خبرگزاری کار ایران

قالیباف در جمع نخبگان و فرهیختگان كرمانشاهی:

مهم ترین چالش کشور مدیریت است

کد خبر : ۷۳۰۸۰

برای حل تحریم ها باید به سمت سیاست خارجی برویم. اگر به صورت روشن این معادله را حل کنیم، شاهد خواهیم بود که معادله بسیار غلط و غیر منطقی است.

محمدباقر قالیباف که به منظور شرکت در همایش «کارآمدی دین در اداره جامعه» به استان کرمانشاه سفر کرده بود، شب گذشته در اجتماع نخبگان  و فرهیختگان استان کرمانشاه حاضر شد و در فضایی صمیمانه با آنها گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایلنا، قالیباف ابتدا به استماع نظران برخی از حاضران پرداخت و در ادامه گفت: خداوند بزرگ را شاکرم که در جمع فرهیختگان، اندیشمندان و برادران و خواهران گرامی در استان شهید پرور کرمانشاه حضور دارم. در این جلسه نکات بسیار مهمی را که حتما برای بنده آموزنده بود شنیدم. من همیشه تاکید می کنم که ما مخصوصا در این ایام نیازمند شنیدن هستیم. اما امروز با توجه به نزدیکی انتخابات، شرایط طوری رقم خورده که ما بیشتر گوینده باشیم. همیشه در محیط کاری خود می گویم یکی از ضعف های جدی امروز ما این است که مدیران زیاد حرف می زنند، این در حالی است که مدیران باید زیاد گوش کنند، بیشتر عمل کنند و در حد ضرورت حرف بزنند؛ ما در حوزه نصیحت نیستیم که حرف بزنیم. حرف ما در حوزه مسئولیت ها و کارهایی است که باید انجام دهیم. یک فرد باید کار کند و بعد حرف بزند تا پس از این حرف، خلف وعده نکرده باشد. خلف وعده نشان از بی ایمانی و بی دینی انسان هاست.

 من یک روستا زاده هستم

 قالیباف در ادامه یادآور شد: من شاید جزو معدود مدیرانی باشم که از پائین ترین رده ممکن رشد کرده ام و به برکت انقلاب، نظام، تلاش های ملت و خون شهدا و بدون هیچ رانتی در سطوح مدیریتی بالا توفیق خدمت پیدا کردم.  نه در خانواده ای بزرگ شدم که بگویم پول حسابی داشتند و نه قدرتی. من یک روستا زاده بودم که در دوران مدرسه، هم باید درس می خواندم و هم کار می کردم. برخی می گویند قالیباف این حرف ها را نگو! اما  این موارد را برای جوانان می گویم که بدانند هیچ جای نا امیدی نیست. کلاس سوم دبستان بودم که در زنگ تفریح، شیرینی کاک کرمانشاهی در مدرسه می فروختم. وقتی جعبه شیرینی را باز می‌کردم، دوست داشتم چند شیرینی بیشتر داخل جعبه بود تا  تا ١٠ شاهی به درآمدم اضافه شود. 

 مهم‌ترین چالش کشور مدیریت است

 وی خطاب به نخبگان و فرهنگیان عنوان كرد: امروز باید شرایط برای اشتغال شما جوانان فراهم شود.  می خواهم به جوانان بگویم خیلی فرصت و جای کار دارید؛ البته سختی هست اما امید به خدا، غیرت و نیروی جوانی نیز وجود دارد. هیچ جوانی نباید  احساس نا امیدی کند چرا که احساس نا امیدی یک گناه نا بخشودنی است. هر کاری که برای رزق حلال انجام می شود، یک افتخار است. از این رو از دوران طفولیت و در مدرسه کار و تلاش را شروع کردم و تا به امروز نیز این کار و تلاش را ادامه داده ام. با کوله باری از تجربه عرض می کنم امروز کشور ما هیچ چالشی جز مدیریت ندارد. ما هرگز در داشتن منابع دچار اشکال نیستیم. بر اساس بررسی ها، هم اکنون ٦ تا ٨ برابر جمعیت در کشور ما امکانات وجود دارد. امروز افتخار کشور این است که مرزهای علم و دانش را در می نوردیم و مخصوصا در حوزه های فنی جزو کشورهای پیشرفته هستیم. اما برخی آمارها در حوزه اقتصاد، بیکاری، تورم و رتبه های بین المللی در منطقه و دنیا زیبنده این کشور نیست. 

 قالیباف در ادامه به وضعیت فعلی كشور از نظر علمی اشاره كرد تصریح کرد: بدانید در حوزه های علم و دانش جزو ٥ و ٦ کشور اول دنیا هستیم.  جوانان ما حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند، اما چالش آنجاست که در حوزه علم و دانش در دهه دوم قرن بیست و یکم هستیم،اما در حوزه اجرا و استفاده از این علم و دانش در دهه 60 قرن بیستم باقی مانده ایم. اگر این فناوری وجود نداشت می گفتیم چیزی برای استفاده وجود ندارد، اما وقتی این فناوری وجود دارد و نمی توانیم از آن استفاده کنیم.

افزایش درآمد نفتی در زندگی مردم اثر ندارد

 قالیباف در خصوص وضعیت اقتصادی كشور افزود: ما امروز چگونه به یک جوان پاسخ دهیم که در طول یک دوره کمتر از ١٠ سال، نفت از بشکه ای ١٠ و ١١ دلار به نفت ١١٠ دلار در هر بشکه رسید اما وضع اقتصادی ما بدتر شده است؟ این موضوع را با چه معادله ای جز ضعف مدیریتی و بی تدبیری می توان تحلیل کرد؟ درآمد ما به جای ٢٢ میلیارد دلار به حدود ١٠٠ میلیارد دلار رسیده،اما این امر نشان می دهد که اگر در آمد کشور  به ٥٠٠ میلیارد دلار هم برسد باز هم هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و مشکلات باقی است؛ پس مشکلات ما مشکلات مدیریتی است. البته منظور من این نیست که علم مدیریت بلد نیستیم، بلکه مدیریت ها سیاست زده شده است.

وعده‌های غیر منطقی ممنوع

وی با اشاره به نام گذاری سال جاری به عنوان سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی، عنوان کرد: برای حماسه سیاسی پیش رو، نخبگان باید تلاش کنند که مردم ما با احساسات و بر اساس شعار هایی که خلاف واقع است تصمیم نگیرند. بنده به عنوان یک نامزد انتخاباتی به سهم خودم عرض می کنم نامزدی که حرفی را بزند که جزو وظایف و در توان او نیست، یک انحراف بزرگ را اغاز کرده است و نخبگان باید به طور دقیق به این موضوع بپردازند. بعضا می شنوید که برخی می گویند ما در سیاست خارجی فلان کار را می کنیم. آیا سیاست خارجی فقط در اختیار رئیس دولت است و رئیس قوه مجریه می تواند برای سیاست خارجی تعیین تکلیف کند؟ اگر رئیس دولت هم بتواند سیاست خارجی تعیین کند، آیا سیاست یک کشور می تواند هر 4 سال دستاویز یک رئیس دولت شود و دائما آن را تغییر دهد؟ واقعا اگر منظور این افراد از سیاست خارجی، دیپلماسی است آیا در حوزه دیپلماسی به تنهایی می توانیم مشکلات اقتصادی و ضعف مدیریت داخل را حل کنیم؟ همه چیز را سوق می دهیم به سمت تحریم و می گوییم به دلیل وجود نابسمانی های اقتصادی باید تحریم ها را حل کنیم و برای حل تحریم ها باید به سمت سیاست خارجی برویم. اگر به صورت روشن این معادله را حل کنیم، شاهد خواهیم بود که معادله بسیار غلط و غیر منطقی است.

وقتی بی‌دلیل نیروهای نظام را عوض می‌کنند

محمد باقر قالیباف با اشاره به فضای سیاست‌زده كنونی گفت: برای حماسه سیاسی نیازمند یک شور و شعور سیاسی هستیم و تا زمانی که یک حماسه سیاسی اتفاق نیفتد، حتما حماسه اقتصادی اتفاق نخواهد افتاد. یکی از ضعف های مدیریت در کشور ما که این است که مدیریت، سیاست و اقتصاد ما سیاست زده است.  اجازه دهید مسایل را شفاف و روشن بگویم؛ من خیلی کم در تلویزیون می آیم تا حرف بزنم. در آن شب که در برنامه پارک ملت حضور پیدا کردم اصرار داشتند که بیا و حرف بزن. گفتم اگر بیایم آنچه را می فهمم می گویم و نمی توانم خلاف آنچه می فهمم، حرف بزنم. در آن برنامه گفتم که در حوزه مسایل مدیریتی، سیاست زدگی در کشور وجود دارد. یک زمانی در کشور خط یک و خط سه بود. بعدا این به چپ و راست تبدیل شد و بعدا اصولگرا و اصلاح طلب شدند. اما آیا با عوض کردن این نام ها در کشور، در وضعیت کشور هم اتفاقی رخ داد؟ جمعی آن طرف ایستادند و برخی نیز در این طرف قرار گرفته‌اند؛ سیاست زدگی در حدی است که اصولگرایان می آیند و از بالا تا پائین را بیرون می ریزند، بعد اصلاح طلبان می آیند و از وزیر تا فراش مملکت را عوض می کنند. حتی فکر نمی کنند این فرد نیروی مملکت است و برای آوردن و بردن او باید حجتی داشته باشند تا پیش وجدان و خودشان راحت باشند. اگر یک نیروی متخصص و فنی، کار کاملا تکنیکی خود را انجام می دهد چرا با سیاست زدگی باید این رفتار با او صورت گیرد؟

مصائدب سیاست زدگی

قالیباف در ادامه ابراز داشت: ضعف دیگری که در کشور وجود دارد سیاست زدگی است. همانطور که در جمع مردم کرمانشاه عنوان کردم، مردم به دنبال تغییر جدی در روند اداره کشور هستند و مردم به این روند اعتراض دارند. مردم انقلاب، دین و کشور خود را دوست دارند و آینده روشن، عزت و اقتدار کشور را می خواهند. مردم نشان دادند که تحت هر شرایطی پای کشور و نظام ایستاده ند اما مردم و مخصوصا جوانان به روند اداره کشور معترض هستند. از جامعه می فهمیم که مردم از سال ٧٦ به دنبال تغییر جدی هستند و هر زمانی آمدند تا این تغییر را ایجاد کنند، در پایان کار مشاهده کردند که این تغییر اتفاق نیفتاد. در روز٢٤ خرداد نیز مردم به دنبال تغییر هستند. تا زمانی که ساختار اداری و اجرایی کشور با مدیریت سیاست زده و مدیریت بدون منطق دنبال شود این تغییر رخ نخواهد داد اما مردم می خواهند که این روند غلط مدیریتی را به مدار اصلی خودش برگردانند و اجازه دهند تا گردش نخبگان انجام شود تا کشور بر اساس شایسته سالاری پیش رود.

اداره کشور نیازمند نخبگان است

وی افزود: ممکن است با هر حرفی رای بگیرند اما باید بفهمند که دیگر نمی توانند با حرف زدن و شعار دادن در قدرت باقی بمانند. برای اداره قدرت نیازمند به نخبگان، مدیران، افراد دلسوز، افراد برجسته حوزه و دانشگاه هستیم. نمی توانند برای همیشه استقلال دانشگاه را بگیرند و نخبگان را از متن اداره کشور خارج کنند یا ورود آن ها به مسایل کشور را یک ورود تشریفاتی بدانند. مردم این تغییر را می خواهند که این روند و سیکل بسته شکسته شود. گاهی این و گاهی آن می آیند اما در عمل هیچ اتفاقی در جامعه رخ نمی دهد. البته مامنکر زحمات نیستیم اما معتقدیم کشور توان و عرضه بیشتر از این می خواهد. 

تهران در مسیر پیشرفت و عدالت

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: ظرفیت های زیادی در کشور وجود دارد و ما در کشور مشکل پول و اعتبار نداریم. امروز که در شهرداری تهران توفیق خدمت داریم به طور روشن یک حرف را در تهران می زنیم و می گوییم تهران در مسیر پیشرفت و عدالت قرار گرفته است. آیا  کسی هست که مدعی شود این حرف بی ربطی است؟ دوست، موافق، مخالف و رقیب نمی تواند بر این حرف خدشه وارد کند و چشم خود را ببندد. آیا همه مشکلات تهران حل شده؟ خیر! اما تهران در ریلی قرار گرفته است که برنامه آن کاملا روشن است و دو دوره بعدی شورا هم بیایند مسیر پیشرفت تهران روشن است. یکی از افتخارات ما این است که اقتصاد بدون نفت را در شهرداری تهران هم تجربه کردیم. همیشه در طول 50 سال گذشته بین 30 تا 35 درصد بودجه شهرداری تهران مثل خیلی از شهرداری های کشور از سوی دولت تامین می شد اما امروز سهم این بودجه به زیر 5 درصد رسیده است. یعنی سهمی از نفت برای اداره شهر نداریم اما آیا پروژه ای در تهران زمین مانده است؟ همه پروژه ها به صورت سه شیفت کاری، فعالیت می کنند و هیچ تعطیلی نداریم. هیچ پروژه ای نداریم که در وقت خود انجام نشود. اکثرا پروژه های ما در مقیاس ملی و بعضا در مقیاس فراملی و قرنی  هستند. در این دوره مدیریت بیش از 3 تا 4 پروزه قرنی داریم که در طول قرن تنها یک بار اتفاق می افتد. اگر بگویم این ظرفیت را من آوردم گناه کردم. این ظرقیت برای خود شهر، کارکنان شهرداری و مردم شهر است. در شهرداری اصلاح ساختار اتفاق افتاده است و مردم را از کار حذف نکردیم.

شهردارتهران تاکید کرد: یکی از معضلات جدی تهران بحث زباله و محیط زیست بود و بدترین شرایط را در شهر تهران از نظر زباله داشتیم. تا جایی که حتی وضعیت تهران از کرمانشاه بدتر بود. اما امروز افتخار می کنیم در تهران دیگر هیچ زباله ای را دفن نمی کنیم.افتخار ما این است که در طول این هفته نیز مرکز زباله ای را در شهر تهران افتتاح کردیم که روزی 350 تن زباله ظرفیت دارد و این زباله را به 3 مگاوات برق تبدیل می کند. حتی این مرکز در وسط شهر کمپوست هم تولید می کند و این بدان معنی است که دیگر نیازی نیست که زباله را 70 کیلومتر حمل کنیم و به خارج از شهر ببریم.

لطفا برنامه ارائه دهید

قالیباف ادامه داد: بعضا اشکالی که وجود دارد آن است که دوستان می گویند برنامه نیست. نخبگان باید توجه کنند که نامزد های انتخابات حتما باید برنامه داشته باشند. برنامه لازم است اما کافی نیست. ما خیلی برنامه می نویسیم. برنامه اول، دوم، سوم، چهارم و پنجم توسعه نوشته شده و سند چشم انداز توسعه نیز به تایید و ابلاغ مقام معظم رهبری رسیده است. از فرصت زمانی ٢٠ ساله سند چشم انداز توسعه ٨ سال گذشته است اما در این مدت سند چشم انداز توسعه چند درصد پیشرفت داشته است؟ بنابر این برنامه لازم است اما کافی نیست. امروز کسانی باید مدعی برنامه داشتن باشند که پشت آن کارنامه داشته باشند. برنامه بدون کارنامه وعده تو خالی است. یک نامزد انتخاباتی باید در صحنه بیاید و بگوید من هشت سال در شهرداری تهران بودم و  یک برنامه سه ساله و یک برنامه 5 ساله را در تهران دنبال کردم. این برنامه پنج ساله ای که به پارلمان شهری دادم چقدر تحقق پیدا کرد؟ برنامه پنج ساله ما در شهر تهران 100 درصد و بدون حتی یک درصد انحراف محقق شدو آنچه تصویب شده بود، اجرایی شده است. امروز که روزهای آخر دوره شورای شهر تهران است و شورای شهر همزمان با ریاست جمهوری انتخاب می شود به مردم گفتم که برای اولین بار هیچ پروژه نیمه تمامی در شهر تهران باقی نمی ماند. البته برنامه 5 ساله آینده شهر تهران نیز به صورت پیشنهادی آماده شده است تا تیم مدیرتی بعدی که می آیند، بتوانند کار خود را پیش ببرند.

توجه به کرامت انسان‌ها

قالیباف همچنین با تاکید بر ضرورت توجه به جایگاه مردم و حفظ کرامت و حرمت شهروندان، گفت:  این وظیفه نخبگان جامعه ما است که این مسئله را به درستی به بدنه جامعه و توده های مردم منتقل کنند تا کرامت مردم را زیر پا نگداریم. نباید بگوییم ١٠ هزار تومان به مبلغ مردم اضافه می کنیم و 6 هزار تومان کم می کنیم؛ این حرف ها در شان جامعه ما نیست. حتما باید درآمد سرانه را بالا ببریم و مشکل کاهش ارزش پول ملی را حل و فصل کنیم تا کرامت انسان ها را حفظ کنیم. البته بنده حتما هدفمندی یارانه ها را حفظ می کنم و معتقدم حتما باید به مناطق روستایی و دور دست و مخصوصا در حوزه کشاوری در روستاها یارانه تولید پرداخت شود. متاسفانه این دولت به این مسئله توجه نکرد اما باید یارانه تولید پرداخت شود تا مردم بتوانند در این زمینه فعالیت کرده و کاری را انجام دهند.

از تهران نباید برای استان‌ها تصمیم گرفت

قالیباف تاکید کرد: در حوزه درسی و دانشگاهی نیز توفیق پیدا کردم و دو گرایش را دنبال کرده ام؛ یکی حوزه ژئوپولیتیک که اساس سیاست خارجی است و دیگری توزیع فضایی قدرت در حوزه دولت های محلی. این دو حوزه تخصص من است و در حدود ١٠ سال قبل نیز تالیفی در این زمینه تحت عنوان حکومت های محلی انجام داده ام. یکی از علت های ضعف ما این است که دولت مرکزی ما در سیستم اداری و اجرایی بسیار متمرکز است. به آن معنی که هر اتفاقی در هر بخشی که می افتد باید تا رده وزارتی بیاید و در یک بوروکراسی بی ربط قرار گیرد. اما بنده حتما تفکیک کار ملی و محلی را انجام می دهم؛ بنده در سال اول امورات تصدی گری و تولی گری را از یکدیگر جدا خواهم کرد، امورات تولی گری را نگاه می دارم و امورات تصدی گری را در هر سطحی به خود استان ها می فرستم. حتی سهم هر استان از بودجه را نیز مشخص خواهم کرد  تا نخبگان استان ها خودشان تصمیم بگیرند و تشخحیص دهند چگونه سهم خود را از بودجه عمومی هزینه کنند. چه معنایی دارد که در تهران تصمیم بگیرند کدام کار در کرمانشاه باید انجام شود یا نه؟ دولت باید به موضوعات مهم بپردازد اما به جای آن، مسایل مهم را  رها می کند و به موضوعات کوچک می پردازد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز