سوختگی، ICU، اتاق عمل، آنژیوگرافی و بسیاری از خدمات تخصصی پرستاری که انجام آنها مورد نیاز مردم و مراکز بهداشتی و درمانی است.

وی افزود: این دوره‌ها به صورت دوره های کوتاه مدت مثلاً سه ماهه هستند، که توسط سازمان نظام پرستاری یا هیئت مدیره های نظام پرستاری برگزار می شوند و موجب ارتقای کیفیت خدمات پرستاری خواهد و البته سازمان نظام پرستاری مجوز برگزاری این دوره ها را به مراکز خصوصی نخواهد داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز