خبرگزاری کار ایران

حسن روحانی:

خیانتی بالا‌تر از خیانت به صندوق امانات ملی نیست

asdasd
کد خبر : ۶۹۶۰۴

فتنه ۸۸ از مناظرات تلویزیونی آغاز شد/ یک عذرخواهی به ملت بدهکاریم/ همه می‌دانند این ۸ سال بر مردم چه گذشت؛ همین که متوجه شدیم یک عذرخواهی به ملت بدهکاریم.

حسن روحانی کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری در همایش دانشجویان دانشگاه تهران گفت: برای بقای یک نظام و پیشرفت کشور هیچ رکنی بالا‌تر از رکن مشروعیت نظام نیست. مشروعیت نظام ممکن است در یک جامعه به مضمون مشروعیت دینی و یا مشروعیت حقوقی و قانونی و مشروعیت سیاسی و اجتماعی باشد اما نکته مهم آن است که مشروعیت یک اصل ثابت نیست مشروعیت در حال تقویت شدن در شرایطی و یا تضعیف آن در شرایطی خواهد بود.

به گزارش ایلنا، حسن روحانی ادامه داد: ممکن است نظام و حکومتی مشروع باشد و مورد پذیرش جامعه باشد اما در ادامه مسیر از مشروعیت آن کاسته شود و یا بالعکس؛ نظام و حکومتی دارای مشروعیتی ضعیف باشد و در ادامه راه مشروعیت آن تقویت شود. حتی ممکن است حکومتی با آرای مردم دارای مشروعیت و مقبولیت مردم باشد و آن در چارچوب نظام اسلامی باشد اما بعد از گذشت چند سال هر دوی این مشروعیت مورد تردید قرار گیرد. بی‌شک یک عامل برای مشروعیت و تقویت آن، کارآمدی نظام و کارآمدی دولت است.

کاندیدای ریاست جمهوری با اشاره به اینکه دولت کارآمد می‌تواند مشروعیت تقویت کند و دولت ناکارآمد مشروعیت را زیر سوال ببرد گفت: چنین نظامی می‌تواند خواست عمومی مردم را برآورده کند یا نه. جمله‌ای گفته می‌شود گرچه زیبا نیست اما نشان از حقیقت دارد اما اگر خدایی ناکرده عده‌ای فکر کنند در بالا بی‌عرضگی و در پایین نارضایتی وجود دارد این بار مشروعیت کار آمد ندارد.

حسن روحانی با بیان اینکه رضایت یک عامل مهم برای تقویت و مشروعیت بحث انتخابات می‌باشد تصریح کرد: شما می‌دانید برای هیچ نظامی بحرانی بالا‌تر از مشروعیت وجود ندارد و انتخابات به مفهوم تقویت مشروعیت نظام و یا بالا‌تر اصل مشروعیت نظام می‌باشد نه اینکه چند درصد مردم در انتخابات شرکت می‌کنند ممکن است مردم در جامعه از حکومت راضی باشند و کاملا آن حکومت را قانونی بدانند و تنها ۳۰ درصد واجدین شرایط شرکت کنند البته هر چه شرکت بیشتر باشد بهتر است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: یک بخش از کارآمدی دولت برگزاری انتخابات پرشور و شکوه‌مند به گونه‌ای که جامعه و مردم احساس رضایت، سلامت و احساس تاثیرگذاری رای خود را داشته باشند. امروز همه مسئولین در کشور مردم را به انتخابات شورانگیز و تاثیرپذیر و انتخابات آزاد دعوت می‌کنند. چرا بعد از یک انتخابات از افراد می‌پرسند به چه کسی رای داده‌اید؟ و مقام‌های بالا‌تر تحقیق می‌کنند این فرد به چه کسی رای دادده و پس از اینکه متوجه شدند تنبیهش می‌کنند و یا فعالیت آن شخص را محدود می‌کنند و یا از کار بیکار خواهد شد.

وی اظهار داشت: همه می‌دانند این ۸ سال بر آن‌ها چه گذشت همین که متوجه شدیم یک عذرخواهی به ملت بدهکاریم. تلاش کنیم تا ۴ سال دیگر یک تشکر بدهکار شویم اگر کشور را به این مسیر برسانیم کشور را به تعالی رسانده‌ایم.

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری افزود: هیچ خیانتی بالا‌تر از خیانت به صندوق امانات ملی نیست بحث بر سر احساس سلامت مردم در انتخابات است اگر احساس کنند سلامتی وجود دارد انتخابات باشکوه‌تر برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه نمی‌دانیم فضای امروز دانشگاه تهران با آن روزهایی که بنده و امثال بنده دانشجوی همین دانشگاه بودیم و در همین دانشگاه حقوق رفت و آمد می‌کردیم فضای پرنشاطی بوده است گفت: زمان دیکتاتوری تمام شده و ما در نظام اسلامی هستیم. قطعا دانشگاه پادگان نیست مگر دانشجو چه می‌گوید؟ نقد می‌کند؟ مگر این جوان مرز وبوم ما نیست؟ مگر سرمایه ما نیست؟ مگر مدیر فردای ما نیست؟ چرا امروز دانشگاه‌های ما در حال مرگ اقتصادی و سیاست مرده است به دلیل اینکه دانشگاه آزاد وجود ندارد.

حسن روحانی گفت: مسیر کج هیچ نظامی تصحیح نمی‌شود جز با نقد سازنده نسل پرشور آنجامعه. بگذاریم دانشگاه‌ها پرنشاط باشند، کرسی‌های آزاد کجاست؟ اندیشه و آزادی بیان کجا رفت و به کجا سپرده شد؟ آیا امروز به راستی دانشگاه ما سیاسی می‌باشد؟ به راستی دانشجویان در دانشگاه‌ها نظر می‌دهند؟ چرا اساتید حق نداشته باشند در انتخابات رئیس مشخص داشته باشند؟

وی افزود: انتخابات و کلمه انتخابات مبارک است بگذاریم انتخابات وارد فضای دانشگاه شوم، انتصابات به انتخابات تبدیل شود.

وی تصریح کرد: در اتاق دربسته برای دانشجویان تصمیم نگیریم نظر آن‌ها را بخواهیم و بعد نظر مردم را بخواهیم. بسیاری از دختران دانشجو از رشته‌های دانشگاهی محروم شدند چرا دختران دانشجوی ما باید از ده‌ها رشته محروم باشند؟ بگذاریم با فکر و نظر مشارکت مردم سخن بگویند.

این عضو تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: دولت تدبیر امید یکی از برنامه‌هایی است که بر آن پای خواهد فشرد.

وی افزود: استفاده از نظر دانشگاه‌ها اعم از دانشجویان و اساتید برای اصلاح مدیریت فرهنگی و سیاسی خواهد بود. امیدوارم با استفاده از تخصص دانشگاه‌ها شاهد کارآمدی نظام باشیم. امروز روزی است که با یک دولت کارامد، رفاه زندگی مردم، بهبودی زندگی مردم و مشروعیت این نظام را تقویت خواهیم کرد.

حسن روحانی درباره فتنه ۸۸ گفت: فتنه ۸۸ چند روز قبل از انتخابات رخ داد زمانی که مناظره کاندیدا‌ها از صدا و سیما پخش شد.

کاندیدا انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال تامین حقوق زنان و اتباع ایرانی گفت: منشور حقوق شهروندی که از حالا پیش نویس اولیه آن را تهیه کرده‌ام تدوین خواهم کرد و سپس به صورت سند و لایحه به مجلس تقدیم خواهم کرد. حقوق شهروندی برای همه اتباع ایرانی طبق این منشور اجرا خواهد شد.

حسن روحانی در پاسخ به سوالی که چگونه می‌خواهید فضای امنیتی را از بین ببرید و تضمین شما درباره سخنانتان در جمع دانشجویان دانشگاه تهران گفت: برخی از موارد از اختیارات رئیس جمهوری می‌باشد و مربوط به داخل دانشگاه‌ها و آموزشگاه هاست. رئیس جمهور اختیاراتی به عهده دارد ولی بعضی از موارد از اختیارات رئیس جمهور خارج می‌باشد به هر حال رئیس جمهور در چارچوب قانون اساسی کار انجام دهد و برخی دیگر از اختیارات با تعامل قوا به وجود می‌آید. بسیاری از موارد عملیاتی است و اجرا خواهد شد.

عضو تشخیص مصحلت نظام در پاسخ به سوال اتفاقات سال ۸۸ را اعتراضات مردمی می‌دانید گفت: انتخابات ۸۸ آغازش طبیعی و مردمی بود و باید به آن رسیدگی شود اما ادامه آن را نمی‌پسندم زیرا ادامه آن نمی‌توانست مساله را حل سازد. ادامه تظاهرات خیابانی با توجه به اینکه نظام غیرقانونی اعلام کرده بود نمی‌شد ادامه داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز