خبرگزاری کار ایران

آغاز جیره بندی آب برای برنج كاران

asdasd
کد خبر : ۷۴۵۲۲

از هفته جاری جیره‌بندی آب در استان‌های شمالی برای محصول برنج آغاز شده است که به کشاورزان اطمینان می‌دهیم آبیاری هر شش روز یک بار مشکلی به‌وجود نخواهد آورد.

از آنجا که کم‌آبی، تغییر اقلیم و خشکسالی‌های پی‌درپی برای سال‌های آینده پیش‌بینی شده است، مؤسسه مطالعات اقتصادی مؤسسه تحقیقات برنج کشور استفاده از ارقام مقاوم در مقابل تنش‌ها و همچنین روش‌های کشت برنج در شرایط سخت را در دستور کار قرارداده است.

به گزارش ایلنا غلامرضا خانکشی‌پور مسئول مطالعات اقتصادی مؤسسه تحقیقات برنج کشور گفت: این مؤسسه تحقیقات گسترده‌ای را در زمینه محصول برنج برای افق آینده انجام داده است.

 
وی گفت: از آنجا که کم‌آبی، تغییر اقلیم و خشکسالی‌های پی‌درپی برای سال‌های آینده پیش‌بینی شده است، این مؤسسه استفاده از ارقام مقاوم در مقابل تنش‌ها و همچنین روش‌های کشت این محصول در شرایط سخت را در دستور کار دارند.
 
مسئول مطالعات اقتصادی مؤسسه تحقیقات برنج کشور خاطرنشان کرد: از هفته جاری جیره‌بندی آب برای شالیکاران در استان‌های شمالی اجرایی شده است که در این باره این مؤسسه به شالیکاران اطمینان می‌دهد که مشکلی برای محصول برنج پیش نیاید.
 
خانکشی‌پور ادامه داد: تحقیقات دل‌نگرانی‌های شالیکاران را مرتفع کرده است، به‌گونه‌ای که کشاورزان می‌توانند با اطمینان به کشت ادامه دهند.
 
وی تصریح کرد: آبیاری هر شش روز یک بار به مزارع برنج هیچ مشکل و خسارتی برای این محصول به بار نخواهد آورد.
 
معرفی مواد بیولوژیک برای نابودی آفات برنج
 
مسئول مطالعات اقتصادی مؤسسه تحقیقات برنج کشور یادآور شد: امسال ازجمله سال‌هایی است که جیره‌بندی آب در حال اجرا است و در این راستا این مؤسسه توصیه‌های خود را به شالیکاران اطلاع‌رسانی می‌کند.
 
خانکشی‌پور تأکید کرد: معرفی ارقام پرمحصول و ارقام مناسب برای شرایط آب و هوایی در نقاط مختلف کشور در دستور کار است و به‌زودی ارقام جدیدی معرفی می‌شود.
 
وی اظهار داشت: کاهش مصرف سموم شیمیایی از مخاطراتی است که برای بخش کشاورزی دنبال می‌شود و در بخش برنج نیز استفاده از زنبور تریکوگراما، نوعی قارچ و استفاده از فرمون جذب‌کننده کرم ساقه‌خوار طی سال‌های اخیر معرفی شده است و دستاوردهای دیگری نیز در دستور کار است.
 
خانکشی‌پور از تصویب برنامه راهبردی محصول برنج خبر داد و گفت: 70 میلیارد تومان برای سال اول طرح مصوب شد که اختصاص پیدا کند.
 
وی تصریح کرد: خودکفایی محصول برنج دارای الزاماتی است که باید به‌زودی اجرایی شود.

این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: برنامه راهبردی خودکفایی محصول برنج می‌تواند در بی‌نیازی کشور به واردات مؤثر واقع شود که ابتدا باید مجری طرح برنج تعیین شده و سپس برنامه‌هایی که با دقت بسیار و توسط محققان و اساتید دانشگاهی و مسئولان اجرایی تدوین شده است، به‌تدریج در کشور اجرایی شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز