خبرگزاری کار ایران

فریندخت زاهدی:

تشویق جوانان برای نوشتن نمایشنامه مهم ترین هدف جشنواره ملی نمایشنامه نویسی باشد

asdasd
کد خبر : ۷۵۵۹۸

زاهدی می‌گوید: طبق تحقیقاتی که انجام داده ام در هیچ کتابی مشاهده نکردم که از هنر نمایشنامه نویسی به عنوان هنری مستقل یاد شود. در واقع آنچه که در کتاب ها به سراغش می رویم اطلاعات جسته گریخته ای است که اندیشه عمیق و جامعی در آنها وجود ندارد.

ایلنا: فریندخت زاهدی مدرس دانشگاه گفت: تبادل تجربه‌های نمایشنامه نویسی در دوران حاضر و استعدادیابی جوانان نمایشنامه نویس و تشویق جوانان برای نوشتن نمایشنامه برای صحنه‌ها باید مهم ترین هدف برگزاری اولین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی باشد.

به نقل از روابط عمومی اولین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی، دکتر زاهدی گفت:دغدغه اصلی بنیاد ادبیات نمایشی ایران باید فعالیت های زیر ساختی برای نمایشنامه نویسی باشد. باید نمایشنامه نویسی را به عنوان یک قالب ادبی رسمی و مستقل به جامعه معرفی کنیم. اتفاقی که تا به امروز برای عرصه نمایشنامه نویسی نیفتاده و مهجور مانده است

وی در ادامه افزود: در زمانی که در مورد رادی و آثارش صحبت می‌کنیم به این مهم می‌رسم که چرا ادبیات نمایشی ما در ایران طبقه بندی نشده است و آیا درکی از آثار رئالیسم در ۱۰۰ سال اخیر ایران وجود دارد یا خیر؟

عضوهیات علمی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران تصریح کرد: بنیاد ادبیات نمایشی ایران اگر به درستی عمل کند و موقتی نباشد می تواند اقدام بسیار مثبتی و حرکتی درست برای ادبیات نمایشی ایران باشد. امیدوارم این بنیاد به طور جدی پژوهش، نقد و تحلیل را دنبال کند و نمایشنامه نویسی را به عنوان یک قالب ادبی رسمی و مستقل معرفی کند.

مدرس و پژوهشگر برجسته دانشگاه افزود: طبق تحقیقاتی که انجام داده ام در هیچ کتابی مشاهده نکردم که از هنر نمایشنامه نویسی به عنوان هنری مستقل یاد شود. در واقع آنچه که در کتاب ها به سراغش می رویم اطلاعات جسته گریخته ای است که اندیشه عمیق و جامعی در آنها وجود ندارد. می توان گفت پژوهشگران و بزرگان ما در این زمینه کم کاری کردند و اسمی از نمایشنامه نویسان به میان نیاوردند و اگر هم به آنها اشاره ای شده تنها در ارتباط با جریان های ادبی بوده است.
این مدرس تئاتر اشاره کرد: بنیاد ادبیات نمایشی باید با حمایت آثار نمایشنامه نویسان خوب به این عرصه قالبی رسمی و مستقل دهد.

دکتر زاهدی خاطر نشان ساخت: برای اینکه بنیاد ادبیات نمایشی و جشنواره ملی نمایشنامه نویسی واقعا پایدار باشند باید دبیرخانه دایمی این جشنواره ثبت شود و ردیف بودجه برای این بنیاد تعریف شود تا بنیاد ادبیات نمایشی ایران ثبات داشته باشد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه آثار ادبیات نمایشی ایران در ۱۰۰ سال اخیر طبقه بندی نشده اند گفت: آثار ادبیات نمایشی ایران به درستی مورد بررسی قرار نگرفته است و باید دانشجویان و محققان را به این امر سوق داد.
فریندخت زاهدی در پایان تصریح کرد: بنیاد ادبیات نمایشی باید در جهت حمایت مالی از نمایشنامه نویسان گام بردارد تا نویسندگان بتوانند بدون دغدغه مالی آثار خود را ارایه کنند. باید محققین این حوزه را استخدام کرد تا آثار نمایشنامه نویسان صد سال اخیر را طبقه بندی کنند و سامانی به این فعالیت ها بدهند

گفتنی است اختتامیه اولین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی به همت بنیاد ادبیات نمایشی ایران و با مشاركت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور كشف استعدادهای نو در زمینه نمایشنامه‌نویسی و تأكید بر تولید آثار بومی با هویت ایرانی و اسلامی در تالار وحدت برگزار می‌شود و دبیری آن را علی ایزدی به عهده دارد.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز