خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی کشور:

حذف سهمیه بیمه كارگران ساختمانی تا ریشه‌كن شدن فساد در سازمان محقق نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۳۰۲۷

چكیده: «آنچنان كه در گزارش‌های مجلس و سایر نهادهای نظارتی در دوره‌های مختلف شاهد هستیم، در بخش‌هایی از مجموعه بزرگ تامین اجتماعی همیشه فسادهایی گزارش شده است.»

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارگران ساختمانی کشور، سهمیه بندی غیر قانونی بیمه‌ی كارگران ساختمانی را به دلیل آنچه «فساد در سازمان تامین اجتماعی» می‌خواند، دانست.

«اكبر شوكت» در این باره به ایلنا گفت: سازمان تامین اجتماعی بر خلاف ادعای خود، منابع لازم برای اجرای قانون «رفع موانع اجرایی قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی» را در اختیار دارد اما با ادعای كمبود منابع، اقدام به سهمیه‌بندی غیرقانونی بیمه كارگران ساختمانی كرده است.

قانون رفع موانع اجرایی بیمه تامین اجتماعی کارگران ساختمانی، سازمان تامین اجتماعی را مکلف می كند با دریافت حق بیمه، کارگران شاغل در کارهای ساختمانی را به طور کامل و با نظارت دقیق بیمه كند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارگران ساختمانی کشور تصریح كرد: آنچنان كه در گزارش‌های مجلس و سایر نهادهای نظارتی در دوره‌های مختلف شاهد هستیم، در بخش‌هایی از مجموعه بزرگ تامین اجتماعی همیشه فسادهایی گزارش شده است.

این فعال كارگری با اشاره به قانون مذكور كه به تصویب مجلس رسیده است افزود: شهرداری موظف است به ازای هر متر ساختمان، مبلغی معادل 4 درصد مزد كارگران را از سازندگان هنگام كسب پروانه ی ساخت دریافت كند. با توجه به مزد 487 هزار تومانی سال 92، مبلغ 4 درصدی برای هرمتر حدود 19 هزار و 500 تومان می‌شود كه از پیش به تامین اجتماعی پرداخت شده است.

به گفته ی آقای شوكت، شهرداری منابع حاصل از فروش پروانه ی ساخت را به صندوق تامین اجتماعی واریز می كند و سازمان تامین اجتماعی موظف است تمام كارگران ساختمانی را بیمه كند.

بر اساس تبصره‌ی 3 ماده واحده قانون رفع موانع اجرایی قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی، در صورت تامین منابع مالی به طریقه مذكور، هرگونه استثناء و اعمال سهمیه که موجب ایجاد محدودیت در اجرای بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی شود ممنوع است.

دبیر اجرایی خانه کارگر قم تصریح كرد: از ابتدای سال جاری دریافت هزینه‌ی 4 درصدی از سازندگان ساختمان محقق شده است پس اتمام كارگران ساختمانی مطابق قانون بایستی بیمه شوند.

به گفته‌ی آقای شوكت، پروانه‌ی ساخت 120 میلیون متر مربع زمین در كل كشور در سال 91 صادر شده است كه این میزان در سال جاری افزایش می‌یابد و با توجه به یك و نیم میلیون كارگر ساختمانی كه در كشور داریم درآمد سازمان تامین اجتماعی از طریق فروش پروانه ساخت به بالای 2 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

وی ادامه داد: سهمیه‌ای كه سازمان تامین اجتماعی برای بیمه‌ی كارگران ساختمانی در كل كشور در نظر گرفته 600 هزار نفر است كه از میان 30 هزار نفر سهم تهران است كه 10 هزار سهمیه در نوبت فعلی به كارگران داده می شود و مابقی در نوبت های دیگر در اختیار كارگران قرار می گیرد.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارگران ساختمانی کشور در پایان با اشاره به تجمعات اخیری كه از سوی كارگران ساختمانی در شعب سازمان تامین اجتماعی استان تهران صورت گرفته است اظهار داشت: كارگران ساختمانی تهرانی، شكایتی را از سازمان تامین اجتماعی در دیوان عدالت اداری تنظیم كرده اند تا نسبت به بی قانونی های مدیران این سازمان اقامه دعوی كنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز