خبرگزاری کار ایران

مصباحی مقدم در مناظره با مرادی مطرح کرد؛

دولت 3/5 میلیارد دلار بدون مجوز از صندوق توسعه ملی برداشت کرد

asdasd
کد خبر : ۷۴۴۶۲

دولت بدون مجوز مجلس 3.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی و درآمد نفت برداشت کرده است و 9 هزار میلیارد تومان هم بدون اجازه مجلس از منابع بانک مرکزی قرض کرده است.

رئیس کمیسیون تلفیق گفت: دولت بدون مجوز مجلس ۳.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی و ۹ هزار میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی برداشت کرده است.
به گزارش ایلنا، غلامرضا مصباحی‌مقدم در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با اعلام اینکه بندهای غیر بودجه‌ای لایحه بودجه 92 در مجلس حذف شد، گفت: بودجه یک قانون یک ساله است و در تصویب بودجه در مجلس اصل را بر این گذاشتیم که هر بندی جنبه بودجه‌ای ندارد با دو سوم رای نمایندگان حذف شود.
رئیس کمیسیون تلفیق از عدم توجه دولت به تولید ملی و حماسه اقتصادی در بودجه 92 انتقاد کرد و اظهارداشت: بندهای جدیدی را که کمیسیون اصل 44 و تولید ملی در راستای سال حماسه اقتصادی پیشنهاد داده بود به لایحه اضافه کردیم.

برداشت بدون مجوز دولت

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس با بیان اینکه اگر 30 هزار میلیارد تومان کشک است چرا در بودجه آورده‌اید، در واکنش به طرح این مساله از سوی مرادی که گفته بود، دولت بدون مجوز مجلس نمی تواند بدهی ایجاد کند، خاطرنشان کرد: دولت بدون مجوز مجلس 3.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی و درآمد نفت برداشت کرده است و 9 هزار میلیارد تومان هم بدون اجازه مجلس از منابع بانک مرکزی قرض کرده است.
مصباحی مقدم در واکنش به این ادعا که گفته شد، ساختار بودجه تغییر کرده است، گفت: 11 مورد به مصوبه کمیسیون تلفیق در بودجه 92 اشکال گرفته شده که باید ببینیم چقدر از این ایرادات جدی است.
وی با بیان اینکه کمیسیون تلفیق درآمد 30 هزار میلیارد تومانی دولت از واگذاری‌ها را شفاف کرده است، گفت: دولت به شکل مخفیانه این ارقام را در جداول پنهان کرده بود که ما این عدد را شفاف کردیم. در واقع 30 هزار میلیارد تومان پیشنهاد خود دولت بود.
رئیس کمیسیون تلفیق با اعلام اینکه درآمد عمومی دولت در لایحه بودجه 91 هزار و 900 میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود، گفت: ما این رقم را در مجلس به 90 هزار و 600 میلیارد تومان کاهش دادیم، پس این ادعا که ما بودجه عمومی را افزایش دادیم محلی از اعراب ندارد. جمع درآمدها در لایحه بودجه دولت 210 هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده بود که مجلس آن را تنها 2 درصد افزایش داد.
مصباحی مقدم با اعلام اینکه بودجه جاری نیز در لایحه دولت 121 هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده بود که مجلس آن را 7 هزار میلیارد تومان افزایش داد و به 128 هزار میلیارد تومان رساند، گفت: دلیل این افزایش هم اولاً پرداخت بدهی به ایثارگران بوده که سالهای سال معوق شده و دوم اینکه دولت بودجه فرهنگی را 2100 میلیارد تومان و بودجه دفاعی را کاهش داده است.
وی در این مناظره همچنین خبر داد که از بودجه عمرانی 39 هزار میلیارد تومانی سال گذشته تنها 16 هزار میلیارد تومان محقق شده است.
مصباحی‌مقدم در پاسخ به انتقاد مرادی مبنی بر اینکه 95 درصد 42 هزار میلیارد تومان درآمد واگذاری در بودجه 92 قابل تحقق نیست، گفت: دولت به دلیل سوء استفاده ای که دولت در سال گذشته از عبارت تهاتر در بودجه کرده بود، در بودجه امسال این کلمه را حذف کرد.
وی تصریح کرد: قرار بود که دولت تهاتر را تنها برای پروژه های نیمه کاره و طلب پیمانکاران عملیاتی کند ولی دولت در سال گذشته طرح های نیمه کاره را رها کرد که موجب افزایش 1.5 میلیون نفری تعداد بیکاران شد، در عوض پروژه های جدیدی تعریف کرد و تهاتر را در قبال این پروژه ها بکار بست.
رئیس کمیسیون تلفیق همچنین گفت: معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری کارشناس بودجه نیست و سابقه بررسی بودجه ندارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز