خبرگزاری کار ایران

دبیر هیات عالی انتظامی نظام پزشکی درگفت‌وگو با ایلنا:

برگزاری کنگره‌های پزشکی در هاله‌ای از ابهام است

asdasd
کد خبر : ۷۰۹۹۲

در شان مردم نجیب کشور نیست که برای یافتن داروی مورد نیاز خود در داروخانه ها سرگردان شوند/دارو یک کالای دم دمی مزاج نیست که یک روز در داروخانه یافت شود و یک روز نایاب شود.

ایلنا: دبیر هیات عالی انتظامی نظام پزشکی گفت‌: سیاستهای انقباضی از سوی شرکتهای تامین کننده دارو و همچنین برخی بخشنامه های وزارت بهداشت موجب شده است که بسیاری از شرکتهای دارویی انگیزه خود برای حضور در کنگره های پزشکی ازدست بدهند.

ایرج خسرونیا در گفت‌وگو با ایلنا با تاكید براینكه در شان مردم نجیب کشور نیست که برای یافتن داروی مورد نیاز خود در داروخانه ها سرگردان شوند، گفت:‌ این در نظام دارویی پذیرفته شدنی نیست که دارو یک روز در داروخانه موجود باشد و فردای آن روز موجود نباشد، دارو یک کالای دم دمی مزاج نیست که یک روز در داروخانه یافت شود و یک روز نایاب شود.

وی با بیان اینكه اعتماد مردم به نظام دارویی کشور ثمره ده‌ها سال تلاش پیشکسوتان جامعه پزشکی و دارویی است، اظهار داشت: کمبود و گرانی دارو، اعتماد مردم به نظام دارویی کشور را نشانه رفته است و این یکی از برنامه های غرب در تنظیم تحریم دارویی است.

رئیس جامعه متخصصیان داخلی نقش تحریم‌ها را در کمبودهای دارویی موثر ارزیابی كرد و افزود: هرچند از لحاظ بین المللی هیچ کشوری نمی تواند محدودیت‌های دارویی را بر کشور دیگری تحمیل کند ولی در حال حاضر یک تحریم نانوشته بر نظام دارویی ما تحمیل شده و موجب تشدید سوء مدیریت در نظام دارویی کشور شده است.

وی در مورد جایگزین کردن کالاهای تولید داخل به جای داروهای وارداتی‏، تاکید کرد: حمایت از تولید ملی موضوع مهم و صحیحی است که باید از سوی همه تصمیم سازان در همه عرصه‌ها از جمله عرصه دارویی مورد توجه جدی قرار گیرد ولی این موضوع نباید منجر به کمبود داروهای مورد نیاز بیماران شود.

وی ادامه داد: وقتی یک پزشک متخصص دارویی تایید شده وزارت بهداشت را برای بیمار خود نسخه می کند، یعنی باید آن دارو در سیستم دارویی ما از قبل تدارک دیده شده باشد نه اینکه بیمار در شیب تند «چه کنم» «چه کنم» آواره شود و هر روز به پزشک خود مراجعه کند و درخواست کند که داروی دیگری را در نسخه درج کند.

وی تاکید کرد: امروزه دانش پزشکی و شیوه های نوین درمان با چنان گستردگی، تنوع و پیچیدگی‌ها و نقش های جدید نامتقارنی ‌در سرتاسر دنیا مواجه شده که نمی توان درهای ورود دارو به کشور را بسته نگه داشت و فقط به داروهای تولید داخل اکتفا کرد باید در فضای رقابتی، تولید داخل را به سوی تولید با کیفیت‌تر و نه در فضای ایزوله و شکننده هدایت کرد.

وی عدم مشخص بودن نرخ ارز دارو را عامل دیگری در تشدید آشفتگی دارویی دانست و اضافه کرد: شرکتهای تامین کننده دارو در واقع بنگاه‌های اقتصادی هستند که باید علاوه بر رعایت اصول اخلاقی، هزینه های خود را نیز تامین کنند وقتی سایه تردید بر نرخ ارز دارو سنگینی می‌کند تامین کننده گان دارو بطور ناخواسته با یک تهدیدی جدی مواجه می شوند که می تواند بنیان آنها را متلاشی کند لذا با احتیاط بیشتری اقدام به تدارک دارو می کنند هرچند در این میان شرایط برای سوء استفاده های متعدد نیز فراهم می شود.

وی خاطرنشان كرد:‌ ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که در آن کلمه «بیماری» نظم جدیدی را تعریف کرده است به گونه ای كه خانواده ها در قبال بیماری عزیزان خود توقع تشخیص درست و تجویز داروی مناسب از پزشک معالج دارند و در کنار آن نیز از نظام دارویی کشور، انتظار دارند که آینده نگری کرده باشد که داروی تجویز شده توسط پزشک به سهولت در دسترس ایشان قرار گیرد.

به گفته وی این یک واقعیت غیر قابل انکار است که در همه جوامع بشری نیز گسترش پیدا کرده است و همه سیاستگزاران حوزه سلامت نیز باید آنرا در اولویت برنامه های خود قرار دهند.

وی درباره مشکلاتی که به تازگی در مسیر برگزاری کنگره های پزشکی قرار گرفته است، اظهار داشت: شرکت‌های دارویی موظف هستند حدود ده در صد درآمد خود را صرف امور فرهنگی و تحقیقاتی در حوزه پزشکی کنند، اما اتخاذ سیاست‌های انقباضی از سوی شرکتهای تامین کننده دارو و همچنین برخی بخشنامه های وزارت بهداشت موجب شده که بسیاری از شرکتهای دارویی انگیزه خود برای حضور در کنگره های پزشکی از دست داده اند و این به معنای آن است که برگزاری کنگره های پزشکی که نقش ویژه ای در افزایش دانش و آگاهی و تخصص پزشکان دارد ممکن است در هاله ای از ابهام قرار گیرد.

خسرو نیا تاکید کرد: دسترسی مطمئن و به موقع پزشکان به اطلاعات مستند و روزآمد و جامع بصورت حرفه ای و تخصصی و گسترش ارتباطات بین رشته‌ای اهمیت بسزایی در ایفای نقش ایشان به عنوان پزشک معالج دارد و برگزاری کنگره های پزشکی یکی از متداول ترین شیوه ها برای تحقق این امر است که متاسفانه بدلایل مختلف در حال از بین رفتن است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز