خبرگزاری کار ایران

انتقاد نماینده اردکان از درآمدهای استان در بودجه۹۲:

بازگشت تنها 26 درصد از مالیات پرداختی مردم استان، بی عدالتی است

asdasd
کد خبر : ۷۴۶۱۹

پیشنهادی را در کمیسیون تلفیق ارائه دادیم که حداقل 40 تا 50 درصد از مالیاتی که مردم استان یزد می‌پردازند، تحت عنوان درآمد به حساب خزانه واریز شود و برای طرح‌های عمرانی استان اختصاص یابد که متاسفانه چون هفت استان این مشکل را داشتند و در اقلیت بودیم، علیرغم دو مرتبه طرح آن در کمیسیون تلفیق، به تصویب نهایی نرسید.

ایلنا-یزد: نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی با اعلام رتبه بیست و هشتم استان یزد در تخصیص بودجه عمومی کل کشور و بازگشت تنها 26 درصد از درآمد مالیاتی استان، اظهار كرد: این بی‌عدالتی است و نباید پاداش سخت کوشی و خوش حسابی یزدی‌ها در پرداخت مالیات را این گونه داد.

به گزارش ایلنا از اردکان، محمدرضا تابش با اشاره به جایگاه نامطلوب استان یزد در تخصیص اعتبارات، گفت: سهم استان یزد از بودجه 48 هزار میلیارد تومانی تملک دارائی سرمایه‌ای (عمرانی) کل کشور، 152 میلیارد تومان است که در بین 31 استان کشور رتبه 29 را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: همچنین با 106 میلیارد تومان بودجه جاری که عمدتاً حقوق و دستمزد را شامل می‌شود، رتبه بیستم را داراست و در مجموع رتبه استان یزد در تخصیص بودجه عمومی کل کشور بیست و هشتم است که بسیار جای تامل است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان این که استان یزد از محل اخذ مالیات با کسب درآمد 572 میلیارد تومانی در جایگاه دوازدهم کشور قرار دارد، گفت: متاسفانه 152 میلیارد تومان از این درآمد یعنی تنها معادل 26 درصد از این پول به استان باز می‌گردد که این بی‌عدالتی است و نباید پاداش سخت کوشی و خوش حسابی یزدی‌ها در پرداخت مالیات را این گونه داد.

تابش ادامه داد: پیشنهادی را در کمیسیون تلفیق ارائه دادیم که حداقل 40 تا 50 درصد از مالیاتی که مردم استان یزد می‌پردازند، تحت عنوان درآمد به حساب خزانه واریز شود و برای طرح‌های عمرانی استان اختصاص یابد که متاسفانه چون هفت استان این مشکل را داشتند و در اقلیت بودیم و از طرفی دولت با این توجیه که نظامات بودجه‌ای استانی به هم می‌خورد، مخالف بود و علیرغم دو مرتبه طرح آن در کمیسیون تلفیق، به تصویب نهایی نرسید.

انتقاد از واریز حقوق دولتی معدن چادرملو به حساب خزانه

عضو مجمع نمایندگان استان یزد در خانه ملت با تاکید بر رسیدگی به این تبعیض بودجه‌ای از طریق تعامل مسئولان استانی با دولت، پیشنهادی نیز مطرح کرد تا از محل مازاد درآمدهای استانی پیش بینی شده در بودجه که 800 میلیارد تومان به صورت متمرکز می‌باشد، این تبعیض ناروا به نحوی جبران شود.

وی با اشاره به این که دولت مقرر کرده بود؛ مبلغ 600 میلیارد تومان به عنوان حق بهره‌وری و حقوق مالکانه از معادن گل گهر سیرجان و چادرملوی اردکان دریافت شود و کل این مبلغ به حساب ایمیدرو و خزانه به نسبت 40 و 60 درصد واریز شود، عنوان كرد: چرا تنها این دو معدن مشمول پرداخت این حقوق باشند و به علاوه چرا باید 60 درصد از این اعتبارات به حساب خزانه واریز شود؟ مگر مردم مناطقی که معدن در محدوده و حوزه آنها قرار دارد فقط باید آثار منفی معدن،خرابی جاده، مبتلا شدن به امراض پوستی و تنفسی و از بین رفتن مزارع و محیط زیست را شاهد باشند؟

منتخب مردم اردکان در خانه ملت، اضافه كرد: ما در گستره کشور معادن زیادی داریم که می‌تواند مشمول این قانون شود و درآمدهای حاصله را نیز افزایش دهد. لذا پیشنهاد دادیم این اعتبارات از 600 میلیارد تومان به 800 میلیارد تومان افزایش یابد و 40 درصد به حساب خزانه،40 درصد به حساب ایمیدرو و 20 درصد به حساب خزانه استان‌ها واریز شود تا با نظر استانداری و با اولویت مناطقی که معادن در آنجا قرار گرفته صرف و در کل استان نیز در جهت اجرای طرح‌های عمرانی و هزینه‌ای به نسبت 60 و 40 درصد تخصیص یابد.

انتشار اوراق مشارکت برای اجرای خط دوم انتقال آب به استان یزد

نماینده مردم اردکان به چند نمونه از پیگیری‌هایی که باعث افزایش اعتبار دستگاه‌های دولتی استان در کمیسیون تلفیق شد، اشاره كرد و گفت: برای اجرای خط دوم انتقال آب به استان یزد از محل فروش اوراق مشارکت مبلغ 91 میلیارد تومان اختصاص یافت.

وی افزود: 7.5 میلیارد تومان به اعتبارات بخش بهداشت و درمان استان افزوده شد، برای برنامه‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی یزد 230 میلیون تومان و اعتبارات دانشگاه یزد نیز 4.7 میلیارد تومان اضافه شد. همچنین برای مجتمع اموزش عالی اردکان و میبد به ترتیب 250 و 220 میلیون و برای توسعه بیمارستان‌های بافق و ابرکوه به ترتیب 500 میلیون و یک میلیارد تومان اضافه شد.

مجلس با 3200 تومان شدن قیمت هر لیتر بنزین مخالفت کرد

نایب رییس کمیسیون ویژه هدفمندسازی همچنین در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که مجلس با اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها به نحوی که مورد نظر دولت بود، مخالفت کرد، گفت: دولت افزایش بودجه هدفمندسازی یارانه ها از 50 هزار میلیارد تومان به 120 هزار میلیارد تومان را ارائه داده بود که برای تحقق این میزان درآمد، بایستی قیمت بنزین به لیتری 3200 تا 3500 تومان، گازوئیل 950 تومان و هر کیلو وات برق 250 تومان برسد که با توجه به شرایط کنونی و فشار زیادی که بر مردم وارد می‌شود امکانپذیر نبود.

تابش افزود: مبلغ یارانه‌ها همانند گذشته حفظ شد و رشد قیمت فرآورده‌های نفتی کند خواهد بود. سهم مردم، دولت و تولید نیز دیده شده است که اگر مطابق آن عمل شود، شاهد تورم و رشد نقدینگی لجام گسیخته نخواهیم بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز