معاون شهردار تهران هم زمان با افتتاح شاهکار مدیریت شهری پایتخت:
بزرگراه امام علی (ع)، شهید بابایی، شهید همت و شهید محلاتی را به هم رساند
اگر مدت زمان مربوط به رفع هزاران معارض ملکی و تأسیساتی پروژه امام علی 35 کیلومتری در متراکمترین بخشهای پایتخت که در کمتر از دو سال تلاش جهادگرانه به ثمر رسید را با پروژه بزرگراه تهران – شمال که بر سر راه خود کمترین معارض را دارد و اجرای آن سالهای سال است معطل مانده مقایسه کنیم، بیشتر به اهمیت این شاهکار مدیریت شهری پایتخت پی خواهیم برد.
ایلنا: معاون شهردار تهران، تحولات شهر تهران طی 8 سال اخیر را جلوهای از پر افتخارترین مقاطع تاریخ پایتخت دانست و گفت: در نتیجه همین تحولات است که نوع نیاز شهر و شهروندان از برخی مطالبات ساده و سطحی به انتظاراتی بزرگ همچون احداث بزرگراههای سراسری و طبقاتی و تونلهای شهری و توسعه مترو و بی آر تی تغییر یافته است.
به گزارش ایلنا، سید جعفر تشکری هاشمی صبح جمعه و همزمان با مراسم بهرهبرداری از پروژه بزرگ بزرگراه امام علی (ع) افزود: اگر ساخت بزرگراهی به طول 35 کیلومتر در قلب بافت مسکونی متراکم شهر پروژه ساده ای بود، مدیران شهری طی 40 سالی که از طرح اولیه احداث این بزرگراه میگذرد آن را اجرا میکردند.
پیمودن طول تهران در عرض نیم ساعت
وی با اشاره به این که احداث بزرگراه امام علی (ع) امکان اتصال دارآباد در شمال شرقی تا شهر ری در جنوب غربی تهران را متصل نمودن و حرکت از شمالیترین نقطه تا جنوبیترین نقطه تهران را در مدت زمان تنها نیم ساعت امکانپذیر کرده، اظهار کرد: از امروز به بعد شریانهای اصلی شرق و جنوب شهر به عنوان تنها گزینههای دسترسی پایتخت محسوب نمیشوند و با بهرهبرداری از این بزرگراه، بسیاری از معابری که با بزرگراههای اصلی شهر در ارتباط نبودند، از بن بست خارج میشوند.
معاون شهردار تهران با بیان این که بزرگراه امام علی (ع) از بزرگراهها و معابر بسیاری عبور میکنند، تصریح کرد: این بزرگراه از بلوار ارتش و بزرگراههای شهید بابایی و شهید همت در شمال شهر، مسیل باختر و خیابان دماوند در شرق تهران، خیابانهای پیروزی و بزرگراه شهید محلاتی در جنوب شرق شهر و بزرگراههای بعثت، آزادگان و دولت آباد در جنوب تهران عبور میکند.
تشکری هاشمی ضمن مقایسه احداث پروژه بزرگ بزرگراه امام علی (ع) با احداث بزرگراه تهران- شمال، اضافه کرد: اگر مدت زمان مربوط به رفع هزاران معارض ملکی و تأسیساتی این پروژه 35 کیلومتری در متراکمترین بخشهای پایتخت که در کمتر از دو سال تلاش جهادگرانه به ثمر رسید را با پروژه بزرگراه تهران – شمال که بر سر راه خود کمترین معارض را دارد و اجرای آن سالهای سال است معطل مانده مقایسه کنیم، بیشتر به اهمیت این شاهکار مدیریت شهری پایتخت پی خواهیم برد.
وفای به عهد مدیریت شهری با مردم
وی با اشاره به این که مدت زمان احداث بزرگراه امام علی (ع) با وضعیتی که در حال حاضر بزرگراه تهران - شمال با آن روبهروست و مقایسه این دو بزرگراه با یکدیگر میتواند یهترین سند توانمندی و کارآمدی اجرایی مدیریت شهری پایتخت باشد، گفت: بزرگراه تهران- شمال به رغم اختصاص اعتبارات کلان ملی و استفاده از دانش فنی پیمانکاران خارجی هنوز در ابتدای راه قرار دارد، در صورتی که بزرگراه امام علی (ع) بدون تخصیص حتی یک ریال از اعتبارات ملی و با تملک هزاران پلاک، صرفاً با اراده و همت مدیریت شهری و استفاده از توانمندی متخصصان داخلی در کمترین مدت زمان ممکن به بهرهبرداری رسید.
معاون شهردار تهران با بیان این که احداث بزرگراه امام علی (ع) و طبقاتی کردن بزرگراه صدر در دو سال اخیر در کانون توجه مردم تهران قرار داشته، افزود: افتتاح یکی از این دو پروژه در سالروز ولادت امام علی (ع) در صورتی که از دو سال پیش زمان دقیق آن اعلام شده بود، گواهی بر وفای به عهد مدیریت شهری پایتخت با مردم و عمل به وعدههای آن در موعد مقرر است.
تشکری هاشمی با اشاره به این که بزرگراه امام علی (ع) که علاوه بر برخورداری از 57 دستگاه پل سوارهرو در قالب 25 تقاطع غیر همسطح، به مسیر اتوبوسهای تندرو نیز مجهز است و سهم حمل و نقل عمومی در آن در نظر گرفته شده، تاکید کرد: عدم دسترسیهای هم سطح، پیشبینی ایستگاههای اتوبوس در بخش کندرو و برخورداری از بخش کندرو، از جمله مواردی است که کیفیت عملکردی بزرگراه درجه یک امام علی (ع) را به عنوان یک بزرگراه درون شهری افزایش داده است.
رکوردی ماندگار در تاریخ پروژه های شهری
وی در مورد امکان ایجاد ترافیک سنگین در بزرگراه امام علی (ع) به دلیل جذب بالای سفرهای درون شهری، اظهار کرد: اگر چه این بزرگراه به دلیل مزایای فراوانی که در رفت و آمدها ایجاد میکند، حتماً جاذب سفرهای فراوانی خواهد بود اما در عین حال توزیع کننده بار ترافیک به شمار میآید، چرا که ایجاد دسترسی از خیابانهای اصلی شهر و همچنین بزرگراههایی همچون بعثت، آزادگان و شهید محلاتی به این بزرگراه و بالعکس، موجب جذب بار ترافیک و البته تخلیه همزمان آن خواهد شد.
معاون شهردار تهران با تشریح اثرات بهره برداری از ادامه بزرگراه امام علی (ع) بر حجم ترافیک سایر معابر بزرگراهی پر تقاضا، تصریح کرد: این معبر شمالی – جنوبی برای محلات شمالی، مرکزی و جنوبی شهر و معابر پر ترافیک این محلات مانند کمربندی عمل نموده و جلوگیری از ورود ترافیک به خیابانهای پر ازدحام مناطق شلوغ، آرامش را به این مناطق باز می گرداند.
تشکری هاشمی در پایان با تاکید بر این که در مقیاس سرعت معمول طرحهای شهری، احداث بزرگراهی با مشخصات بزرگراه امام علی (ع) دست کم به 40 تا 48 ماه زمان نیاز دارد، خاطرنشان کرد: بهرهبرداری از این پروژه در مدت زمان تنها 20 ماه در حالی که در شرایط تحریم قرار داشتیم، رکوردی کم نظیر و ماندگار در تاریخ پروژههای عمران شهری محسوب میشود.