خبرگزاری کار ایران

اختتامیه ششمین جشن اردیبهشت تئاتر ایران برگزار شد؛

تقدیر از خبرنگار تئاتر «ایلنا» و تشویق پرشور ژاله علو توسط حاضران

asdasd
کد خبر : ۷۵۸۶۱

مشایخی درمیان تشویق پرشور حاضران بیتی زیبا خواند: این گربه‌ی كز كرده‌ی چسبیده به دیوار؛ ته‌مانده شیر بیشه وطن ماست، ای آنكه به آیین عجم خرده گرفتی؛ نوروز همان پاسخ دندان‌شكن ماست.

ایلنا: مراسم اختتامیه ششمین جشن اردیبهشت تئاتر ایران عصر روز گذشته (4خردادماه) با حضور حمید شاه آبادی(معاون هنری وزیر ارشاد) و قادر آشنا(مدیركل مركزهنرهای نمایشی) در تالار وحدت برگزار و طی آن از خبرنگار تئاتر ایلنا تقدیر شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، قادر آشنا در ابتدای این مراسم با اشاره به سالروز آزادسازی خرمشهر و بیان خاطره‌ای از دوران اسارت، گفت: امروز پس از پشت سر گذاشتن 6 دوره از این رویداد اردیبهشت تئاتر به بلوغ رسیده است و هنرمندان آن را به عنوان فصلی می‌دانند که در آن دیده می‌شوند.

این مدیر فرهنگی سپس با اشاره به پارامترهای انتخاب اداره كل‌های برتر اظهار داشت: در این انتخاب نكاتی مانند راه‌اندازی تئاترشهر استان كه از سال گذشته پی‌گیر بودیم؛ طی این مدت 5استان صاحب تئاترشهر شدند. ارائه گزارش عملكرد یكی دیگر از موارد مورد توجه بود كه قضاوت از بین اداره كل‌هایی انجام شد كه این گزارش عملكرد را برای مركز ارسال كردند و البته بودند اداره‌كل‌هایی كه همكاری در این زمینه نداشتند. همچنین میزان رضایتمندی و ارتباط با هنرمندان نیز یكی دیگر از موارد مورد نظر ما برای انتخاب بوده است.

وی ادامه داد: امید داریم تا پایان دولت دهم 10مركز دیگر به عنوان تئاترشهر در استان‌ها افتتاح كنیم تا جمع تئاترشهرها به 15 برسد. همچنین بحث استقرار گروه‌های نمایشی با جدیت پی‌گیری می‌شود. در این مدت 15 جشنواره منطقه‌ای برگزار كردیم و طبق آمار 60846 نفر هنرمند فعال داشتیم.

آشنا تصریح كرد: 6000 هزار اثر به روی صحنه رفت و 13هزار هنرجو و علاقه‌مند در كارگاه‌های آموزشی شركت كردند. همچنین بیشتر آثار اجرا شده توسط هنرمندان با موضوعات اجتماعی بود كه با 3 هزار اجرا رتبه نخست را در میان آثار تولید شده توسط هنرمندان داشته است.

وی در پایان با بیان اینكه تلاش کردیم تئاتر به حاشیه نرود و وارد بازی‌های سیاسی نشود، افزود: عملکرد اداره‌کل هنرهای نمایشی و اولویت داشتن نمایشنامه‌نویسی و حمایت از اجراهای عمومی و تولیدات با متون ایرانی یكی دیگر از مواردی بود كه طی این مدت مدنظر قرار گرفت. همچنین توجه به آموزش در استان‌ها به یك خواست عمومی تبدیل شده است كه پی‌گیری آن ادامه خواهد داشت.

در این بخش از مراسم از مهرزاد ماجدی‌فر رییس اداره فرهنگ و ارشاد لاهیجان، آوات حسامی رییس اداره فرهنگ و ارشاد مریوان، سیدزمان علیپور رییس اداره فرهنگ و ارشاد گچساران، اکبر صمدی‌نیا کارشناس تئاتر استان گیلان، علی‌محمد رادمنش رییس انجمن هنرهای نمایشی کرمان جنوب، رضا گشتاسب رییس انجمن هنرهای نمایشی کهکیلویه و بویراحمد، ژیلا سرهنگی رییس اداره فرهنگ و ارشاد نقده، میثم مرادی رییس اداره فرهنگ و ارشاد نهاوند و ابراهیم شریفی معاون هنری اداره فرهنگ و ارشاد البرز تقدیر شد.

سپس علی نصیریان برای اهدای جوایز به روی صحنه آمد و طی سخنانی، گفت: زمانی كه ما گروه داشتیم و به صورت متمركز كار می‌كردیم یكی از دغدغه‌های ما تئاتر شهرستان‌ها بود. موردی پیش آمده بود كه گروهی در شیراز نسبت به عدم رسیدگی مسئولان اعتراض كرده بودند و من و آقای انتظامی مامور پی‌گیری ماجرا شدیم.

وی با اشاره به استان‌هایی مانند مشهد و شیراز تئاتر خود را داشتند ادامه داد: آن روزگار در زمینه آموزش بسیار فقیر بودیم به نوعی كه سال 1330 تنها یك عدد كتاب در زمینه هنر تئاتر وجود داشت كه كتاب هنر تئاتر نوشین بود. همین‌طور تنها دو كلاس آموزش تئاتر وجود داشت، در نتیجه شهرستان‌ها بسیار محروم‌تر هم بودند. البته افرادی مانند داریوش ارجمند در مشهد كارهای خوبی انجام می‌دادند كه ابتدا با تقلید از آثار خارجی شروع شد و در ادامه خودشان توانستند به خلاقیت برسند و كارهای درخشانی انجام دادند.

این هنرمند با بیان اینكه نكته مهم در تئاتر شهرستان‌ها مدیریت فرهنگی است، اضافه كرد: نقش مدیریت فرهنگی در گسترش تئاتر بسیار زیاد است. بعضی از مدیران برخورد سلیقه‌ای می‌كنند و همچنان به اهمیت تئاتر پی‌ نبرده‌اند و سد راه تئاتر هستند. عده‌ای تنها خوشنویسی را هنر می‌دانند، اما عده‌ای از مدیران هم بسیار زحمت می‌كشند و بسترسازی می‌كنند كه من همین جا ارادت خود را به مدیرانی كه از جوانان و آینده‌سازان حمایت می‌كنند؛ اعلام می‌كنم.

نصیریان در بخش دیگری از صحبت‌های خود ضمن بیان اینكه تئاتر بهترین راه تمرین دموكراسی‌ است، گفت: زمانی كه شما تئاتر كار می‌كنید ناچار به گفتگو هستید و پیرامون مسائل بحث صورت می‌گیرد. اصولا گفته می‌شود نمایش را مولف یا كارگردان خلق می‌كند اما واقعیت این است كه در هرصورت محصول یك كار جمعی است. وقتی بازیگر روی صحنه می‌آید خود یك منصف است كه جهان فكری كارگردان را روی صحنه عینیت می‌بخشد، طراح نور و صحنه نیز به همین صورت.

این هنرمند همچنین خطاب به جوانان اظهار داشت: ملتی می‌تواند بگوید تئاتر دارد كه ادبیات دراماتیك داشته باشد. تئاتر یك ملت متون ادبی دراماتیكی است كه تولید می‌كند نه فقط اجرای آثار روی صحنه. ما امروز از اقتباس غافل هستیم در حالیكه متون عامیانه و كلاسیك بسیار غنی داریم كه مانند منابع بكر و دست نخورده هستند.

نصیریان در انتها با بیان درخواست خود از هنرمندان جوان اظهار داشت: خواهش می‌كنم تحت تاثیر این سبك‌ها و تصاویر نمایش‌هایی كه از طریق اینترنت و سی دی‌ها تماشا می‌كنید قرار نگیرید چراكه آن‌ها 2500سال تاریخ ادبیات دراماتیك را با خود یدك می‌كشند درحالی‌كه تجربه ما تنها به صدسال قبل بازمی‌گردد. سوال من اینجا این است كه پس خودمان چه؟ ما باید فرهنگ خودمان را بیافرینیم و مجذوب فرهنگ‌های دیگر نباشیم. البته مدیریت فرهنگی هم باید توجه داشته باشد نمایش‌نامه تنها برای منتشر شدن صرف نوشته نمی‌شود و نویسنده علاقه دارد و باید حاصل كار خود را روی صحنه ببیند تا ایراد خود را برطرف كند.

تقدیر از مهدی عطایی دریایی نماینده گروه مؤسس رشته تئاتر دانشگاه جامع علمی کاربری هرمزگان، بابک مهری مسئول تماشاخانه آو و فعال تئاتر خصوصی، بهزاد مرتضوی مسئول تماشاخانه پارین و فعال تئاتر خصوصی، محمدحسن نجفی مسئول آموزشگاه آزاد تئاتر سه نقطه، غلامحسین دولت‌آبادی پژوهشگر، صمد چینی‌فروشان؛ منتقد، امین عظیمی منتقد، اسماعیل همتی ناشر، ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر، مسعود نصوری مدیرعامل منطقه تجاری عسلویه، شهرام نوشیر مدیر کانون تئاتر خیابانی، سعید اسدی مدیر تالار مولوی، مهدی حاجیان مدیر دبیرخانه جشنواره‌ها، وحید لک مدیر هماهنگی تئاتر استان‌ها، غلامرضا منتظری مدیرکل فرهنگ و ارشاد گلستان، حجت‌الاسلام محمد آفتابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد کرمانشاه، خسرو بیات مدیرکل فرهنگ و ارشاد همدان، مهدی شجاعی مدیرعامل صندوق حمایت از هنرمندان و رمضانعلی حیدری‌خلیلی مشاور سابق برنامه‌ریزی و نظارت از بخش‌های دیگر مراسم پایانی اردیبهشت تئاتر ایران بود.

سعید اسدی مدیر تالار مولوی پس از دریافت تندیس و لوح تقدیر خود گفت: از تمام دانشجویانی كه باعث ارتقاء كیفیت آثار اجرا شده در تالار مولوی شدند تشكر می‌كنم و امیدوار هستم سال خوبی را به كمك آن‌ها و مركزهنرهای نمایشی در پیش داشته باشیم.

حمید شاه‌آبادی معاون هنری وزیر رشاد دیگر سخنران مراسم اختتامیه اردیبهشت تئاتر ایران بود كه ضمن اشاره به برگزاری آخرین دوره این مراسم در دولت دهم، گفت: عرصه تئاتر كشور متعلق به پیشكسوتانی است كه با حضور خود موجب قوام این حركت شدند كه امسال ششمین دوره خود را پشت سر گذاشت.

وی ادامه داد: مدیران كشور در كنار هشدارهایی كه به هنرمندان می‌دهند تا بیشتر از خود انتظار داشته باشند وظایفی را برعهده دارند كه باید در پایان دولت آن‌ها را تحقق یافته ببینیم و قطعا باید مورد توجه قرار بگیرد كه رسیدن به آرمان و هدف طراحی شده برای مدیر مهترین شاخص موفقیت تلقی می‌شود.

این مدیر فرهنگی تصریح كرد: اگر تئاتر كشور به نقطه‌ای كه در شان آن است برسد مطمئنا مجموعه معضلات ما در سینما و تلویزیون به خصوص در حوزه نگارش متن برطرف خواهد شد. یكی دیگر از مهمترین كارها شناخت ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه است كه استفاده و فعال سازی درست آن به عنوان میراثی است كه مدیران از خود به یادگار می‌گذارند.

تقدیر از فعالان رسانه‌ای، روابط عمومی‌ها و رابطان خبری یكی دیگر از بخش‌های مراسم اختتامیه اردیبهشت تئاتر ایران بود كه طی آن و با حضور هنرمندان و مسوولانی همچون اردشیر صالح پور، مسعود دلخواه، جمشید گرگین، حسین مسافرآستانه، حسین پارسایی، سعباس عظیمی مدیر صندوق حمایت از هنرمندان و ابراهیم گله‌دارزاده مدیر انجمن هنرهای نمایشی كشور صورت گرفت؛ لوح تقدیر و تندیس ششمین جشن اردیبهشت تئاتر ایران به امین خرمی، خبرنگار حوزه هنرهای نمایشی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، زهره غلامی رابط خبری اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز، محمود رمضانی مدیر روابط عمومی اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبی، مرتضی صداقت پور تهیه كننده «رادیو فرهنگ»، بهنام احمدپور تهیه كننده «رادیو جوان»، فهیمه پناه آذر از روزنامه «تهران امروز»، طاهر یوسفی «روزنامه آرمان»، داود ژین خبرنگار واحد مركزی خبر، نیما كرمی تهیه كننده و مجری تلویزیون، مهدی سربازی گزارشگر مجله هنری «باشگاه خبرنگاران جوان»، صبا رادمان از روزنامه «مردم سالاری» و بابك احمدی خبرنگار تئاتر خبرگزاری «ایلنا»، تندیس جشن اردیبهشت تاتر ایران و لوح تقدیر خود را در یافت كردند.

تقدیر از مدیران و مراكز فرهنگی – هنری؛ مراكز آموزشی، مدیران تالارهای نمایشی خصوصی، پژوهشگران، منتقدان و ناشران؛ پژوهش، نقد و نشر؛ تقدیر از مدیران فرهنگی و همچنین تقدیر از هنرمندان و متصدیان امور اجرایی تالارها از دیگر بخش‌های ششمین اختتامیه اردیبهشت تئاتر ایران بود.

اما جذابترین بخش مراسم پایانی را می‌توان اهدای لوح تقدیر به پاس یك عمر فعالیت هنری در عرصه نمایش عنوان كرد كه طی آن از پیشكسوتانی چون ژاله علو، داریوش مودبیان، علی نصیریان، داود رشیدی، جمشید مشایخی و ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر تقدیر شد.

ژاله علو در پاسخ به ابراز احساسات پرشور حاضران در سالن گفت: طی حدودا 60سالی كه در این حرفه بسیار دلپذیر خدمت می‌كنم، مردم را بسیار دوست داشته و دارم، به آن‌ها عشق می‌ورزم و می‌دانم مردم نیز من را دوست دارند مگرنه این همه پایداری اتفاق نمی‌افتاد. امیدوار هستم تا وقتی زنده هستم در خدمت شما مردم باشم.

جمشید مشایخی دیگر هنرمند پیشكسوت بود كه به درخواست حاضران در سالن پشت تریبون رفت و با خواندن دو بیت شعر به ابراز احساسات میهمانان در سالن تالار وحدت پاسخ داد و اظهار داشت: حالا كه اینجا صحبت از فرهنگ والای ایرانی و لوزم توجه به آن شد باید بگویم، این گربه كز كرده چسبیده به دیوار ته‌مانده شیر بیشه وطن ماست، ای آنكه به آیین عجم خرده گرفتی نوروز همان پاسخ دندان‌شكن ماست. این اشعار و تشویق ممتد تمشاگران پایان‌بخش مراسم اختتامیه اردیبهشت تئاتر ایران را رقم زد.

در این مراسم هنرمندانی همچون، جمشید گرگین، قطب‌الدین صادقی، داریوش ارجمند، اردشیر صالح‌پور، جمشید مشایخی، ژاله علو، علی نصیریان، داریوش مودبیان، داود رشیدی، حسین پارسایی، حسین مسافرآستانه، مسعود دلخواه، محمود عزیری، رضا فیاضی، رحمت امینی و تعدادی از اهالی تئاتر كشور حضور داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز