خبرگزاری کار ایران

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:

ماماهای کرمانشاهی برای کاهش آمار سزارین تلاش کنند

asdasd
کد خبر : ۷۱۲۹۲

ماماهای کرمانشاه باید سعی کنند آمار جراحی سزارین را پایین بیاورند.

ایلنا: رییس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه در مراسم ویژه گرامیداشت روز ماما که با حضور جمعی از ماماها برگزار شد، گفت: نقش اصلی ماما تلاش در جهت کاهش مرگ مادران باردار و نوزادان است که از طریق نظارت و آموزش عملی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از كرمانشاه، دکتر محمدرضا نیکبخت افزود: ماماها باید آنقدر بر مادران باردار نظارت کنند و از خطراتی که او را تهدید می‌کند با آموزش و با آگاهی بخشی پیشگیری کنند، که کسی بخاطر عدم مراقبت آنها فوت نشود.

رئیس دانشگاه افزود: ماماها همچنین باید با آگاهی بخشی و اطلاع رسانی مادران باردار را نسبت به محاسن زایمان فیزیولوژیک و معایب و عوارض ناشی از زایمان سزارین مطلع سازند.

وی افزود: سزارین به دلیل بیهوشی عوارض دارد و خود عمل جراحی هم ممکن است با عفونت همراه شود و علاوه بر آن برای خانواده ها و دولت هم بار مالی هنگفتی به همراه دارد که ماماها باید سعی کنند آمار جراحی سزارین را پایین بیاورند.

وی گفت: یکی از مشکلاتی که برای مراجعه به ماما وجود دارد عدم پذیرش خدمات مامایی از سوی بیمه هاست و مردم برای بهره‌مندی از بیمه ها، مستقیماً به متخصصان زنان و زایمان مراجعه می کنند و بدین ترتیب مامایی در سایه متخصصان قرار گرفته و در جامعه آنچنان که باید و شاید خدمت این قشر شناخته شده نیست.

نیکبخت اضافه کرد: ماما، پزشک، مسئولان و همه افرادی که به نحوی در کار مادران باردار دخیل هستند باید با احساس مسئولیت و همکاری از مرگ مادران باردار جلوگیری کنند تا بچه بدون مادر که آینده اش معلوم نیست در جامع افزایش پیدا نکند.

وی در پایان عملکرد ماماها در شهر و روستا را خوب ارزیابی و با قدردانی از آنها اظهار داشت: شما باید با مادران باردار دوست شوید و رابطه عاطفی برقرار کنید و فقط به امر ویزیت توجه نکنید. زنان باردار باید احساس کنند صاحب دارند مسئول دارند که آنها را رصد و کنترل می کنند.

درپایان از تعدادی از ماماهای نمونه کشوری و پیشکسوت با اهداء لوح تقدیر قدردانی شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز