خبرگزاری کار ایران

برای معرفی آثار ناشران دانشگاهی رسانه‌ها باید قوی‌تر عمل کنند

کد خبر : ۶۹۵۵۶

قائم مقام انتشارات پارسه گفت: باید تریبون در اختیار ناشران دانشگاهی قرار بگیرد و آن‌ها ماهانه و هفتگی تازه‌های نشر خود را از طریق رسانه‌ها معرفی کنند.

ایلنا: مهرداد توانا، مولف و مترجم کتاب‌های دانشگاهی و قائم مقام انتشارات پارسه گفت: تغییر مکان بخش نشر دانشگاهی به طور کل سبب کاهش مخاطبان نشده است و دانشجویان برای ورود به مصلی، مانند گذشته از ایستگاه‌های متروی شهید بهشتی و مصلی استفاده می‌کنند و در ‌‌نهایت با کمک غرفه‌های اطلاع رسانی، ناشران مورد نظر خود را پیدا می‌کنند ولی مشکل اصلی بالارفتن قیمت کتاب‌ها و پایین آمدن قدرت خرید دانشجویان است.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی نمایشگاه كتاب، وی ادامه داد: در حوزه نشر دانشگاهی، مخاطبان و کتاب‌های محدودتری وجود دارد و وضعیت به نسبت حاد‌تر است. به نوعی می‌توان گفت مخاطب کم است. برای مثال حوزه کتب فنی، فقط مخاطبان خودش را دارد و این تعداد مخاطب، نسبت به ناشران عمومی که کتابی مانند دیوان حافظ را ارائه می‌کنند، کمتر است.
وی با بیان اینکه کار فرهنگی در چارچوب توجیه اقتصادی معنا پیدا نمی‌کند، افزود: دولت باید موسسات فرهنگی را، حمایت کند. بسیاری از موسسات، بودجه به دستشان نرسیده است و برخی از ناشران تخصصی به همین دلیل متأسفانه نتوانستند در نمایشگاه شرکت کنند. اگر کتاب خوبی تولید شود، استاد آن را معرفی و دانشجو آن را خریداری می‌کند و این کتاب در واقع وارد کتابخانه‌ها می‌شود و بسیاری از افراد می‌توانند از آن استفاده کنند.
به گفته توانا، در حال حاضر راهکارهایی برای حمایت از نشر وجود دارد و نبود این راهکار‌ها باعث شده است ناشران به حاشیه رانده شوند و در این باره، مهم‌ترین راهکار، ایجاد مراکز پخش قوی تحت نظر یک کارگروه است.
قائم مقام انتشارات پارسه در ادامه با اشاره به مشکلات دیگر در حوزه نشر دانشگاهی گفت: خیلی از نشرهای ما پخش هستند و هرچند از نظر اقتصادی این موضوع مقبول است اما از نظر فرهنگی کاملا اشتباه است. دومین راهکار، ارائه تریبون به ناشران است تا ناشران ماهانه و هفتگی تازه‌های خود را ارائه دهند و آثاری را که تولید می‌کنند به مخاطبان خود از طریق رسانه‌ها معرفی کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز