انتقاد بازرس کل گیلان:
راه و شهرسازی گیلان از پیوند، هماهنگی و هارمونی لازم برخوردار نیست
برای ایفای این نقش بزرگ راه و شهرسازی نیاز به یك طرح جامع حمل و نقل در استان داریم/آیا در استان گیلان امكان برنامه ریزی و اجرای یك حمل و نقل سریع و جادههای امن و مطمئن وجود ندارد تا به صرفهجوئی در سایر امور از جمله سوخت و كاهش تلفات جادهای و... كمك كرد/رشت دارای دارای طراحی محیطی نامناسب و نابه هنجار است.
ایلنا: بازرس کل گیلان، تاکید کرد: در استان گیلان ظرفیتهای بالای حمل و نقل دریائی، ریلی، زمینی و هوائی وجود دارد ولی از پیوند و هماهنگی و هارمونی لازم برخوردار نیست.
به گزارش ایلنا از رشت، سید حمید حسینی در نشست هیات بازرسی گیلان با مدیر کل راه و شهرسازی استان، اظهار کرد: در تحقق سال، حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی، این اداره کل از نقش مهم و پررنگی برخوردار است.
به گفته وی، راه به عنوان محور توسعه هر منطقهای محسوب شده و از بزرگترین وجوه زیر ساخت اقتصادی، حمل و نقل چند وجهی مثل زمین، دریا، ریل، هوا، راهداری و پشتیبانی، لجستیکی و... بوده و برای ایفای این نقش بزرگ راه و شهرسازی نیاز به یک طرح جامع حمل و نقل در استان داریم.
مدیر کل بازرسی گیلان، اذعان کرد: این در حالی است که در استان ظرفیتهای بالای حمل و نقل دریائی، ریلی، زمینی و هوائی وجود دارد ولی از پیوند و هماهنگی و هارمونی لازم برخوردار نیست.
حسینی در ادامه، متذکر شد: به نظر میرسد که در این شرایط حساس فقط آسفالت کردن یک جاده و راه کافی نبوده و صرفاً با این اقدامات مشکل حمل و نقل و حوزه راهسازی استان ما حل نخواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته دنیا ارتباط زمینی از طریق، قطار شهری، مترو و... به سهولت صورت میپذیرد، آیا در استان گیلان امکان برنامه ریزی و اجرای یک حمل و نقل سریع و جادههای امن و مطمئن وجود ندارد تا به صرفه جوئی در سایر امور از جمله سوخت و کاهش تلفات جاده ایی و... کمک کرد.
این مسئول به انتظارات اداره کل بازرسی گیلان به عنوان یک دستگاه نظارتی از اداره کل راه و شهرسازی استان در بخش توسعه شهری و ساخت و ساز از جمله: اجرای طرح کالبدی منطقهای که از سال ۱۳۶۹ به تصویب رسیده است، اجرای طرحهای جامع شهرستان که تمام ضوابط کنترل و ساخت و ساز در آن به تصویب شورای عالی معماری رسیده است. اجرای طرح تفصیلی جامع شهر رشت با توجه به گذشت مدت ۱۰ سال از تصویب آن و پرهیز از اجرای ضوابط سال ۱۳۶۹. تشکیل مرتب و منظم شورای شهرسازی و معماری استان و انجام وظایف قانونی آن با توجه به برنامه چشم انداز توسعه پرداخت.
حسینی در بخش نظام مهندسی استان نیز مشکلات موجود در این حوزهها را برشمرد و تاکید کرد: امروز ما شاهد مشکلات زیادی در این حوزه هستیم و عمده فعالیتها در حد فروش امضاء و عدم ایفای درست وظایف نظارتی است و باید در این حوزه نیز نظارتها با دقت و حساسیت بیشتری انجام پذیرد.
وی ادامه داد: امروز بیش از ۱۲ هزار عضو فعال و متخصص در نظام مهندسی فعال هستند ولی متأسفانه ما شاهد وضعیت نامطلوب در نظام معماری و نظام ساخت و ساز و سیمای شهرها هستیم و شهر رشت به عنوان مثال علی رغم همه امکانات خوب دارای طراحی محیطی نامناسب و نابه هنجار است.
بازرس کل گیلان، یاد آور شد: البته انصافاً نباید خدمات خوبی که در طول این چند سال اخیر در حوزههای مختلف راه و شهرسازی و ساخت و سازهای اصولی و ایمن و سیمای شهری و... به عمل آمد کتمان کنیم و لازم است بابت این زحمات و خدمات تشکر و قدردانی شود و ان انشاءاله دست اندرکاران این حوزه نزد خداوند تبارک و تعالی مأجور باشند.