خبرگزاری کار ایران

فرمانده یگان محیط زیست در گفت و گو با ایلنا:

نهادینه کردن قوانین محیط زیست فقط با افزایش جریمه‌ها میسر نیست

asdasd
کد خبر : ۷۴۸۶۴

نهادینه کردن قوانین مناطق حفاظت شده مثل قوانین راهنمایی و رانندگی آسان نیست/ آشتی با محیط زیست را باید از خانواده شروع کرد/ افزایش بیش از حد جریمه ها بی تاثیر است / باید از بومیان،‌ دستگاه‌ها و انجمن‌ها بیشتر استفاده کرد.

ایلنا: فرمانده یگان محیط زیست گفت: نهادینه کردن قوانین محیط زیست همچون قوانین رانندگی آسان نیست  و نمی‌توان با افزایش جرایم به تنهایی به نتیجه رسید لذا برای نهادینه کردن این امر باید از خانواده‌ها شروع کرد که در این راه میتوان از سایر دستگاه‌ها و انجمن‌های محیط‌زیستی یاری گرفت.

سرهنگ حمیدرضا خیلدار در گفت و گو با خبرنگار ایلنا درباره شعار‌های زیست محیطی برخی از نامزدهای انتخاباتی، گفت: در سالیان متوالی در هر دولت پس از پیروزی یک نامزد در انتخابات،‌ برنامه‌ها و راه‌حل‌های مشکلات دیگر همچون مسائل اقتصادی در اولویت برنامه‌های رییس جمهور قرار می‌گیرد و بحث محیط زیست در آخر قرار می‌گیرد.

فرمانده یگان محیط زیست ضمن اشاره به برنامه‌های متنوع سازمان محیط زیست در آشتی مردم با محیط زیست، خاطر نشان کرد: معاونت آموزش سازمان در بحث نهادینه کردن محیط زیست اقدامات خوبی داشته است ولی نهادینه کردن محیط زیست با سایر مسائل همچون قانون مداری رانندگان متفاوت است.

نهادینه کردن قوانین مناطق حافظت شده مثل قوانین راهنمایی و رانندگی آسان نیست

وی درباره تفاوت بین نهادینه کردن قوانین راهنمایی و رانندگی و آشتی مردم با محیط زیست، عنوان کرد: قوانین راهنمایی و رانندگی، جمعیت بالای تمامی رانندگان کشور را در بر می‌گیرد و این در حالی است که تمامی این رانندگان متخلف نیستند و کمتر از 10 درصد این جمعیت قوانین راهنمایی و رانندگی را زیر پا می‌گذارند لذا می‌توان با در نظر گرفتن جرایم مختلف و گسترش تبلیغات در رسانه‌های ملی و گوناگون جرایم رانندگی را کاهش داد ولی این مساله در مبارزه با متخلفان محیط زیست صدق نمی‌کند.

خیل‌دار ادامه داد: شکارچیانی که برای صید به مناطق حفاظت شده می‌آیند بدون شک متخلف هستند و تفکیکی مانند جداسازی رانندگان قانون مدار و قانون گریز وجود ندارد لذا در این زمینه نهادینه کردن قوانین آسان نیست.

وی خاطرنشان کرد: دیگر مساله‌ای که باعث می‌شود آشتی با محیط زیست با وقفه رو به رو شود این است که در قوانین مختلف همچون رانندگی مردم خطر خسارات جانی و مالی را احساس می‌کنند ولی در محیط زیست این خسارات را کسی احساس نمی‌کند، به طوری که شکار و کشتار حیوانات در بین مردم به عنوان قربانی کردن حیوانات یک امر عادی تلقی می‌شود.

آشتی با محیط زیست را باید از خانواده شروع کرد

فرمانده یگان محیط زیست به اهمیت خانواده‌ها و مراکز آموزشی در نهادینه کردن ارزش‌ها اشاره کرد و به ایلنا گفت: باید در زمینه نهادینه کردن محیط زیست در بین مردم، از خانواده‌ها و مدارس شروع کنیم که در گام اول می‌توان از کتب درسی و رسانه‌های ملی استفاده کرد که البته در حال حاضر اقدامات خوبی صورت گرفته ولی این اقدامات می‌بایست خیلی زودتر و وسیع‌تر شکل می‌گرفت.

افزایش بیش از حد جرایم بی تاثیر است

خیلدار درباره افزایش جرایم شکار غیرمجاز و تاثیرگزاری آن در رعایت حریم زیست‌گاه‌ها، افزود: بالا بردن جریمه تا حد معقول می‌تواند موثر باشد ولی باید به این نکته توجه داشت که افزایش بیش از حد جرایم نه تنها تاثیر مثبتی ندارد بلکه باعث می‌شود تا شکارچیان غیرمجاز در کار خوب جدی تر شوند و جریح‌تر بشوند.

فرمانده یگان محیط زیست همچنین به محدودیت امکانات در حفاظت از محیط‌زیست و زیستگاه‌ها اشاره کرد و ادامه داد: در مناطقی که وسعت زیاد است با توجه به محدودیت امکانات و نیروها نمی‌توان مدعی بود که کنترل دقیق و کافی صورت می‌گیرد لذا پیشنهاد دادیم تا طرح‌هایی جهت افزایش امکانات و بازدارندگی شکارچیان صورت بگیرد.

باید از بومیان،‌ دستگاه‌ها و انجمن‌ها بیشتر استفاده کرد

وی استفاده از کارکنان بومی در زیست‌گاه‌های تحت حفاظت را یک راهکار مناسب دانست و ادامه داد: استفاده از بومیان در مناطقی همچون فریدون‌کنار اجرا شده است که نتایج خوبی داشته است و در حال تلاش هستیم تا این طرح را در سایر مناطق اجرایی کنیم.

خیلدار ادامه داد: امتیازی که بومیان در مقایسه با دیگر کارکنان دارند در این است که با منطقه و ساکنان منطقه آشنایی به مراتب بهتری دارند  و در بین ساکنان محبوبیت بیشتری دارند و ساکنان منطقه به دنبال همین محبوبیت از آننان بهتر تیعیت و حمایت می‌کنند.

فرمانده یگان محیط زیست همچنین فعالیت انجمن‌های محیط زیست را یک امتیاز دیگر تلقی کرد و افزود: همواره فعالیت انجمن‌ها را مطالبه کرده‌ایم چرا که در سالیان متوالی ثابت شده است که انجمن ها در جذب مردم به محیط زیست موفق عمل کرده‌اند.

خیل‌دار با بیان اینکه سازمان محیط زیست باید از سایر دستگاه‌ها همکاری بیشتری را مطالبه کند،‌خاطر نشان کرد: سازمان باید از سایر دستگاه‌ها و نهادها اعم از شورای شهر‌ها، شهرداری‌ها و سازمان میراث فرهنگی بخواهد که در بحث محیط‌زیست ورود پیدا کند چرا که سازمان محیط زیست به تنهایی در امر جذب مردم و نهادینه کردن ارزش احترام به محیط‌زیست موفق نخواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز