خبرگزاری کار ایران

تیکی‎تاکای خودروسازان و شورای رقابت تا دروازه مشتری

کد خبر : ۷۷۰۶۷

اظهارات دو شب قبل حسن روحانی- کاندیدای انتخابات - درباره کارنامه هسته‎ای اش واکنش تند کیهان را به دنبال داشته است. کیهان روحانی را به بداخلاقی و تندخویی متهم کرده است.

مشکل اصلی صنعت خودرو حمایت‎های دولتی و انحصار است. این را پژویان -رئیس شورای رقابت- با تاکید بر سابقه چهل ساله‎اش در استادی اقتصاد می‎گوید. وی معتقد است که دولتی شدن صنعت خودرو آن را از ریل خارج کرده و چندین سال زمان می‎برد تا شورای رقابت آن را دوباره به ریل برگرداند.

به گزارش ایلنا، فرارو در ادامه نوشت: انتقادات پژویان به صنعت خودروسازی در حالی بیان می شود که وی در مکاتبه‎ای فوری با بانک مرکزی خواستار بررسی نوع ارز دریافتی خودروسازان شده است. خودروسازان اخیرا ادعا کرده‌اند ارز مبادله‌ای نگرفته‌اند و نیازهای خود را به وسیله ارز آزاد تامین کرده‌اند. این در حالی است که وزیر صنعت این ادعا را رد کرده است. دریافت یا عدم‌دریافت ارز مبادله‌ای توسط خودروسازان موضوعی است که می‌تواند تاثیر زیادی بر تعیین قیمت خودرو داشته باشد.

اما علیرضا مقتدایی مدیر کل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی در واکنش به در خواست پژویان گفته است که بانک مرکزی فقط شاخص‎های مرتبط برای محاسبه نرخ تورم بخشی خودروها را به شورای رقابت اعلام می‌کند. به گفته وی همه شاخص‌های مربوطه را به شورای رقابت اعلام شده و آن‌ها باید این نرخ را محاسبه و اعلام کنند. بر اساس اعلام بانک مرکزی نرخ تورم خودروهای با ارزبری بالا بین 52 تا 60 درصد است.

گویا خودروسازان و اعضای شورای رقابت بر سر این اعداد توافق ندارند و با گذشت بیش از یک هفته از اعلام این نرخ، هنوز قیمت خودروهای باقیمانده تعیین نشده است. محمد علی مددی یکی از اعضای شورای رقابت در خصوص اختلاف بر سر واقعی بودن نرخ تورم بخشی گفته است که مافیای صنعت خودرو از اعلام قیمت جلوگیری می کنند. وی اظهار امیدواری کرد که با اعلام تورم بخشی، قیمت خودروها بین 10 تا 20 درصد کاهش یابد.

داوود میرخانی رشتی مشاور انجمن خودروسازان ایران اما معتقد است ‌کسانی که خواهان کاهش بیشتر قیمت خودروهای داخلی هستند خواسته یا ناخواسته صنعت خودرو را به تعطیلی می‌کشانند. با ادامه یافتن این وضعیت پیش‌بینی می‌کنیم که تولید خودرو در سال جاری نسبت به سال گذشته حداقل 50 درصد کاهش یابد به‌گونه‌ای که تولید صنعت خودرو از یک میلیون و 600 هزار دستگاه در سال 90 به حدود 400 هزار در سال جاری دستگاه خواهد رسید.

حالا یکبار دیگر کلاف تعیین قیمت در هم پیچیده است. «تیکی تاکای» شورای رقابت و بانک مرکزی در مقابل دروازه بسته خودروسازان بیش از پیش برای مصرف کنندگان خسته کننده شده است. رکود بازار خودرو نشان می دهد که آنها امیدی به نتیجه این بازی ندارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز