خبرگزاری کار ایران

معاون حج سازمان حج و زیارت در گفت‌وگو با ایلنا:

بنگاه‌های خرید و فروش فیش حج کلاهبردار هستند

asdasd
کد خبر : ۶۹۴۰۰

زورمان نرسیده، جلوی این بنگاه‌های غیرقانونی را بگیریم/نیروی انتظامی و مجتمع‌های قضایی همه سرمنشأ این بنگاه‌ها را می‌دانند/ کاری به قیمت خرید و فروش فیش حج در مراکز زیر نظر سازمان نداریم.

ایلنا: معاون حج سازمان حج و زیارت خرید و فروش فیش حج تمتع امکان پذیر است اما تنها از مراکزی که سازمان حج و زیارت اعلام کرده است.

غلامرضا رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در مورد اظهارات اخیر رئیس سازمان حج وزیارت مبنی بر قانونی بودن خرید و فروش حق تمتع به ارائه توضیحاتی پرداخت و افزود: آن دسته از افرادی که اولویتشان اعلام شده است می‌توانند برابر ضوابط و دستورالعمل‌هایی که سازمان حج وزیارت ابلاغ کرده است نسبت به نقل و انتقال فیش‌های خود اقدام کنند، همانطورکه پیش ازاین بوده است.

انجام نقل و انتقال فیش‌های حج تمتع به غیر فقط در دفا‌تر زیارتی حج و زیارت

وی با تاکید بر اینکه نقل و انتقال فیش‌های حج تمتع به خانواده‌های درجه یک اعم از مادر، پدر، خواهر، برادر و فرزند، بلامانع است و می‌توانند در دفتر اسناد رسمی انتقال را انجام دهند، افزود: اما برای انتقال به غیر از خانواده درجه یک باید به دفا‌تر زیارتی حج و زیارت، دفا‌تر کارگزاران و کانون بازنشستگان سازمان مراجعه و با توجه شرایط و ضوابطی اعلام شده نسبت به انتقال فیش خود اقدام کنند.

معاون حج سازمان حج و زیارت تاکید کرد: البته به این معنی نیست که خرید و فروش فیش حج تمتع آزاد است تا دلال‌ها ورود پیدا کنند و چوب حراج بزنند و به اطلاعیه‌های غیرقانونی خود اضافه کنند بلکه این اقدام تنها ازمراکز ی که ازسوی سازمان حج وزیارت اعلام شده امکانپذیر است.

بنگاه‌های خرید و فروش فیش حج و عمره همه کلاهبردار هستند

وی با تاکید بر اینکه هنوز اعلام می‌کنیم خرید و فروش فیش حج و عمره از سوی بنگاه‌ها غیرقانونی است، افزود: تمام این بنگاه‌هایی که اقدام به نصب تابلو، بنر، پلاکارد و نشر اطلاعیه و اعلامیه می‌کنند، همه کلاهبردار هستند.

زورمان نرسیده، جلوی این بنگاه‌های غیرقانونی را بگیریم

رضایی با اشاره به اینکه روزانه ده‌ها مورد مراجعه به حراست سازمان حج و زیارت برای همین کلاه برداری‌ها می‌شود، افزود: ‌ به صرف اینکه برخی جلوی در سازمان حج و زیارت اقدام به خرید و فروش فیش حج می‌کند مردم نیاید فکر کنند که چون این افراد در نزدیک سازمان اقدام به این کار می‌کنند، کارشان قانونی است زیرا ما زورمان نرسیده است که جلوی این‌ها را بگیریم یعنی راهکار قانونی برای مقابله با این کلاه بردار‌ها هنوز پیدا نکرده‌ایم.

معاون حج سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه بیشتر زائران از معلومات پایینی نسبت به این مسائل برخوردار هستند، افزود: بعضا برخی از جلوی در سازمان توسط این دلال‌ها به دفا‌تر اسناد رسمی هدایت می‌شوند و فکر می‌کنند به محض اینکه یک فرمی را پر کردند و از سوی دفتر اسناد رسمی یک مهری بر روی آن زدند، کار قانونی است.

شاکیان با مراجعه به مجتمع‌های قضایی هم به جایی نمی‌رسند

رضایی ادامه داد: ‌اما وقتی به سازمان مراجعه می‌کنند تازه متوجه می‌شوند با اینکه پولی هزینه کرده‌اند اما هیچ چیز گیرشان نیامده است از همین رو به مجتمع‌های قضایی شکایت می‌برند که از آن هم به جایی نمی‌رسند.

برخی از این اطلاعیه‌های غیرقانونی رسما در روزنامه‌ها تبلیغ می‌شود

وی ادامه داد: برخی از این اطلاعیه‌ها در روزنامه‌های ما رسما تبلیغ می‌شود و مردم هم به واسطه اینکه در روزنامه است فکر می‌کنند که واقعیت است و صحت دارد از همین رو اقدام به خرید و فروش از طریق این بنگاه‌ها می‌کنند که این راه اشتباه است.

معاون حج سازمان حج و زیارت در مورد خرید و فروش فیش عمره نیز گفت: به غیر از نسبت‌هایی که اعلام کرد‌ه‌ایم خرید و فروش ممنوع است و هیچ کس حق واگذاری به غیر را ندارد.

کاری به قیمت خرید و فروش فیش حج در مراکز زیر نظر سازمان نداریم

معاون حج و زیارت در پاسخ به این سوال که خرید و فروش فیش حج تمتع در مراکز زیر نظر سازمان حج و زیارت چگونه صورت می‌گیرد، افزود: ما اصلا کاری به قیمتش نداریم زیرا با توافق و حضور خریدار و فروشنده این کار انجام می‌شود و تلاش براین است که هویت فیش مشخص و معلوم شود به چه کسی واگذار می‌شود تا قابل پیگیری باشد.

وی خاطرنشان کرد: فروشنده یک میلیون سپرده گذاری کرده و میزان سودی هم بانک به آن داده است دیگر خودش می‌داند و ما در بحث قیمت کاری نداریم و مانند خریدوفروش دراین بنگاه‌ها نیست که خریدار و فروشنده فیش معلوم نباشد.

امکان دلال بازی در مراکز زیر نظر سازمان وجود ندارد

رضایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا خرید و فروش فیش حج تمتع حتی در مراکز زیر نظر سازمان حج و زیارت راه را برای دلال بازی هموار نکرده است، افزود: از آنجایی که در این مراکز خریدار و فروشنده با هم روبرو می‌شوند امکان برای دلال بازی وجود ندارد و این اتفاق در بنگاه‌های غیرقانونی رخ می‌دهد زیرا به دلیل اخذ پول هنگفت، خریدار و فروشنده را به هیچ عنوان با هم روبرو نمی‌کنند.

مجلس برای برخورد با این بنگاه‌ها، قانونی تدوین کند

وی در پاسخ به این سوال که برای مقابله با این دلالان چه کرده‌اید، افزود: به نظر می‌رسد مجلس باید در این زمینه قانونی تدوین کند زیرا ما با مجتمع‌های قضایی زیاد صحبت کرده‌ایم یک مدت این دلالان را جمع می‌کنند و دوباره رها می‌شوند.

نیروی انتظامی و مجتمع‌های قضایی همه سرمنشا این بنگاه‌ها را می‌دانند

رضایی در پاسخ به سوال دیگری که این کوتاهی‌ها نسبت به برخورد این دلالان از کجا صورت می‌گیرد، افزود: نمی‌دانم، نیروی انتظامی و مجتمع‌های قضایی همه سرمنشا این بنگاه‌ها را می‌دانند که از کجا هستند و از طرف چه کسانی این اطلاع رسانی‌های غیرقانونی همراه با پلاکارد‌ها، بنر‌ها، تابلو‌ها در سطح شهر انجام می‌شود.

خودشان می‌دانند از کجا باید برای مقابله با دلالان اقدام کنند

وی خاطرنشان کرد: ‌از همین رو این‌ها خود می‌دانند که از کجا باید برای مقابله با آن‌ها اقدام کنند ما هرجا که شکایت کرده‌ایم تا الان نتوانسته‌ایم جلوی آن‌ها را بگیریم و از جلوی سازمان تنها مقطعی جمع شده‌اند.

معاون حج سازمان حج و زیارت در پاسخ به این سوال که چرا برخورد قاطعانه با این بنگاه‌های کلاهبردار صورت نمی‌گیرد، افزود: نمی‌دانم، باید دید آیا قانون ضعف دارد یا خود ما نمی‌توانیم برخورد کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز