خبرگزاری کار ایران

در آذربایجان‌شرقی آغاز شد؛

طرح فراگیر واکسیناسیون تب برفکی

asdasd
کد خبر : ۷۵۲۵۸

بیماری تب برفکی یکی از مهم‌ترین بیماری‌های دامی از لحاظ ضرر و زیان اقتصادی بالا، برای دامداران و صنعت دامپروری است.

ایلنا: مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی از آغاز فاز 28طرح فراگیر و رایگان واکسیناسیون تب برفکی گاو و گوساله در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بهراد زندیه با بیان اینکه بیماری تب برفکی یکی از مهم‌ترین بیماری‌های دامی از لحاظ ضرر و زیان اقتصادی بالا برای دامداران و صنعت دامپروری است، گفت: فاز 28طرح فراگیر و رایگان واکسیناسیون تب برفکی گاو و گوساله از اول خرداد به مدت 30 روز کاری آغاز شد.

وی تصریح کرد: طرح توسعه عملیات پیشگیری و کنترل بیماری تب برفکی از بهمن ماه سال1381 شروع شده و تاکنون 27 مرحله از این طرح با موفقیت اجرایی شده است.

زندیه اصلی‌ترین عوامل ابتلای دام‌ها به این بیماری را جابه‌جایی غیرمجاز دام‌ها، دریافت نکردن واکسن و یا عدم واکسیناسیون یادآور آن در هنگام اجرای طرح‌های هماهنگ و در برخی موارد همکاری نکردن دامداران با همکاران دامپزشکی و نیز عدم رعایت اصول بهداشتی عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه این بیماری از راه‌های مختلف مثل مرگ و میر گوساله‌ها، کاهش تولید شیر و سقط جنین موجب وارد آمدن خسارات اقتصادی جبران ناپذیر به دامداران می‌شود، لذا سازمان دامپزشکی با برنامه‌ریزی‌های لازم طرح واکسیناسیون دام‌ها علیه این بیماری را در دستور کار قرار داده است و برنامه‌ریزی به نحوی انجام خواهد شد تا در ابتدای طرح واحدهای واقع در نواحی پرخطر قبلی و فعلی زیرپوشش قرار گیرند.

زندیه با اشاره به اینکه در این مرحله از اجرای طرح واکسیناسیون تب برفکی دام‌ها در واحدهای سنتی، روستایی و مناطق عشایری با مشارکت بخش خصوصی واکسینه خواهند شد، گفت: در این طرح 350 هزار رأس گاو و گوساله بالای 2.5 ماه سن در سطح استان آذربایجان‌شرقی واکسینه خواهند شد.

وی از دامداران خواست تا در این زمینه همکاری کامل با همکاران بخش دولتی و خصوصی مجری طرح داشته باشند تا حداکثر جمعیت دامی ممکن استان زیرپوشش قرار گیرد.

زندیه افزود: برنامه این طرح فراگیر به اطلاع تمام اتحادیه‌ها و تعاونی‌های دامداران، روستایی و عشایری، شورای اسلامی روستاها و مقامات محلی رسانده شده است.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی نظارت فیزیکی مستمر و دقیق بر فعالیت اکیپ‌های مایه‌کوبی دولتی و غیردولتی، حفظ سیستم زنجیره سرد و رعایت نکات بهداشتی در انجام واکسیناسیون را از جمله اقدامات اداره کل دامپزشکی استان برای نتیجه بخشی هرچه بیشتر طرح ذکر کرد و گفت: در طول مدت اجرای این طرح هرگونه جابه‌جایی گاو و گوساله باید پس از اطمینان از انجام واکسیناسیون تب برفکی صورت پذیرد و در این راستا تمهیدات لازم برای اقدامات قرنطینه‌ای در سطح استان صورت گرفته است.

زندیه خاطر‌نشان کرد: برای نظارت و کنترل دقیق و روزانه عملیات واکسیناسیون، اطلاعات و مشخصات واحدهای زیرپوشش به صورت پیوسته از طریق سامانه GIS-VET از شبکه دامپزشکی شهرستان‌ها به اداره کل دامپزشکی استان ارسال می‌شود

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز