خبرگزاری کار ایران

تجلیل از عاشیق اسکندری در جشنواره موسیقی نواحی

asdasd
کد خبر : ۷۵۴۵۲

در این آیین از 8 پیشکسوت عرصه موسیقی نواحی ایران تجلیل شد که عاشیق اسکندری یکی از آنها بود.

ایلنا:عاشیق حسن اسکندری، چهره پیشکسوت موسیقی عاشیقی در هشتیمن جشنواره ملی موسیقی نواحی کشور از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد تجلیل قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هشتمین جشنواره موسیقی نواحی ایران که همزمان در تهران و کرمان برگزار شد با تقدیر از پیشکسوتان عرصه موسیقی کشور به کار خود پایان داد.

عاشیق حسن اسکندری در این جشنواره به پاس دهه‌ها حضور موثر و جریان آفرین از سوی دبیرخانه این جشنواره موسیقی که در راستای بزرگداشت موسیقی نواحی گام بر می‌دارد، مورد تجلیل قرار گرفت.

حسن اسکندری در سال 1326 شمسی در روستای کلاله از توابع قره‌داغ زاده شد. پدرش آقاخان اسکندری نام داشت. وی در 10 سالگی به تبریز رفت و در کارگاه قالیبافی به کار پراخت. علاقه به موسیقی موجب شد تا قاوال زنی را بیاموزد.
عاشیق حسن با اجرای برنامه گروهی در جشنوارة موسیقی فجر مقام دوم را کسب کرد. از آن پس او و گروهش در همه جشنواره‌های فجر حضور یافته و جوایزی دریافت کرده‌اند. در 1370 مقام دوم تکنوازی، در 1375 مقام اول گروهی، در سال‌های 1369، 1378 و 1379 مقام اول آوازخوانی را به دست آورد.

از 1370 تاکنون در کشورهای مختلفی چون جمهوری آذربایجان، ژاپن؛ آلمان، انگلستان، فرانسه، هلند، چین، ازبکستان، قزاقستان، اسلواکی، اتریش، اسلوونی، مجارستان، چک وترکیه برنامه اجرا کرده است.

او داستان‌هایی از فرهنگ عامه آذری را نیز با تک نوازی و تک خوانی روایت جدید کرده است. از آثار اوست: 1- کوراوغلو (در4 شماره) 2- لیلی و مجنون 3- به یاد عاشیق قشم. 5- حیدربابا 6- آذربایجان عاشیقی و نیز اجرای مشترکی با عالیم قاسموف و عمران حیدری که آن هم به صورت کاست انتشار یافته است.

عاشیق حسن در کنار برنامه‌های فرهنگی و هنری، اقدام به تأسیس شرکت گوزل قوپوز تبریز كرده که در تهیه و ضبط و پخش نوارهای صوتی و تصویری فعالیت می‌كند. تاکنون این شرکت 16 کاست از هنرمندان را تولید کرده است. عاشیق حسن هم اکنون در تبریز اقامت داشته و در آموزشگاه خود (آموزشگاه اسکندری) به تربیت هنرجویان موسیقی و آواز مشغول است.

گروه عاشیق حسن در جشنوارة موسیقی آوینیون فرانسه در 1370 به عنوان گروه برگزیده شناخته شد. او در 1375 به عنوان بهترین تنظیم کننده برنامه‌های موسیقی رادیو و تلویزیون و در 1379 و 1380 به عنوان بهترین خواننده و تنظیم کننده برای تولیدات رادیو و تلویزیون انتخاب شد.

در آیین تجلیل از فعالان عرصه موسیقی نواحی که با اجراهای متعددی همراه بود، از 8 پیشکسوت عرصه موسیقی نواحی ایران از جمله سید خیال یادگاری،‌ رسول بخش زنگشاهی، سهراب محمدی، صمد حبیبی، احمد علی شرفی، شیخ مراد ترکمن و ابوسعد ضرغامی تجلیل شد.

پیش از نیز علیرضا نوین شهردار کلانشهر تبریز در آیینی نشان ویژه تبریز را به سینه این هنرمند الصاق کرده بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز