خبرگزاری کار ایران

مشکلات حوزه نشر دانشگاهی شتاب علمی کشور را کاهش می‌دهد

کد خبر : ۶۹۵۵۵

مدیرمسئول نشر شهراب معتقد است بسیاری از نویسندگان وقتی می‌بینند اثرشان چاپ نمی‌شود قلم خود را بر زمین می‌گذارند و شتاب علمی کشور که رو به گسترش بود؛ دچار آسیب می‌شود.

ایلنا: علی اکبر تورانیان(عضو هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی و مدیرمسئول نشر شهراب و آینده سازان)  در ابتدا ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت دکتر شاپور گهواره‌ای گفت: در آغاز بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، متأسفانه دکتر گهواره‌ای، یکی از همکاران خوبمان را که در صنعت نشر تأثیرگذار بودند از دست دادیم و جای فقدان ایشان کاملاً احساس می‌شود.
له گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی نمایشگاه كتاب، وی در ادامه با اشاره به تغییرات مکانی این دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تصرح کرد: دیدگاه ما این است که دلیل زیادی برای جابجایی مکان نمایشگاه وجود نداشت البته مشکل اصلی ناشران جابه‌جایی نیست و مشکل آن‌ها تهیه مواد اولیه صنعت نشر مانند کاغذ است.
عضو هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی اضافه کرد: به دلیل گرانی کاغذ توان تولید کتاب ناشران کاهش یافته است و آن قسمتی هم که تولید شده است با قیمت بالایی عرضه می‌شود و از سوی دیگر در شرایط فعلی مخاطب نمی‌تواند کتاب را به آسانی تهیه کند.
تورانیان دیگر مشکل نشر دانشگاهی را نبود تبلیغات دانست و گفت: ما از نظر تبلیغات ضعیف هستیم، در حالیکه تبلیغات ما با توجه به شعار سال می‌توانست گسترده باشد و سبب شود حماسه دیگری را در بحث نمایشگاه خلق کنیم به نحوی که رضایت بیشتر ناشران را به همراه داشته باشد و شایسته فضای علمی کشور باشد.
وی افزود: نیاز است برای حل این مسائل برنامه ریزی بیشتری انجام و از کارهای سطحی پرهیز شود. نمایشگاه باید به گونه‌ای باشد که مخاطب و بازدید کننده مسیر مشخصی را طی کنند.
عضو هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی در پایان در پاسخ به این پرسش که برای بهبود بخش نشر دانشگاهی هم اکنون چه اقداماتی می‌توان انجام داد، گفت: برای بهبود فضای نشر دانشگاهی در وهله اول مشکل کاغذ را باید به شکل اساسی حل کرد و بالاخص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلانی برای ورود کاغذ به کشور باید تلاش کنند.
به گفته تورانیان با توجه به شرایط موجود، امکان تولید کتاب نیست و وقتی ناشر با این شرایط نمی‌تواند کار کند کتاب‌های جدید را نمی‌تواند در دستور کار خود قرار دهد و این لطمه بزرگی به فرهنگ کشور است.
وی تصریح کرد: از سوی دیگر از لحاظ تحریم‌هایی که بر کشور حاکم است باید به فکر راهکار باشیم. درصنعت کاغذ به خارج وابسته هستیم و بسیاری از کارخانه‌ها را راه اندازی نکرده و برای بهینه سازی کارخانه‌های موجود کاری اساسی انجام نداده‌ایم تا این سد را بشکنیم؛ در حالیکه باید بحث تولید ملی را دنبال کنیم تا شرایط از اینکه هست، سخت‌تر نشود و به همین دلیل باید به سمت بهینه سازی پیش برویم و کارخانه‌های کاغذسازی را احیا کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز