خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور اعلام کرد:

فعالیت 14 هزار نفر در اورژانس های پیش بیمارستانی کشور

کد خبر : ۷۱۴۳۲

رصد پوشش رسیدگی و انتقال مصدومین حوادث ترافیكی به مراكز درمانی از 14 درصد در سال 1384 به 57 درصد در وضعیت فعلی رسیده است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور  اعلام کرد: 14 هزار نفر در اورژانس های پیش بیمارستانی کشور فعالیت می کنند.

به گزارش ایلنا؛ دکتر محمد نقی طالبیان در بیست و پنجمین همایش روسای مراکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی سراسر کشور ضمن بیان این مطلب گفت: مركز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشكی با هدف ارتقاء و بهبود كیفیت و كمیت خدمات رسانی به عموم مردم و افزایش رضایتمندی هموطنانمان و همچنین در راستای تکلیف و اجرای قانون برنامه ی پنجم توسعه، در سال 91 دستاوردها، برنامه ها و فرایندهایی را طراحی و تدوین کرده است که دستیابی به این مهم را تسهیل می کند.

وی در ادامه افزود: متاسفانه در کشور ما حوادث ترافیكی اولین علت سال های از دست رفته عمر می باشد این امر نشان دهنده اهمیت امداد رسانی در این حوادث جهت به حداقل رساندن بار جانی است، لذا میزان پوشش دهی خدمات اورژانس در حوادث ترافیکی یکی از شاخص های ارزشمند جهت ارزیابی نحوه عملکرد اورژانس است. در حال حاضر این رقم در کل حوادث ترافیکی 60 درصد است. این در حالی است که درصد پوشش خدمات اورژانس در جاده های اصلی 96 درصد، در آزاد راه ها 100 درصد و در بزرگراه ها 60 درصد است.

رئیس اورژانس کشور با یادآوری این که درصد پوشش رسیدگی و انتقال مصدومین حوادث ترافیكی به مراكز درمانی از 14 درصد در سال 1384 به 57 درصد در وضعیت فعلی رسیده است، یکی از عوامل موثر در افزایش و بهبود درصد پوشش خدمات اورژانس، نیروی انسانی شاغل در اورژانس پیش بیمارستانی است که در حال حاضر حدود 14000 نفر هستند.

وی افزود: در سال 1385 جهت پاسخگویی به حوادث پرتلفات ترافیکی به عنوان یک معضل عمومی و روزانه کشور و همچنین ارائه خدمات مناسب در بحرانهای طبیعی و غیر طبیعی و انسان ساز بخصوص در حوزه درمان، ناوگان اورژانس در 3 استان کشور (تهران، خوزستان وگیلان) به اتوبوس آمبولانس مجهز شد و در ادامه این برنامه، هم اکنون بیش از 56 دستگاه اتوبوس آمبولانس در اورژانس پیش بیمارستانی سراسر کشور موجود است. همچنین در سالجاری طی تشکیل جلسات تدوین استاندارد اتوبوس آمبولانس، استاندارد مذکور مصوب و به صورت ملی جهت ارائه خدمات بهتر و بیشتر بر طبق پروتکل های جهانی برای عموم مردم مورد استفاده قرار می گیرد.

براساس این گزارش آرزو دهقانی کارشناس آموزش اورژانس نیز گفت: در راستای برگزاری طرح کشوری اموزش کمک های اولیه در فوریتهای پزشکی، طرح اورژانس یار امسال اجرایی می شود.

وی افزود: در سال 91 بیش از 95هزار دانش آموز در سراسر کشور تحت آموزش کمک های اولیه با سرفصل هایی چون ارزیابی بیمار و کنترل صحنه، آشنایی با ساختمان های بدن (آناتومی)، کمک های اولیه در خونریزی ها، کمک های اولیه در شکستگی ها، احیای قلبی – ریوی سوختگی، مسمومیت، انسداد راه هوایی قرار گرفتند. همچنین از سال 1387 تاکنون بیش از 360 هزار دانش آموز توسط مراکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی سراسر کشور در زمینه پیشگیری از حوادث و کمک های اولیه آموزش دیده اند.

مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور گفت: نتایج مطالعات و تحقیقات گسترده نشان می داد که حتی کودکان از سن 5 سالگی توانایی یادگیری کمک های اولیه را داشته و این امر منجر به فرهنگ سازی دانشی و بینشی در آنها می شود همچنین در برنامه درسی محصلین آموزش کمک های اولیه گنجانده شده است. لذا دانش آموزان مدارس در هر مقطعی می‌توانند به عنوان یاری دهندگان اورژانس نقش داشته باشند.

وی افزود: «طرح «آموزش اورژانس‌یار» با هدف یارگیری از بین مهم‌ترین افراد جامعه طراحی شده و طی آن تکنسین‌های اورژانس در مدارس حضور پیدا کرده و مسائلی مانند نحوه امدادخواهی، چگونگی شرح حال و اقداماتی که حتی کودکان نیز می‌توانند آن را برای نجات افراد مصدوم انجام دهند را به آن‌ها آموزش می‌دهند.همچنین در مقطع راهنمایی و دبیرستان آموزش‌هایی چون احیاء اولیه و نیز مدیریت صحنه در حوادث تصادفی به دانش آموزان آموزش داده می‌شود. همچنین دانش آموزان مقاطع راهنمایی و دبیرستان طی کار با مانکن‌های آموزشی نحوه احیاء بیمار دچار ایست قلبی را آموزش می‌بینند.

کارشناس آموزش اورژانس کشور در ادامه گفت: پیرو برگزاری بسیج همگانی آموزش احیاء در سال های گذشته و با توجه به گزارشات ارسالی از سوی دانشگاه ها و نظر به استقبال عموم مردم از این طرح، مركز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشكی كشور در سال 1389 تصمیم به برگزاری طرح " بسیج همگانی آموزش كمك های اولیه در فوریتهای پزشكی " با سرفصل كامل تر و در سه سطح مقدماتی(6 ساعته)، پیشرفته (20 ساعت) و تربیت مربی (46 ساعت) در سراسر کشور گرفت.

وی افزود: این طرح به صورت رایگان با همکاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور، دانشگاههای علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی و مراکز مدیریت حوادث وفوریتهای پزشکی در سراسر کشور در حال اجراست. در سال گذشته بیش از 250 هزار نفر تحت آموزش رایگان قرار گرفته اند.

وی ادامه داد:‌این طرح آحاد مردم، پرسنل دولتی و غیر دولتی و گروههای امدادی هلال احمر، پلیس، آتش نشانی و سایر گروهها مثل آموزش و پرورش و بسیج را شامل می شود. در سال 91 بیش از 95هزار دانش آموز، 7500 معلم، 18 هزار نیروی نظامی و انتظامی، 4 هزار راننده و 15 هزار خانم خانه دار تحت این آموزش ها قرار گرفته اند.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز